۰ نفر

آمادگی ایران برای همکاری‌های بزرگ با دولت چین

۱۷ آذر ۱۳۹۶، ۲۲:۳۵
کد خبر: 236363
آمادگی ایران برای همکاری‌های بزرگ با دولت چین

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران و چین باید با استفاده‌ی کامل از فرصت‌ها و منابع هرچه سریع‌تر برنامه‌ریزی‌های پایه‌ برای همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشته باشند و ما آمادگی کامل داریم تا گام‌های بزرگ‌تری برای همکاری با دولت چین برداریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم طی سخنانی در نشست حزب کمونیست چین که در محل ساختمان کنگره حزب خلق در پکن برگزار شد، با بیان این‌که روابط تجاری ایران و چین بر اساس اسناد تاریخی به ۱۱۵ سال پیش می‌رسد، گفت: این تاریخ طولانی در روابط گرم اقتصادی رابطه ملت‌های ایران و چین را در تمام جهان یگانه کرده است و شاید بتوان گفت امروز هیچ دو ملتی به اندازه‌ی ما و چین آمادگی قبلی برای گام برداشتن در جاده موفقیت و همکاری‌های دوجانبه برخوردار نیستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: ما از سال ۲۰۱۳ از زمانی که رییس‌جمهور چین ژی چین پینگ طرح «یک جاده، یک کمربند» را مطرح کرد، از نزدیک آن را دنبال کردیم و تحسینش می‌کنیم. ما مشتاقانه آماده مشارکت ایران در این پروژه سودآور هستیم و تصور می‌کنیم این طرح، بازسازی «جاده ابریشم» است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که ایران و چین دو کشور مهم در غرب و شرق آسیا و دو عضو مجمع مجالس آسیایی و نیز دو کشور تاثیرگذار در جمع کشورهای آسیا هستند، گفت: این دو کشور می‌توانند با برقراری پیمان دوجانبه و چندجانبه‌ی پولی به ارتقای سطح مبادلات تجاری اقدام کنند و من می‌خواهم به شما اطمینان دهم که رهبری ایران هم از نگاه بسیار مثبتی بر لزوم احیای جاده ابریشم برخوردارند و همواره از بهبود روابط گسترده با چین در تمام ادوار حمایت کرده‌اند.

مصباحی‌مقدم با یادآوری کمک‌های چین در زمان تحریم‌های ایران در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ اظهار کرد: ما کمک‌های چین و رویکرد دوستانه این کشور در زمان تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی را از یاد نمی‌بریم و خوشحالیم که ایران یکی از ۶۵ کشوری است که در مسیر طرح «یک جاده، یک کمربند» قرار دارد.

مصباحی‌مقدم با بیان این‌که ایران از لحاظ جغرافیایی در چهارراه ارتباطی جهان قرار دارد، ‌گفت: باید بگویم به صورت بالقوه برای پیشبرد این طرح مهم‌ترین متحد و شریک راهبردی محسوب می‌شویم و موقعیت جغرافیایی ایران اهمیت ویژه‌ای برای تاسیس خطوط لوله‌های نفت و گاز و اتصال شبکه‌های برق و مخابرات در مسیر این پروژه دارد.

وی تاکید کرد: ایران با تمام منابع اقتصادی، سیاسی، دیپلماتیک و فرهنگی خود، آماده است تا در پیشبرد پروژه «یک جاده یک کمربند» و تقویت آن با دولت چین همکاری کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که نقش جدی ایران در پیشبرد این پروژه می‌تواند در حوزه‌های بسیار زیادی تجلی پیدا کند، گفت: همکاری‌های دریایی و ریلی، ترانزیت و صادرات مجدد در غرب آسیا، سرمایه‌گذاری در نفت، گاز و پتروشیمی، حمل‌ونقل و ارتباطات، انرژی پاک و تجدیدپذیر و سد و نیروگاه، محیط زیست و کشاورزی و ژنتیک، همکاری‌هایی در قالب شهرک‌های صنعتی، پارک‌های فناوری، صنایع هوافضا، فولاد و صنایع سنگین، گردشگری و نیز تورهای فنی، صنایع غذایی، دارویی و مهندسی و پزشکی داشته باشد.

وی تاکید کرد: به باور من ایران و چین باید با استفاده‌ی کامل از فرصت‌ها و منابع، هرچه سریع‌تر برنامه‌ریزی‌های پایه برای همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک گام‌های بزرگ‌تری را بردارند. ما در ایران آمادگی کامل داریم تا این همکاری‌ها را با دولت چین انجام دهیم.

وی در پایان اظهار کرد: چین و ایران در لحظه‌ای از تاریخ قرار گرفته‌اند که می‌توانند درخششی خیره‌کننده به روابط دو کشور ببخشند و پروژه‌ای تاریخ‌ساز را رقم بزنند.