۰ نفر

تهران؛ مهد دانشجویان ایران

۶ دی ۱۳۹۶، ۷:۲۰
کد خبر: 240469
تهران؛ مهد دانشجویان ایران

صدها‌هزار دانشجو از شهرها و روستاهای دور و نزدیک به قصد تحصیل در تهران زندگی می‌کنند که از میان آنها، تعداد قابل توجهی خوابگاه را به‌عنوان محل زندگی خود انتخاب کرده‌اند و البته تعدادی نیز به‌دلیل نبود خوابگاه یا بنا به دلایل شخصی خانه اجاره می‌کنند.

 در این میان هستند کسانی که بعد از فارغ‌التحصیلی و اتمام دوران تحصیل در تهران می‌مانند؛، اینها اگرچه دیگر دانشجو نیستند،‌ اما حداقل در سال‌های اولیه سکونت در تهران بضاعتشان در همان حد است. مسکن در تهران گران است و گرانی بیش از اندازه آن باعث شده است که خانه‌های قدری ارزان‌تر در محلات به اصطلاح دانشجونشین مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، بخش مسکن در تهران اگرچه در حال حاضر تحت تاثیر مسائل کلان اقتصادی در رکود به‌سر می‌برد، اما در یک دهه اخیر جهش قیمتی زیادی داشته است که این موضوع نه‌تنها خودش را در خرید و فروش که در رهن و اجاره هم نشان می‌دهد. در همین راستا، به‌رغم اینکه کارشناسان حوزه مسکن انتظار داشتند افزایش نرخ اجاره کمتر از نرخ تورم باشد، مشاهده می‌شود در برخی مناطق تهران حتی تا سه‌برابر نرخ تورم، نرخ اجاره یا رهن افزایش پیدا کرده است. آمار منتشرشده حکایت از افزایش 40‌درصدی خانوارهای مستاجر کشور طی یک دوره پنج‌ساله یعنی از سال ۱۳۹۰ تاکنون دارد که در این مدت یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار خانوار مستاجر به کشور اضافه شده است که رقم قابل توجهی است. برخی از کارشناسان حوزه مسکن علت افزایش این آمار را در به‌هم‌‌خوردگی نظم عرضه و تقاضا در بازار مسکن می‌دانند که به‌نظر می‌رسد همین عامل اصلی افزایش قیمت اجاره در سال ۱۳۹۶ است. برخی بررسی‌های صورت‌گرفته متوسط افزایش اجاره‌بها در شهر تهران طی شهریور سال جاری را 6/8‌درصد نشان می‌دهد. همچنین بر اساس برخی گزارش‌های تهیه‌شده از سطح شهر تهران، تابستان امسال اجاره‌بها در برخی مناطق تهران تا ۴۰‌درصد افزایش پیدا کرد و البته برخی گزارش‌های میدانی نیز از رشد ۵۰‌درصدی اجاره در تعدادی از مناطق تهران خبر می‌دهند.

افزایش قیمت سبب شده که خرید یا حتی رهن و اجاره مسکن برای اقشار کم‌درآمد در شهر تهران امکانپذیر نباشد. در واقع گرانی مسکن باعث شده که دانشجویانی که بنا به هر دلیلی در خوابگاه‌های دانشجویی اقامت ندارند یا آن دسته از افرادی که بعد از فارغ‌التحصیلی به قصد کار و ادامه زندگی در تهران می‌مانند‌، تمایل به سکونت در محلات دانشجونشین که ارزان‌قیمت‌تر هستند پیدا کنند. براساس آمار مربوط به سال‌های ۹۴-۹۵، از میان چهار‌میلیون و ۳۴۸‌هزار و ۳۸۳ دانشجوی کل کشور استان تهران با تعداد ۸۷۲‌هزار و ۹۶۴ نفر بیشترین میزان دانشجو را دارد که با این حساب می‌توان تهران را مهد دانشجویان کشور نامگذاری کرد. هر‌ساله مقرر می‌شود که دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور قبل از زمان انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری، شرایط، ضوابط و تسهیلاتی را که دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند، اعلام کنند تا دانشجویان با آگاهی از شرایط، دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند. در این میان، امسال نیز مانند سال‌های گذشته، دانشگاه‌ها شرایط واگذاری خوابگاه‌های خود را در دفترچه انتخاب رشته، برای ارائه و یا عدم ارائه خوابگاه به دانشجویان ورودی جدید اعلام کردند. براساس دفترچه انتخاب رشته سال 96، تعدادی از دانشگاه‌های سراسری تهران در بخش توضیحات وضعیت ارائه خوابگاه قید کرده‌اند که هیچ‌گونه تعهدی در قبال تامین خوابگاه ندارند یا فاقد خوابگاه متاهلی هستند یا فقط به دانشجویان روزانه خوابگاه تعلق می‌گیرد و... که همین امر سبب می‌شود که درنهایت تعدادی از دانشجویان از داشتن خوابگاه محروم شوند. بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های سراسری در کنار دانشجویان سایر دانشگاه‌ها که بنا به دلایلی از داشتن خوابگاه محروم شده‌اند یا آنهایی که تمایل به زندگی در خوابگاه ندارند، درنهایت به‌دلیل اینکه معمولا جز قشر کم‌درآمد جامعه محسوب می‌شوند، به محلات خاصی که ارزان‌قیمت‌تر هستند، گرایش پیدا می‌کنند. البته ناگفته نماند درست است که قیمت شاید حرف اول را برای انتخاب محل سکونت برای دانشجویان بزند، اما دراین میان مسائلی چون دسترسی به مرکز شهر و... نیز برای برخی از دانشجویان حائز اهمیت است و حتی عده‌ای از دانشجویان نیز تمایلی به سکونت در برخی مناطق جنوب شهر تهران ندارند.

محلات دانشجویی پرتقاضا

گرانی مسکن عاملی شده که اقشار کم‌درآمدتر مثل دانشجویان به محلاتی که ارزان‌قیمت هستند، سوق پیدا کنند. به عبارتی،‌ می‌توان نام این محلات را محلات دانشجونشین نامید که تعداد زیادی از دانشجویان را در خود جای داده‌اند. این محلات دارای ویژگی‌هایی هستند که شرایط زندگی را برای دانشجویان راحت‌تر می‌سازند؛ یعنی علاوه بر ارزانی،‌ در نزدیکی دانشگاه‌های محل سکونت دانشجویان واقع شده‌اند که درنتیجه هزینه رفت‌و‌آمد دانشجویان را به مراتب کاهش می‌دهند و انرژی و وقت کمتری نیز از آنها می‌گیرند. علاوه بر این به مترو یا خطوط اتوبوسرانی نیز نزدیک هستند. در این میان شاید بتوان از ستارخان به‌عنوان محله‌ای مناسب برای زندگی دانشجویی مثال زد. یکی از نکات مثبت اجاره آپارتمان برای زندگی‌کردن در ستارخان این است که از لحاظ دسترسی به نقاط دیگر شهر تقریبا در مرکز تهران قرار دارد و با اتصال به اتوبان­های شیخ فضل‌ا... نوری، چمران و جناح می­توان راحت به نقاط دیگر تهران رسید. ستارخان از غرب به صادقیه و از شرق به چهارراه توحید می­رسد. همچنین در حاشیه خیابان نواب خانه‌ها ارزان­تر از ستارخان هستند. بهبودی یکی از خیابان­های محله ستارخان است که در آن می‌توان یک خانه 45متری دانشجویی را با ودیعه پنج‌میلیون و اجاره ماهانه 850‌هزار تومان پیدا کرد. یک آپارتمان یک‌خوابه در بهبودی شمالی، 75متری با بیست‌میلیون رهن و ماهانه یک‌میلیون تومان برای زندگی دو دانشجو شرایط نسبتا مناسبی دارد. یا سوئیتی در شادمان هفت‌میلیون رهن و 800‌هزار تومان اجاره دارد. همچنین واحد­های دیگر با رهن زیر 10‌میلیون و اجاره زیر یک‌میلیون تومان در این منطقه بین 30 تا 35 متر مربع هستند. خیابان شادمهر هم یکی دیگر از خیابان‌های ستارخان است که به‌خاطر نزدیکی به میدان آزادی و محور بی‌‌‌آرتی میدان‌آزادی به تهرانپارس، دانشجوهای زیادی را در خود جای داده­است. یک واحد 66متری بازسازی‌شده با یک اتاق خواب، 25‌میلیون و ماهانه یک‌میلیون تومان ارزش دارد. علاوه بر این در سایر نقاط تهران نیز چنین محلاتی وجود دارند که برای مثال در حوالی دانشگاه‌های تهران، هنر، امیرکبیر، شریف و واحدهای مرکزی دانشگاه آزاد واقع شده‌اند. ولیعصر یکی از این مناطق است که قیمت یک خانه دانشجویی 75متری در آن، 15‌میلیون ودیعه و 650‌هزار تومان اجاره‌بها دارد. خیابان جمالزاده شمالی نیز که یکی از خیابان‌های شلوغ تهران است که دارای خانه‌های دانشجویی با قیمت‌های متعادل‌تری است که می‌توان در این خیابان، یک خانه 40متری مناسب یک دانشجو را با ودیعه 15‌میلیون و اجاره 800‌هزار تومانی پیدا کرد. در خیابان امیرآباد که یکی از دیگر از خیابان‌های اصلی و بزرگ تهران است و از سوی شرق به بزرگراه کردستان و محله یوسف‌آباد، از غرب به بزرگراه چمران و محله گیشا، از شمال به بزرگراه شهید همت و محله ده‌ونک و از سوی جنوب به بلوار کشاورز محدود می‌شود، می‌توان یک خانه 60متری را با ودیعه 10میلیونی و اجاره‌بهای یک‌میلیونی تهیه کرد.