۰ نفر

بیکارانی که با حقوق ۳۸۰۰ تومانی در هفته شاغل شدند

۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱:۳۵
کد خبر: 222914
بیکارانی که با حقوق ۳۸۰۰ تومانی در هفته شاغل شدند

افراد با یک ساعت کار در هفته با داشتن درآمد ۳ هزار و ۸۰۰ تومان در هفته شاغل محسوب می شوند. با ملاک کار یک ساعت در هفته چند نفر از ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شاغل در کشور، بیکار نیستند؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، با توجه به اینکه طبق ماده41 قانون کار، حداقل دستمزد سالانه باید بر اساس دو شاخص «نرخ تورم» و «معیشت» تعیین شود. حداقل دستمزد روزانه از 270722 ریال در سال جاری به 309977 ریال برای سال96 افزایش یافت.

 نحوه محاسبه نرخ بیکاری در کشور بر اساس یک ساعت کار در هفته است.اشتغال یک ساعته ای که  درآمد آن 3هزار و 800تومان است. حالا جای این سوال مطرح است که چند نفر از 23 میلیون و 800 هزار نفر شاغل در کشور با یک ساعت کار در هفته در این لیست قرار می گیرند؟

امروز امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران درباره اینکه برخی می گویند یک ساعت اشتغال در هفته برای مبنا قرار گرفتن بیکاری درست نیست، اظهار داشت: برخی می گویند که این مبنا در دولت دهم وارد سیستم آمار شده است و یک ساعت حداقل کار در هفته در تعریف اشتغال درست نیست اما پاسخ این است که مطالعات درباره این کار از سال 82 آغاز شد، در سال 84 به طور آزمایشی انجام شد و با آغاز دولت نهم مبنا قرار گرفت و هیچ ربطی به دولت دهم و یازدهم ندارد.

*پارسا در سال 95:  اواخر دولت هشتم تعریف رسمی بیکاری اشتغال یک ساعت در هفته شد

این در حالی است که پارسا، رئیس مرکز آمار مهر ماه سال گذشته در پاسخ به این پرسش مبنی بر چگونگی جمع آوری اطلاعات برای اعلام آمار اشتغال در کشور خاطرنشان کرد: در دنیا تمامی خبرگان در حوزه اشتغال و بیکاری گرد هم آمده و اعلام کرده اند که 2 روز کار در هفته ملاک شاغل بودن یا نبودن یک فرد است و این در مجموعه آمار سازمان ملل نیز تعریف شده و با آن تعریف حساب و کتابهای لازم صورت می گیرد. ضمن اینکه از اواخر دولت هشتم تعریف رسمی کل دنیا برای اشتغال یک ساعت در هفته را به معنای شاغل بودن یک فرد در نظر می گیرند.

در دولت هفتم و اوایل دولت هشتم معیار اشتغال در کشور 2 روز در هفته یا همان 16ساعت در هفته بود که به اذعان پارسا، تغییر تعریف بیکاری در دولت هشتم آغاز شد. 

اما نکته مهم این است که طبق گفته پارسا اگر نرخ بیکاری با تعریف گذشته محاسبه شود میزان بیکاری 2درصد افزایش می یابد. اگر بخواهیم با ملاک 16ساعت در هفته نرخ بیکاری را محاسبه کنیم آخرین نرخ بیکاری بهار امسال که از سوی مرکز آمار28.8 درصد اعلام شد حدود 30.8 درصد می شود.