۰ نفر

چرا برای اشتغال فارغ‌التحصیلان بازاری تعریف نشد؟

۸ آبان ۱۳۹۶، ۹:۵۵
کد خبر: 228314
چرا برای اشتغال فارغ‌التحصیلان بازاری تعریف نشد؟

یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به دلایل عمده فردی و ساختاری گسترش بیکاری در جامعه بر انجام برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای در کشور برای حل این معضل تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مریم نهاوندی با ذکر پیشینه‌ای از تعریف بیکاری در جوامع صنعتی، اظهار کرد: بیکاری در جوامع طبقات مختلف را یکسان تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، بلکه بیکاری برروی طبقات تاثیرات متفاوتی می‌گذارد. مثلا اقشار پردرآمد و بالای جامعه به دلیل حمایت‌های خانوادگی آسیب بسیار کمتری از معضل بیکاری می‌بینند و در مقابل اقشار ضعیف‌تر به دلیل وابستگی به درآمد شغل خود از پدیده بیکاری آسیب بیشتری می‌بینند.

او با بیان این که بیکاری در جامعه ما پدیده‌ای ساختاری است و به نهادهای مختلف مربوط می‌شود، گفت: در جامعه ما افرادی که از تخصص کمتری برخوردار هستند راحت‌تر کار پیدا می‌کنند چراکه حاضرند به هر کاری تن دهند و معمولا حقوق و بیمه کمتری مطالبه می‌کنند. در این بین اما نیروی کاری که از تحصیلات دانشگاهی برخوردار باشد به دلیل قرار گرفتن در رده فارغ‌التحصیلان تن به هر کاری و با هر شرایطی نمی‌دهند و بنابراین بیشتر در معرض بیکاری قرار می‌گیرند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با انتقاد از پذیرش گسترده و بدون برنامه دانشجویان در دانشگاه‌ها، گفت: در جامعه ما معلوم نیست که ما افرادی را که تربیت می‌کنیم قرار است در چه جایگاهی مشغول شوند. پدیده فارغ‌التحصیلان بیکار یا بیکاران فارغ‌التحصیل به این دلیل گسترش یافته که بازار کاری از قبل برای آنها تعریف نشده است.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان این که بیکاری در جامعه ما پدیده‌ای پیچیده و چند بعدی است، اظهار کرد: نه وزارت کار و نه وزارت علوم به تنهایی متولی ایجاد اشتغال در جامعه نیستند، چرا که ایجاد اشتغال برنامه‌ای جامع از سوی دولت می‌طلبد تا از آن طریق از آموزش تا جذب نیروها در بازار کار برنامه ریزی شده باشد.

نهاوندی با بیان این که برنامه‌ریزی برای اشتغال در جامعه باید یک برنامه‌ریزی مبتنی بر مناطق مختلف کشور باشد، گفت: اگر در منطقه‌ای به لحاظ اقلیمی استعداد کشاورزی وجود دارد باید در آن مناطق علاوه بر تقویت کشاورزی، صنایع تولیدی نیز حمایت شوند و برعکس در مناطقی مانند مناطق کویری که استعداد کشاورزی وجود ندارد، باید به صنایع گردشگری توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به تجربه کشور امارات در زمینه جذب گردشگر و تقویت صنعت توریست، بیان کرد: دوبی با این که در منطقه‌ای کاملا بیابانی قرار دارد اما به دلیل توجه به صنایع و جاذبه‌های مصنوعی گردشگری امروزه به منطقه‌ای گردشگرپذیر و شکوفا تبدیل شده است به طوری که هر ساله برخی از شهروندان ایرانی نیز برای گذران تعطیلات به آنجا سفر می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پایان به دلایل روان‌شناختی و فردی بیکاری نیز اشاره کرد و گفت که اگر افراد در هر موقعیت شغلی که قرار دارند به جای این که از شاخه‌ای به شاخه‌ای دیگر تغییر شغل دهند، سعی کنند تا همان کار خود را بسیار خوب یاد بگیرند در نهایت می‌توانند به لحاظ درآمدی بسیار موفق‌تر عمل کنند.