۰ نفر

طوفان‌مجازی برای حمایت از تولید ملی

۷ آبان ۱۳۹۶، ۶:۴۸
کد خبر: 228067
طوفان‌مجازی برای حمایت از تولید ملی

اصطلاحاتی مانند طوفان توئیتری، طوفان تلگرامی و تبدیل‌شدن یک هشتگ به ترند اول جهانی دیگر موضوعات شناخته‌شده‌ای برای ما به حساب می‌آیند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در یکی دو سال اخیر بار‌ها ایرانیان درباره موضوعات مختلف چنین طوفان‌هایی به راه انداخته و یک هشتگ را ترند اول جهانی کرده‌اند. ناگفته پیداست اتفاقات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اهمیت زیادی دارند، اما موضوعات اقتصادی هم آن‌قدر بی‌اهمیت نیستند که هیچ‌جایگاهی در میان طوفان‌های مجازی نداشته باشند. یکی از موضوعات مهمی که در این بین وجود دارد، ایجاد کمپین و به‌تبع آن طوفان مجازی برای استفاده از محصولات داخلی، نخریدن کالای قاچاق و به‌صورت کلی حمایت از تولید داخلی است. شاید عنوان شود اگر محصول داخلی کیفیت لازم را داشته باشد، مشتری خود را پیدا می‌کند و لازم نیست دست به چنین کار‌هایی زد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در دنیای ارتباطات و اطلاعات تبلیغات و فرهنگسازی نقش عمده‌ای دارند و اگر شهروندان با انجام کار‌هایی مانند ایجاد طوفان‌های مجازی برای حمایت از تولید داخلی در این زمینه فرهنگسازی کنند، می‌توان انتظار داشت تولید‌کنندگان هم به خودشان بیایند و سعی کنند کیفیت کالای خود را افزایش دهند.

در دنیای کنونی میل به داشتن کالای باکیفیت و نیز توجه به برندهای خاص ازجمله مواردی است که تمایل خرید مردم، به‌ویژه جوانان را به کالاهای خارجی زیاد کرده است. کالاهای خارجی که با آخرین فناوری روز دنیا تولید شده‌اند، میل به برتر بودن را برای داشتن کالایی لاکچری‌تر در مشتری ایجاد می‌کنند. فرهنگ تنوع‌طلبی در جامعه رواج یافته و رنگ و لعاب چشمگیری که کالاهای خارجی دارند، خریداران را به سمت خود می‌کشاند. وجود مارک‌های خارجی در پوشاک، وسایل منزل، لوازم الکترونیکی، مبلمان، گوشی تلفن‌همراه و... موضوعی است که در فرهنگ خرید بسیاری از ایرانی‌ها نهادینه شده است. فرهنگ خرید ایرانی در شرایطی قرار گرفته که خرید مارک و وسایل خارجی نوعی اعتماد به نفس در فرد ایجاد می‌کند. اطلاع از فناوری‌‌های روز دنیا رغبت خرید آنها را برای ایرانی به ارمغان می‌آورد و مناسبات اقتصادی به ترویج چنین فرهنگی دامن می‌زند و نمی‌توان از تاثیر شگرف واردات بالای کالاهای جدید و برتری آن بر کالای ایرانی چشمپوشی کرد.

تبلیغات، رمز موفقیت کالای خارجی

رقابت جهانی ازجمله مباحثی است که در بالا رفتن کیفیت و نیز افزایش امکانات محصولات تولیدی جدید تاثیر زیادی داشته است. رسانه‌ها و دنیای تبلیغات جوامع مختلف را به یکدیگر پیوند زده‌اند و نیز محصولات مختلف دنیا را با سرعت غیرقابل‌‌باوری به تمام جهانیان معرفی می‌کنند. امروزه با گسترده‌تر‌شدن رسانه‌ها و شیوه‌های متعددی که برای تبلیغات به‌ویژه از نوع مجازی وجود دارد، سلیقه مردم و نیز جوانان به سمت سلیقه‌ اروپایی سوق پیدا کرده است. دنیای بزرگ تبلغات و رسانه مانند غول چراغ جادویی عمل می‌کند که در یک چشم بهم‌زدن تفکرات فرد بیننده را به سمت خود کشانده و رغبت لازم را برای خرید کالاهای برند و خارجی ایجاد می‌کند. فضاهای متعدد مجازی، تلویزیون و تابلوهای تبلیغاتی بزرگ در شهرها که تقریبا در تمام خیابان‌ها به چشم می خورد، فضا را برای تولیدات داخل کشور محدود و برای برندهای خارجی باز کرده است. کارشناسان حرفه‌ای که در این زمینه فعال هستند، ابتدا با برقراری روابط اجتماعی خوب از طریق جادوی تصویر، فرد را غافلگیر کرده و میل او را برای خرید کالا افزایش می‌دهند. در این راستا مصرف‌کنندگان داخلی به سمت کالای خارجی رفته و این مساله فرهنگ ایرانی را نیز زیر سوال می‌برد.

قاچاق کالا برابر با بیکاری جوانان

قاچاق کالای خارجی بلای‌ خانمانسوزی است که به بدنه اقتصاد و نیز تولید داخلی ضربه وارد می‌کند. قاچاق کالا اشتغال کاذب را در جامعه بالا می‌برد و فرهنگ مصرف تولیدات خارجی را در بین مردم به‌سادگی جا می‌اندازد. حجم بالای قاچاق در ایران تعطیلی واحدهای زیادی را در پی داشته و موجب بیکاری بسیاری از جوانان ایران شده است. استفاده از کالای قاچاق در ایران بسیار رواج دارد و شاید بتوان چنین مقوله‌ای را بر گردن ناآگاهی مردم در این زمینه انداخت. در حال حاضر بازار کالاهای چینی در ایران غوغا می‌کند و نیز خرید کالاهای چینی وضعیت کالاهای داخلی را با بحران روبه‌رو کرده است. نمی‌توان زرق‌وبرق کالاهای خارجی را در زمینه جذب مشتری نادیده گرفت؛ گویا سایر کشورها در زمیه تولید محصول از سلیقه مردم بیشتر آگاه هستند.

فضای مجازی و کالای ایرانی

بسیاری از مردم 6 تا9ساعت از وقت خود را در فضای مجازی صرف می‌کنند. تاثیر فضای مجازی برای حمایت از موضوعات مختلف از جمله مواردی است که نمی‌توان در ایران آن را انکار کرد. ضریب‌نفوذ اینترنت در ایران 80درصد است و نیز بیش از 40میلیون نفر از گوشی اندروید استفاده می‌کنند. این آمارها نشان می‌دهد که بیش از 53‌درصد مردم عضو فضای مجازی هستند که این رقم 60‌درصد جوانان را در بر می‌گیرد. حمایت از تولیدات داخلی نیاز به فرهنگسازی گسترده‌ای دارد و در این بین سهم فضای مجازی را نمی‌توان نادیده گرفت. به‌تازگی فعالان فضای مجازی با راه‌اندازی کمپین و نیز گرو‌ه‌هایی برای حمایت از کالای ایرانی اقدامات موثری را در این زمینه انجام داده‌اند. با توجه به همه تبلیغات گسترده‌ای که در زمینه کالاها و تکنولوژی روز دنیا در این فضا وجود دارد، نمی‌توان از ایجاد موجی برای حمایت از کالاهای ایرانی چشمپوشی کرد. استفاده از این فضا برای حمایت از کالای ایرانی می‌تواند عرق ایرانی بودن را نیز به جوش بیاورد و مردم به‌ویژه جوانان را راغب کند تا به سوی خرید کالای ایرانی بروند. نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد، ایجاد آگاهی در چنین فضایی برای مردم است. با این روش می‌توان مردم را در زمینه قاچاق کالا و نیز کالاهای بی‌کیفیت چینی راهنمایی کرد. اگر عمیق‌تر به این مساله نگاه کنیم، پیکان کم‌کاری درزمینه نبود فرهنگ خرید کالای ایرانی در کشور را تنها نمی‌توان به سمت مردم نشانه رفت. مسئولان متهم ردیف اول این ماجرا هستند.

کیفیت پایین قابل اغماض نیست

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: استفاده از برخی کالاهای خارجی امتحان خود را در کیفیت پس داده‌اند. برای‌مثال کالاهایی که ساخت آلمان و ژاپن است، توانسته است اطمینان لازم را در مورد کیفیت کالا به مردم بدهد. آلبرت بغزیان ادامه می‌دهد: کالای چینی از نظر کیفیت نیاز به غربالگری دارد. بسیاری از اجناس چینی واردشده به ایران بی‌کیفیت هستند. ایران در زمینه ساخت کالای ایرانی امتحان خود را به‌خوبی پس نداده است. کالای ایرانی این شبهه را در ذهن هر خریدار ایجاد می‌کند که آیا این کالا از کیفیت لازم برخوردار است یا خیر. او می‌گوید: کالای ایرانی در برخی زمینه‌ها تفاوتی با کالای بی‌کیفیت چینی ندارد. در این بین مردم هوشمندتر عمل می‌کنند و در مجموع کالای ایرانی را با دقت بیشتر رصد و در جزئیات آن دقت می‌کنند. درست است که ایرانی توجه خاصی به تولید ملی دارد، اما مردم از نام کالای بی‌کیفیت ایرانی ضربه خورده‌اند. شاید برخی کالاها در ایران نیز حرفی برای گفتن داشته‌ باشند، اما در زمینه معرفی آنها و اثبات کیفیتشان به‌خوبی عمل نشده‌است. بغزیان ادامه می‌دهد: برای مثال در زمینه محصولات کشاورزی، پسته و زعفران ایران بی‌نظیر عمل کرده‌ است. در زمینه کالاهای صنعتی ایران همیشه دچار مشکل بوده است. این تفکر در مردم شکل گرفته است که محصولات تولیدی قدیمی در ایران دارای کیفیت بالاتری بوده‌اند و اطمینانی به محصولات جدید ندارند. تولیدکنندگان کالای ایران برای کاهش قیمت تمام‌شده دست به استفاده از مواد خام بی‌کیفیت می‌زنند و این کیفیت کالای ایرانی را زیر سوال می‌برد. مردم حق دارند تا روی کیفیت کالا حساس باشند.