۰ نفر

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو مطرح کرد

یک ریال بیرون از منطقه آزاد هزینه نکردیم/ هیاهو بر سر پورشه‌ای که وجود نداشت

۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۸
کد خبر: 238268
یک ریال بیرون از منطقه آزاد هزینه نکردیم/ هیاهو بر سر پورشه‌ای که وجود نداشت

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از رشد صادرات مجدد از منطقه آزاد ماکو خبر داد و گفت:از سال آینده شاهد حضور ترک ها در منطقه آزاد ماکو خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، حسین فروزان در یک نشست خبری درباره پرونده تخلف منطقه آزاد ماکو که به قوه قضاییه ارائه شده است، اظهار کرد: از حدود یک سال و نیم پیش درگیر ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس شدیم تا اینکه اردیبهشت ماه هیاتی به نمایندگی آقای دلخوش به منطقه آزاد ماکو آمدند تا به پرونده ما رسیدگی کنند.

او ادامه داد: گزارشی که از سوی این هیات به مجلس ارائه شد حاکی از آن بود که مشکلی وجود ندارد اما آن چیزی که درمجلس قرائت شد متفاوت بود و در نهایت به ارجاع پرونده به قوه قضاییه رای داده شد البته ما در مجلس به صورت یک طرفه محاکمه شدیم.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه بنده 30 سال سابقه مدیریت دارم به قوانین آشنا هستم، اظهار کرد: با اشرافی که به قوانین دارم در جریان هستم که نباید بودجه منطقه آزاد در خارج از این منطقه هزینه شود  و تا به حال به جز هزینه ای که مربوط به روابط عمومی و تبلیغات بوده یک ریال هم خارج از منطقه هزینه نکردیم.

واردات 300 خودرو از منطقه آزاد ماکو

فروزان در ادامه به برخی گزارش های پخش شده از صدا و سیما درباره تخلف منطقه آزاد ماکو اشاره و تصریح کرد: در گزارشی که پخش شد اعلام شده بود که از منطقه آزاد ماکو خودرو وارد کشور شده و تصویر خودروی پورشه ای نشان داده شد که بنده اصلا چنین خودرویی را در منطقه ندیده بودم. در مجموع 300 خودرو از طریق منطقه آزاد ماکو وارد شده است.

او در ادامه درباره پروژه احداث پتروشیمی در منطقه آزاد ماکو گفت: مشکل پتروشیمی های کشور عمدتا آب است که در مورد پتروشیمی ماکو آب تامین شده و درگیر تامین گاز بودیم، نکته قابل توجه این است که ماکو مسیر صادرات گاز است و با مذاکراتی که انجام دادیم اخیرا وزارت نفت با اختصاص گاز موافقت کرده و عملیات اجرایی آغاز شده است.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه احداث این مجموعه 2 میلیارد دلار هزینه در پی دارد و به طور کامل توسط بخش خصوصی ایجاد خواهد شد، افزود: این پتروشیمی 15 واحد صنعتی پایین دستی دارد و علاوه بر اشتغال زایی، تاثیر بسزایی در آینده آذربایجان غربی خواهد داشت.

فروزان با اشاره به مذاکرات با کشورهای اروپایی و چین برای فاینانس طرح های منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: به نظر می رسد فاینانس از چین تامین شود.

رشد صادرات مجدد از منطقه آزاد ماکو

او به رشد صادرات مجدد از منطقه آزاد ماکو اشاره و تاکید کرد: میزان صادرات مجدد در سال گذشته 500 هزار دلار بود که بنا به آخرین آمار در سال جاری به 7 میلیون و 200 هزار دلار رسیده است.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو به کاهش صادرات تولیدات این منطقه نیز اشاره و خاطرنشان کرد: دو کارخانه تولید مواد شیمیایی بالاترین سهم صادرات را در سال گذشته داشتند اما به دلیل مشکلاتی که بین این واحدها با سازمان بورس پیش آمد حدود 9 است که تعطیل هستند و از ابتدای دی ماه مجددا فعالیتشان را آغاز خواهند کرد.

فروزان گفت: میزان صادرات ما در سال گذشته 43 میلیون دلار بود که به نظر می رسد در سال جاری به 15 میلیون دلار برسد.

تاثیر افزایش عوارض خروج از کشور

  او با بیان اینکه افزایش عوارض خروج از کشور برای بومیان منطقه تاثیر منفی دارد، تصریح کرد: البته افزایش عوارض می تواند به جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک کند .

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه طی ۹ ماهه سال جاری حدود 700 هزار نفر از منطقه به خارج از کشور تردد داشتند، خاطرنشان کرد: اگر قصد داریم میزان عوارض خروج را افزایش دهیم باید امکانات کافی را نیز برای مسافران در نظر بگیریم.

فروزان به آمار بالای سفر ایرانی ها به ترکیه اشاره و خاطرنشان کرد: باید بررسی شود که چرا این میزان گردشگر از ایران به ترکیه سفر می‌کنند، سازمان گردشگری باید به این موضوع بپردازد، ترکیه در سال گذشته 38  میلیون گردشگر خارجی داشته در حالی که ایران تنها چهار میلیون گردشگر خارجی داشته است.

او با اشاره به اینکه بنا بود به جای اینکه مردم از کشور خارج شوند و به استانبول و دبی سفر کنند به مناطق آزاد داخل کشور سفر داشته باشند، اظهار کرد: با سخت‌گیری‌های صورت گرفته از جمله در زمینه کالای همراه مسافر این اتفاق نیفتاد.

مقررات زدایی  برای توسعه منطقه

مدیر عامل منطقه آزاد ماکو به مشکل قوانین در مناطق آزاد اشاره و اظهار کرد: قوانین و مقررات سیستم بانکی، بورس و سایر بخش ها محدودیت هایی را ایجاد می کند که برای رشد و توسعه مناطق آزاد باید به آنها بپردازیم، در سال 95، پنج هزار صفحه گزارش دادیم اما کاش به جای این گزارش وقت می گذاشتیم و مشکلات را حل می کردیم.

فروزان متوسط نرخ بیکاری استان را 12 درصد اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در ایجاد شغل موفق بودیم به طوری که نرخ بیکاری منطقه 8 درصد است.

او با اشاره به اینکه تاکنون یک میلیون دلار صادرات از طریق پرورش میگو در منطقه مدنظر قرار گرفته است و پیشنهادی برای پرورش ماهی های خاویاری نیز دریافت کرده ایم، خاطرنشان کرد: در سال 92، 400 نفر در صنایع مشغول به کار بودند که در حال حاضر به 2500 نفر رسیدند، واحدهای صنعتی و تولیدی نیز از 25 واحد به 87 واحد رسیده است.

 مدیر عامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه این منطقه آزاد در زمینه زیرساخت ها از جمله راه، جاده و مخابرات مشکلاتی اساسی داشت، تصریح کرد: پرواز از تهران به ماکو و بر عکس پنج روز هفته انجام می شود که با پایان ساخت سالن ترمینال، سال آینده فرودگاه ماکو به طور رسمی افتتاح می شود.