۰ نفر

کمترین و بیشترین بودجه دولتی‌ها در سال۹۷

۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۹:۰۴
کد خبر: 237908
کمترین و بیشترین بودجه دولتی‌ها در سال۹۷

درآمد وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی در لایحه بودجه سال آینده 56 هزار و 862 میلیارد تومان تعیین شده است. این رقم در قانون بودجه امسال 52 هزار و 101 میلیارد تومان بود؛ رقم‌های بودجه ای سال 96 و 97 نشان می‌دهد بودجه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی 9.1 درصد رشد دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، بررسی بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتقاعی وابسته به دولت از نظر درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر 813هزار و 987میلیارد تومان در نظر گرفته شده؛ این در حالی است که بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار در قانون بودجه سال 1396 حدود 800 هزار و 502 میلیارد تومان بود. به عبارتی، این بخش بودجه 1.6درصد رشد کرده است.

نگاهی به بودجه برخی وزارتخانه‌های اقتصادی نشان می‌دهد بودجه این وزارتخانه‌ها نسبت به بودجه سال 96 کاهش دارد.

افزایش بیش از ۵/ ۲ برابری بودجه وزارت صنعت، معدن و تجارت در لایحه بودجه پیشنهادی سال ۹۷ بودجه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال آینده معادل پنج‌هزار و ٨٩٨ میلیارد ریال برآورد شده است.

در لایحه دولت، پنج‌هزار و ۴۱۷میلیارد و ۱۵۵ میلیون ریال اعتبارات هزینه‌ای و هشت‌هزار و ۷۹۹میلیارد و ۹۵ میلیون ریال اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بخش صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده است.

کاهش 14 درصدی بودجه وزارت نیرو

دولت در لایحه بودجه سال ۹۷، بودجه پیشنهادی خود برای وزارت نیرو را نیز نزدیک به ۱۴ درصد کاهش داده است. طبق اطلاعات ارائه شده در لایحه بودجه سال آینده، وزارت نیرو به همراه سازمان‌های زیرمجموعه خود حدود ۶ هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان بودجه خواهند گرفت. این در شرایطی است که دولت در لایحه بودجه سال گذشته برای این وزارتخانه درخواست بودجه هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی کرده بود.

کاهش ۹ درصدی بودجه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی

طبق اطلاعات ارائه شده در لایحه بودجه سال آینده وزارت راه و شهرسازی به همراه سازمان‌های زیرمجموعه خود حدوداً ۷۸۳۰میلیارد تومان بودجه خواهند گرفت. این در شرایطی است که دولت در لایحه بودجه سال گذشته برای این وزارتخانه درخواست بودجه بیش از ۸۶۰۰ میلیارد تومانی کرده بود.

در بودجه سال ۱۳۹۷ پس از شرکت ساخت سازمان راهداری کل کشور با بودجه‌ای حدوداً ۲۰۰۰ میلیارد تومانی و شرکت راه‌آهن با بودجه‌ای حدوداً ۱۵۰۰ میلیارد تومانی بیشترین سهم را داشته‌اند. این درحالی است که در لایحه سال گذشته سهم راه‌آهن حدوداً ۱۴۰۰ میلیارد و سهم سازمان راهداری حدوداً ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

کاهش ۹ درصدی بودجه وزارت راه و شهرسازی در شرایطی اتفاق افتاده که سال گذشته این وزارتخانه افزایشی ۸.۵ درصدی را تجربه کرده بود.

کاهش بودجه وزارت نفت

براساس رقم پیشنهادی دولت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ اعتبار دولتی وزارت نفت ۱۵۵ میلیارد و ۵۹۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده است در حالی که بودجه این وزارتخانه در سال گذشته ۱۶۴ میلیارد و ۳۶۲میلیون تومان بود.

وزارت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز، شرکت ملی گاز ایران – مادر تخصصی و شرکت مادر تخصصی ملی صنایع پتروشیمی، زیرمجموعه‌های وزارت نفت هستند که بودجه آنها به ترتیب ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ۱۲۰ میلیارد تومان، چهار میلیارد و ۳۴ میلیون تومان، هفت میلیارد و ۴۵ میلیون تومان و ۲۴میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

بودجه شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که دو زیرمجموعه اصلی وزارت نفت هستند در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ مشخص نشده است.

بیشترین بودجه برای وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی

بیشترین بودجه پیشنهادی دولت در سال ۹۷ در بین وزارتخانه‌‌ها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص یافته است. در لایحه پیشنهادی بودجه 97 مجموع بودجه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه هم در بخش اعتبارات هزینه‌ای و هم در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 32 هزار و 560 میلیارد و 570 میلیون تومان پیشنهاد شده است.

بودجه وزارت جهاد کشاورزی نیز ٣٣ هزار و ٩٠٥ میلیارد ریال تعیین شده است.

بیشترین بودجه پیشنهادی در بین وزارتخانه‌‌ها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کمترین بودجه به وزارت نفت اختصاص یافته است.