۰ نفر

نقش جست‌وجوگرهای بومی در اقتصاد

۱۶ دی ۱۳۹۶، ۰:۲۰
کد خبر: 242555
نقش جست‌وجوگرهای بومی در اقتصاد

موتورهای جست‌وجوی بومی سهم زیادی در اقتصاد IT یک کشور دارند و جویشگرهای ایرانی هم اهمیت خود را از این جهت نشان می‌دهند. با وجود این، به نظر می‌رسد جویشگرهای بومی ما هنوز فاصله زیادی با مشابه‌های خود در سایر کشورها دارند.

توسعه خدمات متنوع مطابق با نیازهای بومی و محلی، افزایش درآمد ملی از طریق کسب درآمد جویشگر بومی، ترویج و گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی در فضای مجازی، کمک به ایجاد مزیت رقابتی برای جویشگر بومی نسبت به رقبای غیربومی، توسعه زیرساخت‌های تولید و ارائه خدمات و محتوای جویشگر بومی، توسعه دانش و فناوری جویشگر بومی، حفاظت از اطلاعات و ارتقای امنیت ملی در فضای مجازی و بهره‌مندی از گزارشات ذائقه‌سنجی کاربران ایرانی برای ارتقای خدمات فضای مجازی از ضرورت‌ها و اهداف کلان جویشگرهای بومی است.

موتورهای جست‌وجو در دنیا در سال ۲۰۱۵

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ، طبق آمار موتور جست‌وجوی گوگل در کشور آمریکا با ۶۲ هزار نیرو، ۲۲۵ سرویس داشته و در آمد آن ۷۵ میلیارد دلار بود که ۹۰ درصد از این درآمد از راه تبلیغات است. این موتور ۷۰ درصد از سهم‌ پرس‌وجوی در آمریکا را به خود اختصاص داده و روزانه چهار میلیارد پرس‌وجو از طریق آن انجام شده است.

موتور جست‌وجوی «بایدو» در چین ۴۱ هزار و ۵۰۰ نیرو داشته و ۱۵۰ سرویس ارائه می‌دهد. درآمد این موتور جست‌وجو ۱۰.۲ میلیارد دلار است که ۹۶ درصد از این درآمد متعلق به تبلیغات است. بایدو ۸۰ درصد از سهم‌ پرس‌وجوی چین را به خود اختصاص داده است و روزانه سه میلیارد پرس‌وجو از طریق آن انجام می‌شود.

موتور جست‌وجوی «نیور» در کره جنوبی دو هزار و ۵۰۰ نیرو و ۷۵ سرویس دارد. درآمد این موتور جست‌وجو سه میلیارد دلار است که از این میزان، ۷۱ درصد توسط تبلیغات تامین می‌شود. این موتور ۷۳ درصد از سهم‌ پرس‌وجوی کره جنوبی را داشته و روزانه ۲۸۵ میلیون پرس‌وجو از طریق آن انجام می‌شود. البته کره جنوبی دو جویشگر دیگر با نام‌های داهم و نایت هم دارد که در مجموع از بازار جویشگرها سهمی ۹۸ درصدی را اختصاص می‌دهند.

موتور جست‌وجوی «یاندکس» روسیه با پنج هزار و ۴۰۰ نیرو، ۵۵ سرویس دارد و در آمد آن یک میلیارد دلار است. درصد درآمد این موتور جست‌وجو از طریق تبلیغات ذکر نشده اما اکثر درآمد آن از تبلیغات است. این موتور ۹۵ درصد از سهم‌ پرس‌وجو در روسیه را به خود اختصاص داده است و روزانه ۱۵۰ میلیون پرس‌وجو از طریق آن انجام می‌شود.

موتور جست‌وجوی «سزنم» در جمهوری چک هزار و ۱۰۰ نیرو دارد و ۱۵ سرویس ارائه می‌دهد. درآمد این موتور جست‌وجو ۰.۱۳ میلیارد دلار است که اکثر این درآمد از طریق تبلیغات حاصل می‌شود. این موتور ۵۰ درصد از سهم‌ پرس‌وجوی جمهوری چک را داشته و روزانه هشت میلیون پرس‌وجو از طریق آن انجام می‌شود.

درخواست دولت‌ها برای دریافت اطلاعات حساب‌های کاربری

در این راستا دولت آمریکا، ۱۷ هزار و ۵۷۷ درخواست برای دریافت اطلاعات حساب‌های کاربری ۲۶ هزار و ۵۷۹ کاربر در نیمه اول سال ۲۰۱۵ ارائه داده و فیسبوک در ۸۰ درصد موارد با کاخ سفید همکاری کرده است.

مایکروسافت نیز ۳۵ هزار و ۲۲۸ درخواست در نیمه اول سال ۲۰۱۵ برای انتشار اطلاعات شخصی کاربران خود از دولت‌های مختلف در سراسر جهان درخواست کرده و در نیمه دوم سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۴۰ هزار و ۶۰۰ مرتبه، اشخاص دولتی کشورهای مختلف از گوگل درخواست اطلاعات کاربران را خواستند که نسبت به مدت پیشین ۳۰ درصد رشد داشته است.

وضعیت جویشگرهای بومی چگونه است؟

طبق ارزیابی کیفیت نتایج جویش فارسی در جویشگرها که اطلاعات آن در وب‌سایت مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفته است، موتور جست‌وجوی گوگل اولین رتبه را به خود اختصاص داده است و پس از آن به ترتیب پارسی‌جو، بینگ و یوز قرار دارند.

موتور جست‌وجو پارسی‌جو ۲۰۰ سرور دارد و ظرفیت ذخیره سازی آن دو پتابایت است. تعداد صفحات پوشش داده شده توسط این موتور جست‌وجو چهار میلیارد و تعداد صفحات کشف شده ۴۰ میلیارد است. این موتور جست‌وجو ۱۵ سرویس ارائه می‌دهد و توانایی پاسخگویی آن دو میلیون پرس‌وجو در روز است که البته قابلیت توسعه پذیری دارد. تعداد بازدیدهای روزانه پارسی‌جو ۹۰۰ هزار بوده و کیفیت جست‌وجوی آن ۸۰ درصد است.

موتور جست‌وجوی یوز نیز ۲۰۰ سرور دارد و ظرفیت ذخیره سازی آن ۳.۲ پتابایت است. تعداد صفحات پوشش داده شده یوز چهار میلیارد و تعداد صفحات کشف شده توسط آن ۳۰ میلیارد است. این موتور جست‌وجو ۲۶ سرویس دارد و می‌تواند به سه میلیون پرس‌وجو در روز پاسخ دهد. تعداد بازدید روزانه از موتور جست‌وجوی روز ۲۰۰ هزار و کیفیت جست‌وجوی آن ۸۰ درصد است.

البته به نظر می‌رسد جویشگرهای بومی ما هنوز فاصله زیادی با جویشگرهای بومی که مشابه آن‌ها در بالا ذکر شده دارند؛ اما در عین حال در یک نگاه درازمدت، موتور جست‌وجوی بومی تأثیر بسزایی در رونق فضای کسب‌وکار IT داشته و فرصت‌های شغلی فراوانی را ایجاد خواهند کرد.