۰ نفر

یک کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

ارزآوری صنعت گردشگری در گرو برنامه‌ریزی جدی است/ با استفاده از ظرفیت گردشگری شغل ایجاد کنیم

۱۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶
کد خبر: 222528
ارزآوری صنعت گردشگری در گرو برنامه‌ریزی جدی است/ با استفاده از ظرفیت گردشگری شغل ایجاد کنیم

یک کارشناس گردشگری کاهش وابستگی اقتصادی به منابع نفت و گاز را نیازمند برنامه‌ریزی مسئولان برای توسعه صنعت گردشگری عنوان کرد.

اقتصاد آنلاین - حمیده قاسمی؛ حبیبه نیک سیرتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: گردشگری یکی از صنعت‌های بسیار موثر بر اقتصاد یک کشور است. در کشوری مانند ایران که مملو از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی است جذب گردشگر کار ساده‌تری نسبت به سایر کشور‌ها است.

این فعال گردشگری افزود: چنان‌چه مسئولان بتوانند برنامه‌ریزی دقیقی برای جذب گردشگر داشته باشند می‌توانند از وابستگی اقتصاد کشور به منابعی مانند نفت و گاز که عملا تمام شدنی و غیر قابل تکیه در دراز مدت هستند بکاهند و سهم این صنعت را در ارزآوری افزایش دهند.

وی که بیش از 10سال است در صنعت گردشگری فعالیت می‌کند در تشریح ابعاد مختلف توسعه این صنعت اظهار کرد: اگر بخواهیم یک بشکه نفت که میلیون‌ها سال برای به وجود آمدن آن زمان صرف شده را استخراج و به فروش برسانیم، باید هزینه‌های مختلفی برای ایجاد زیرساخت، حمل و نقل و مسائل دیگر صرف کنیم و در نهایت یک بشکه نفت را به قیمت 50دلار یا حتی کمتر به فروش برسانیم. حتی در صورت فرآوری و تبدیل نفت خام با وجود ایجاد ارزش افزوده، ناچار به پرداخت هزینه‌های دیگری از جمله ایجاد واحدهای پتروشیمی هستیم، همچنین باید هزینه‌های مربوط به دفع پساب‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی را نیز به آن بیافزاییم.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: منابع نفتی و یا حتی گازی با همه عظمت و فراوانی در منطقه خاورمیانه و به خصوص کشور ما، روزی تمام خواهد شد و در نهایت باید به فکر تدبیری برای تکیه گاه اقتصادی خود در آینده دور یا نزدیک باشیم. این در حالی است که با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و تبلیغات و اصلاح برخی شرایط فرهنگی می‌توانیم گردشگران را از سایر کشورها به ایران کشانده و به راحتی ارز وارد کشور کنیم، آن هم بدون ایجاد آلودگی یا زیرساخت‌های بزرگ صنعتی.

نیک سیرتی در ادامه افزود: صنعت گردشگری در کشوری مانند ترکیه در نبود منابع نفتی و گازی قابلِ اتکا، به خوبی رشد کرده است و سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به این کشور جذب می کند.

به گفته او این کشور شرایط مناسب گردشگری خود را مرهون برنامه‌ریزی‌های دقیق در این صنعت است، تا جایی که امروزه صنعت گردشگری ترکیه به عنوان چهارمین قطب بزرگ گردشگری دنیا مطرح است و بر اساس برآوردها به ازای هر گردشگر نزدیک به 745دلار را عاید خود می‌کند.

نیک سیرتی خاطر نشان کرد: کشور ما در مقایسه با کشوری مانند ترکیه و یا بسیاری از کشورهای دیگر از قدمت، آثار باستانی و جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی بیشتری برخوردار است و این همواره مورد تائید گردشگرانی است که با ایران آشنایی دارند.اما وجود برخی مسائل دست اقتصاد ما را از ارزآوری واقعی و شایسته از طریق این صنعت کوتاه کرده است. اکنون صنعت هوایی،حمل و نقل جاده ای و هتلداری ما نیازمند توسعه مناسب برای رسیدن به استانداردهایی است که زمینه را برای جذب توریست مهیا کند.

این کارشناس و گردشگربا سابقه با اشاره به شیوه های مختلف تبلیغی موثر در جذب توریست نیز گفت: توسعه آموزش زبان فارسی و ایجاد جایگاهی برای آموزش زبان رسمی کشور ما در کشورهایی مانند چین در سال‌های اخیر توانسته در جذب گردشگر نقش خوبی داشته باشد و این روش می‌تواند موثر  باشد. البته معرفی جاذبه‌های تمدن چندین هزار ساله ایران به خودی خود برای گردشگران کشورهای دیگر از جمله اروپائیان جذاب خواهد بود.

این کارشناس گردشگری تاکید کرد: کشوری مانند مصر سالانه میلیون‌ها گردشگر را برای دیدن اهرام ثلاثه به خود جذب می‌کند. هند، چین و سایر کشورهایی که پیشینه تاریخی غنی دارند نیز سهم خوبی از توسعه گردشگری خود دارند، اما در کشور ما حتی خود ایرانی‌ها هم نسبت به داشته‌های خود آگاهی کافی ندارند و سازمان یا نهادی هم برای تبلیغ و شناساندن جاذبه‌های گردشگری فعالیت نمی‌کند.  

وی همچنین تاکید کرد: در همه کشورها مرمت و نگهداری از آثار تاریخی اهمیت ویژه‌ای دارد، اما متاسفانه در کشور ما گاهی شاهد تخریب جاذبه‌های تاریخی به دلیل عدم نگهداری صحیح و یا حتی به عمد هستیم که نشان از عدم آگاهی عمومی ما نسبت به اهمیت این آثار و تاثیر آن‌ها در اقتصاد کشورمان دارد.

این کارشناس صنعت گردشگری ایجاد اشتغال را از دیگر فواید توسعه این صنعت بیان کرد و گفت: توسعه این صنعت می‌تواند به توسعه بیش از 180بخش اقتصادی دیگر کمک کند، این امر به معنی ایجاد رونق اقتصادی در بخش‌های مرتبط با این صنعت است که در مجموع به بهبود شرایط تولید و ایجاد اشتغال کمک می‌کند. در حال حاضر با توسعه گردشگری ترکیه به ازای هر 11گردشگر، یک شغل ایجاد شده است.

وی فرهنگ‌سازی عمومی برخورد صحیح با گردشگر را امری مهم دانست و تصریح کرد: باید تا حد ممکن از شرایط سخت‌گیرانه در پذیرش گردشگران خودداری کنیم تا به بهبود صنعت گردشگری و ارزآوری مناسب از این صنعت دست یابیم.