۰ نفر

لاریجانی: اصلاحات اصل ۴۴ را پیگیری خواهیم کرد

مشکلات فراوان صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تامین اجتماعی/ مشکل سپرده‌گذاران کاسپین حل شده است

۱۱ آذر ۱۳۹۶، ۲۲:۴۹
کد خبر: 235220
مشکلات فراوان صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تامین اجتماعی/ مشکل سپرده‌گذاران کاسپین حل شده است

رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مشکل سپرده‌گذاران کاسپین حل شده تاکید کرد: مجلس با جدیت تمام پرونده زیان دیده گان موسسات مالی را به صورت ویژه و خارج از نوبت در دستور کار قرار داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری نگرانی نداشته باشند، گفت که مجلس با جدیت تمام پرونده زیان‌دیدگان موسسات مالی را به صورت ویژه و خارج از نوبت در دستور کار دارد و در پیگیری آن از حمایت مقام معظم رهبری برخورداریم. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در گفت‌وگوی تلویزیونی به مناسبت روز مجلس درباره موضوع سرنوشت موسسات مالی و اعتباری گفت: مجلس با توجه به مجموعه شرایط کشور از ابتدای سال دو راهبرد را مورد توجه قرار داد که شامل ایجاد فضای آرام و با طمأنینه برای انجام کار و پرهیز از درگیری‌های حاشیه‌ای و همچنین پرداختن به چالش‌های اصلی کشور به جای توجه به مسائل کم‌اهمیت و حاشیه‌ای است.

وی یکی از این موضوعات مهم را مساله موسسات اعتباری عنوان و اظهار کرد: موسساتی بدون مجوز ایجاد شده‌اند که به مردم اعلام می‌کردند که قرار است سودهای سنگینی بدهند اما این میزان سود در فضای اقتصادی کشور ما کشش ندارد، بی‌موالاتی صورت گرفت و برخی از افراد نیز دستگیر شدند. البته تنها این مساله نبود چون ما با سپرده‌گذارانی طرف بودیم که پنج، 10 و رقم‌های بالاتری را سرمایه‌گذاری کرده بودند و باید سال‌ها برای دریافت پولشان معطل می‌ماندند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این شرایط مجلس از طریق کمیسیون اقتصادی و صحن علنی ورود پیدا کرد و گفت‌وگوهایی صورت گرفت، از قوه قضاییه نیز خواستار پیگیری شدیم چون قوه قضاییه بدون حکم دادگاه نمی‌توانست حکمی برای پرداخت این پول‌ها صادر کند. این موضوع نیاز به شناسایی اموال داشت که مشکل دیگر تعداد زیاد سپرده‌گذاران بود.

وی با بیان اینکه این موارد در جلسه سران قوا مطرح شد، گفت: در جلسه سران قوا نتایج بررسی‌ها و نتایج جلسه کمیسیون اقتصادی مطرح شد. آقای پزشکیان نایب رئیس نیز مستمراً پیگیری می‌کرد. در جلسه سران مقرر شد که به سازوکاری دست پیدا کنیم که به افرادی که تعدادشان زیاد است اموالی پرداخت شود و به حساب متخلفان رسیدگی گردد. این موضوع احتیاج به حمایت مقام معظم رهبری داشت. خدمت ایشان مساله را گفتیم که ایشان لطف و کمکی درباره حل مساله کردند.

لاریجانی با بیان اینکه درباره موسسه کاسپین خیلی جلو رفتیم، گفت: در اولویت اول پرداخت بدهی سپرده‌گذاران تا 100 میلیون و بعد 200 میلیونی‌ها بود که پرداخت شد و برنامه‌ریزی برای پرداخت بقیه نیز صورت گرفته است. در مورد سایر موسسات نیز در حال رسیدگی هستیم. وقت زیادی از مجلس و کمیسیون‌ها و افراد مختلف برای رسیدن به سازوکار مشخص گرفته شد و همچنان نیز این روند ادامه دارد.

وی در عین حال گفت: تعداد سپرده‌گذاران بلاتکلیف زیاد است. در آینده نیز بانک مرکزی را موظف کردیم که به هیچ‌وجه اجازه حضور این موسسات را ندهند. امروز رئیس بانک مرکزی به بنده گفت که قرار بود موسسه‌ای ایجاد شود که جلوی آن گرفته شده است. در برنامه توسعه نیز بر این موضوع تاکید شده که موسسات باید در چارچوب نظام پولی و بانکی کار کنند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: مردم بدانند موسساتی که سودهای بالا می‌دهند غالباً دچار مشکل هستند. باید به بانک‌های معتبر مراجعه کنند البته باید بانک مرکزی نیز رصد کند.

لاریجانی تاکید کرد: حدود 98 درصد از افرادی که در کاسپین سرمایه‌گذاری کردند و سرمایه آنها زیر 200 میلیون بود شرایطشان پیگیری شده و مشکلشان حل شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در مورد موضوع توسعه روستاها گفت: در حال حاضر بر اساس آخرین آمار میزان روستاییان 25 درصد کل کشور است که این از متوسط جهانی کمتر می‌باشد لذا باید توجهات لازم صورت گیرد تا روستاها تخلیه نشود چون نتیجه این کار افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها و به دنبال آن ایجاد آسیب‌های اجتماعی و تحمیل هزینه‌های زیاد اقتصادی و فرهنگی خواهد بود.

رئیس قوه مقننه افزود: روستاها به دلیل کمبود آب و خشکسالی و به دنبال آن نچرخیدن چرخه اقتصادی با مشکلاتی مواجه شد که روستاییان برای ادامه زندگی چاره‌ای جز مهاجرت پیدا نکردند. ما برای حل این مشکل با اذن رهبری از صندوق توسعه ملی یک‌ونیم میلیارد دلار گرفتیم و معادل آن را در بودجه قرار دادیم تا بانک‌ها با سود یک تا شش درصد به روستاییان وام بدهند. هر کسی که علاقه‌مند باشد می‌تواند در روستاها سرمایه‌گذاری کند. ما از دانشجویان رشته کشاورزی و باغداری می‌خواهیم که به این سمت حرکت کنند. قطعا اگر از این روند استقبال کنیم این کمک‌ها مجدداً تجدید می‌شود.

لاریجانی درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی اظهار کرد: متاسفانه صندوق‌ها دارای مشکلاتی هستند که شاید بهترین وضعیت را سازمان تامین اجتماعی داشته باشد که باز هم این صندوق با مشکلاتی مواجه است بنابراین از موضوعات مهم مساله صندوق‌های بازنشستگی است که آتیه مردم به آن بستگی دارد مثلا صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بیشترین پوشش را در کشور داشته، کارگران عزیز که با دست‌رنج خود حق بیمه می‌دهند می‌خواهند که آینده‌شان مشکل نداشته باشد البته مقداری هم دولت برای آتی آنها قرار می‌دهد. البته متاسفانه دولت‌های قبل از این منابع استفاده کرده که مشکلاتی را به وجود آورده که بدهکاری‌هایی به صندوق تامین اجتماعی وجود دارد یا منابع آن را تخصیص ندادند. در حال حاضر 60 میلیارد تومان بدهکاری به سازمان تامین اجتماعی وجود دارد و تعداد زیادی از بازنشستگان می‌گویند که پرداختی آنها نسبت به شاغلین تفاوت دارد. این موضوع صحت دارد. ما در قانون برنامه گفته‌ایم که باید متعادل‌سازی صورت گیرد و باید صندوق‌ها سرپا شده و توانمندی پیدا کنند.

وی افزود: در این راستا جلساتی برگزار شد تا مشخص شود چگونه می‌توان صندوق تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها را توانمند کرد. یکی از معضلات صندوق‌ها این است که یکسری واحدهای تولیدی ریز و درشت به عنوان بدهی دولت به آنها داده شده که سود آنچنانی هم نداشته‌اند. اخیراً دستور رئیس‌جمهور هم در این راستا بود که موسسات و بنگاه‌های اقتصادی که درآمدزا نیستند باید به مردم واگذار شود. دلیلی ندارد که آنها فربه شده و سودآوری نداشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است در پتروشیمی سرمایه‌گذاری سودآوری شود اما اینکه همه امور با یکدیگر مخلوط شده، نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت که به صلاح کارگران نخواهد بود. از این رو باید بدهی‌ها به نحوی تامین شود که صندوق‌ها سرمایه اولیه برای حل مسائل بازنشستگی اعم از کارگران و بقیه را داشته باشند. پیشنهادی مرکز پژوهش‌ها داده تا با کمک دولت این موضوع به صورت طرح در مجلس مطرح شود تا بتوان مشکل وضعیت صندوق‌های بازنشستگی رفع گردد.

رئیس قوه مقننه افزود: امیدواریم ظرف دو سال آینده این موضوع تعیین‌تکلیف شود تا کارگران نسبت به آینده‌شان نگرانی نداشته باشند که این شامل صندوق‌های لشگری و کشوری می‌شود. البته مشکل صندوق‌های لشگری بیشتر است به همین دلیل از وزارت دفاع خواسته‌ایم که طرحی به مجلس ارائه دهد در مرکز پژوهش‌ها نیز بررسی‌ها صورت گرفته تا مساله صندوق‌ها حل شود. امتیازاتی در کشور وجود دارد که می‌توان به عنوان بدهی دولت اختصاص داد.

لاریجانی در مورد موضوع توسعه صادرات گفت: در کشور ما تا مشکل صادرات حل نشود وضعیت اقتصادی بهبود پیدا نمی‌کند. این موضوع با آینده فرزندانمان گره خورده است. باید روی صادرات سرمایه‌گذاری جدی کنیم. متاسفانه مقررات و بخشنامه آماده نبوده که ما مجبور به قانون‌گذاری برای رفع موانع تولید شدیم. لازم است دولت پشتیبانی‌های لازم را از صادرات انجام دهد تا صادرکنندگان نیز از اطمینان‌های کافی برخوردار باشد.

وی توضیح داد: امروز برای برخی از کشورها برخی از برندهای ما جهت صادرات آشنا نیست که باید برای آن هزینه کرد نمونه آن فرش است که صادراتش افول کرده دلیلش آن است که صادرکنندگان باید برای تبلیغ در نمایشگاه‌های خارجی شرکت کرده که اینها به هزینه‌هایی نیازمند است. باید مشوق‌هایی وجود داشته باشد تا موتور آنها نیز روشن شود در این راستا به دولت و وزیر صنعت پیشنهاد دادیم که حتی قانون مستقلی از بودجه دائمی تصویب کرده که منبع روشن و پایداری برای مشوق صادراتی داشته باشد. در حال حاضر مشوق‌های صادراتی وجود دارد اما دولت هر جا در بودجه بخصوص برای تامین حقوق و دستمزد کم می‌آورد از این منابع استفاده می‌نماید. پس باید به فکر منبع پایداری همچون عوارض واردات بجز محصولات مورد نیاز مردم در نظر گرفت البته اگر دولت نیز لایحه ندهد مجلس خود طرحی را آماده خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی بدون توجه به صادرات غیرممکن است، گفت: یک بعد اقتصاد مقاومتی برون‌زایی است که به دلیل تمرکز بر گاز و نفت کمتر به صادرات توجه شده، این مساله جدی است که باید آن را پیگیری کرد تا موضوع صادرات در کشور جا بیفتد.