۰ نفر

رشد کیفی بافت‌های شهری و احیای بافت‌های فرسوده

ارتقای نظام شهری نیازمند توقف توسعه پیرامون شهرها است/ رونمایی از سند راهبردی بازآفرینی پایدار بافت‌های ناکارآمد

۲۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۰۶
کد خبر: 224751
ارتقای نظام شهری نیازمند توقف توسعه پیرامون شهرها است/ رونمایی از سند راهبردی بازآفرینی پایدار بافت‌های ناکارآمد

وزیر راه وشهرسازی گفت: ارتقای نظام شهری و بازآفرینی پایدار شهری نیازمند توقف توسعه پیرامون شهرها، رشد کیفی بافت های درون شهری و احیای بافت های فرسوده است.

عباس آخوندی روز پنجشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری در استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه 'توسعه بافت درون شهری' و 'توسعه پیرامون شهر' را نمی توان بطور همزمان پیگیری کرد، افزود: نتیجه آن تخریب شهرها از درون است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،وی اظهار کرد: احیای بافت فرسوده شهری در مقایسه با توسعه پیرامون شهرها دارای ارزش افزوده چند برابری و نرخ بهره وری بالا در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تمدنی و ایجاد اشتغال است.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، آخوندی با اشاره به کاهش نرخ رشد جمعیت کشور از 1.29 در سال 94 به 1.24 در سال 95 ، افزود: بسیاری از استان های بزرگ مانند اصفهان رشد زیر یک درصد داشته اند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت شهرنشین ما 74 درصد و روستایی 26 درصد است، تصریح کرد: این نسبت در برخی استان ها مانند اصفهان 88 درصد شهری و 12 درصد روستایی است.

وی گفت: این شهرها واستان ها با 2 پدیده توقف رشد جمعیت و شهرهای رشد کرده با بافت فرسوده زیاد مواجه هستند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به موضوع نوسازی واحدهای مسکونی و محدود بودن منابع دولت، گفت: صندوق پس اندازمسکن در این زمینه بسیار راهگشاست اما اطلاع رسانی مناسبی درباره آن نشده است.

وی با بیان اینکه حدود 280 هزار نفر در کشور اقدام به سپرده گذاری در این صندوق کرده اند، افزود: این افراد در یک سال آینده متقاضی مسکن خواهند بود و بازار مسکن فعال می شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حوزه تمدنی و گردشگری اصفهان، گفت: این استان باید دارای سریع ترین حمل و نقل ها باشد.

وی سه طرحی که در زمان حاضر برای تحقق این امردراستان اصفهان در حال اجرا و پیگیری است را قطار سریع السیر اصفهان – قم – تهران، توسعه فرودگاه بین المللی اصفهان و حمل و نقل یکپارچه بین اصفهان و پیرامون آن برشمرد و گفت: قراردادهای مالی قطار سریع السیر انجام شده و مسائل مهندسی آن نیز حل شده است.

وی از مسئولان این استان خواست که محدوده اصفهان را کنترل کنند و اغواگری ایجاد درآمد از حوزه محدوده یا رشد شهری کنار گذاشته شود.

وی همچنین با اشاره به طرح هایی که برای کلانشهر اصفهان در دهه 70 مطرح بود، گفت: در آن زمان مقرر بود که جمعیت اصفهان در حدود یک میلیون و 300 هزار تَن کنترل شده و بیشتر از این به محدوده شهر اضافه نشود و تقاضاهای جدید اسکان در بافت تاریخی پاسخ داده شود یا به شهرهای جدید مانند بهارستان سوق یابد.

وی ادامه داد: در همان زمان که شهر جدید بهارستان در حال شکل گیری بود، فشار زیادی وارد شد که سپاهان شهر به اصفهان اضافه شود در حالیکه در آن زمان این منطقه، بیابان بود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ساخت و سازهای سپاهان شهر در ابتدا غیر قانونی بود، تصریح کرد: در این برهه زمانی، احیای بافت فرسوده، رها و سیاست های متناقض اتخاذ شد و قبل از اینکه شهر بهارستان آباد شود، سپاهان شهر به اصفهان اضافه شد.

وی همچنین تصریح کرد: عنوان ' پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی' برای اصفهان تا زمانیکه بیشتر فرصت های شغلی در این شهر در حوزه صنعتی باشد و نه فرهنگی و گردشگری، بیشتر یک ادعا ست.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اعلام حمایت خود از طرح گردش آب در زاینده رود، گفت: اگر این طرح از نظر فنی قابل اجرا شدن باشد برای حمایت کامل از آن اعلام آمادگی می کنم.

آخوندی با تاکید بر اینکه هویت شهر اصفهان با زاینده رود، گره خورده است، افزود: پیش از این نیز موضوع گردش آب در زاینده رود را مطرح کرده بودم اما وزارت نیرو اعلام کرد که این امر از نظر فنی زیاد امکانپذیر نیست با اینحال اگر این موضوع باز هم بررسی شود و امکان انجام آن باشد از آن حمایت می کنم.

جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری روز پنجشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استان اصفهان در محل استانداری اصفهان برگزار و در این جلسه از سند راهبردی بازآفرینی پایدار بافت های ناکارآمد کلانشهر اصفهان رونمایی شد.

در این جلسه پیشنهادهای حجت الله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مبنی بر تغییر کاربری اراضی داخل محدوده اصفهان، استفاده از اراضی 40 هکتاری انبار لوله خیابان قائمیه واقع در غرب کلانشهر اصفهان و نیز تحقق ماده 11 قانون حمایت از احیا و نوسازی بافت ناکارآمد شهری با موافقت ضمنی وزیر روبه رو شد.

وزیر راه و شهرسازی بعدازظهر چهارشنبه وارد اصفهان شد تا در یک سفر سه روزه از برخی طرح های عمرانی استان اصفهان بازدید و در افتتاح برخی دیگر شرکت کند.