۰ نفر

نگاه مشتاقانه به ایران و همکاری‌های بین‌المللی پس از برجام

۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۰
کد خبر: 221880
نگاه مشتاقانه به ایران و همکاری‌های بین‌المللی پس از برجام

«محمدرضا کرباسی» معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت که پس از برجام ، نگاه جهانی‌ به ایران و همکاری های مشترک و حضور در بازار ایران مشتاقانه است.

کرباسی، در ارزیابی سفرش به اسپانیا گفت: با توجه به سفر سال گذشته هیأت اتاق بازرگانی اسپانیا به جمهوری اسلامی ایران که میزبان آنها بودیم و همایش تجاری خیلی‌ خوبی‌ که برگزار کردیم ، بنا به دعوت اتاق بازرگانی اسپانیا ، هیأتی 30 نفره به ریاست «غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی ومجموعه فعالین اقتصادی از بخش های مختلف برای چهار روز به اسپانیا آمده اند.در این سفر مجمع تجاری و نشست های ملاقات دوجانبه بین تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران دو کشور شکل می گیرد .

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود :هیأت ما متشکل از بخش های پتروشیمی ، بانکی ، همکاری در بخش کشاورزی ، ماشین آلات ، انرژی های نو ، مواد غذایی ، زعفران و عمدتا خدمات تجارت و بازرگانی است که این را از قبل با طرف اسپانیایی هماهنگ کردیم .

کرباسی ادامه داد :خوشبختانه در نشستی که روز سه شنبه در محل اتاق بازرگانی اسپانیا با حضور روسای دو اتاق و مقامات دو کشور برگزار کردیم ، جمع کثیری از تجار و فعالین اقتصادی اسپانیا هم شرکت کردند که امیدواریم در فرایند فعالیت ها و همکاری ها ، نتایج مثمر ثمری برای دو کشور حاصل بشود .

به گفته وی، چیزی که بسیار مهم است و آن را هم طی‌ روز دوشنبه و سه شنبه ، با مقامات اسپانیایی مطرح کرده و صحبت شده، این است که فضای جمهوری اسلامی ایران برای همکاری کاملا تغییر کرده است .

معاون اتاق بازرگانی تصریح نمود :خوشبختانه پس از برجام ، نگاه جهانی‌ به ایران و همکاری های مشترک و حضور در بازار ایران ، بسیار مشتاقانه است .امروز شاهد خیل عظیم کشورها ، بانک ها و سرمایه گذاران مختلف جهان برای اعطای خطوط اعتباری به ایران و سرمایه گذاری در زیربخش های مختلفی‌ که در ایران ، این استعداد وجود دارد روبرو هستیم .

به عقیده وی، اسپانیایی ها به واسطه اینکه یک مقدار احساس ترس دارند از اینکه مبادا در توسعه همکاری هایشان در ایران با مشکل فشارهای آمریکا روبرو بشوند، کمی‌ تامل دارند .

در این مورد، کرباسی خاطرنشان کرد :ما در جلساتی که در این دو روز برگزار کردیم ، این موضوعات را کاملا مطرح کردیم . برای آنها تقریبا روشن شد که هیچگونه ترسی‌ وجود ندارد و برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران ، آنها نیز اظهار علاقمندی کردند.

وی افزود: روز دوشنبه در جلسه ای که با رئیس بیمه سرمایه گذاری در اسپانیا داشتیم ، ایشان در آخر جلسه اعلام کرد که اسپانیا ، محدودیتی برای تضمین سرمایه گذاری برای جمهوری اسلامی ایران ندارند و قرار شده این را به همه شرکت هایشان اعلام بکنند . افزون بر آن ، آنها علاقمندی بسیاری را برای همکاری در سرمایه گذاری ابراز داشتند .

کرباسی ابراز داشت:موضوعی که برای اسپانیایی ها بسیار مهم است و علاقمندی شان برای اینکه به ایران بیایند وهمکاری مشترک بلند مدت داشته باشند را نشان دادند ، بحث سرمایه‌ گذاری مشترک در تولید برند واحد است.

وی در این مورد توضیح داد :ما در ایران ، با توجه به اینکه انرژی ارزان ، نیروی کار ارزان و مواد اولیه مورد نیاز صنایع وجود دارد، نیاز به نو آوری و تکنولوژی و نیاز به سرمایه گذاری که با همکاری مشترک می‌ تواند شکل بگیرد داریم و طرف اسپانیایی ، اظهار علاقمندی کردند تا که به ایران بیایند و در بخش های مختلف برای بازار ایران از یک طرف و بازار 500 میلیونی کشورهای پیرامونی از طرف دیگر ، سرمایه گذاری کنند.

به گفته وی ، جمهوری اسلامی ایران در هاب منطقه ای از نظر ترانزیت و انتقال کالا از ایران به کشورهای همسایه قرار دارد .

کرباسی گفت: در بخش های مربوط به همکاری های حمل و نقل ریلی هم با توجه به برنامه های توسعه که جمهوری اسلامی ایران در بحث توسعه حمل و نقل ریلی در ایران دارد و خواهان وصل شدن به حمل و نقل ریلی کشورهای مختلف است ، به گفتگوهایی پرداختیم .زمینه همکاری بین دو کشور با توجه به رشد خوب صنعت حمل و نقل ریلی در اسپانیا و پیشرفت هایی‌ که آنها در تولید لوکوموتیو در کشورشان دارند ، نیز زمینه مستعدی برای همکای ها است .

معاون اتاق بازرگانی ایران ادامه داد :بخش دیگری که ما علاقمندیم و دولت محترم هم در این راستا در تلاش است تا که به نوعی از آلودگی هوا جلوگیری شود ، بحث انرژی های تجدید پذیر است که در این زمینه ، استفاده از انرژی پاک است که اسپانیایی ها در این زمینه به رشد خوبی‌ در سالهای گذشته دست یافتند.این اظهار علاقمندی هم صورت گرفت که به صورت مشترک بین ایران و اسپانیا نیز در این بخش یک سری سرمایه گذاری های مشترکی را داشته باشیم .

کرباسی تصریح نمود :در عین حال ، خیلی‌ از تجار و سرمایه گذاران اسپانیایی ، علاقمند هستند که با ایران کار بکنند ، اما نمی‌ دانند از چه راهی‌ کار را شروع بکنند و با چه کسانی‌ مکاتبه کنند .ما در این مورد ، اعلام داشتیم که در اتاق بازرگانی ایران ، انجمن سرمایه گذاران خارجی‌ را ایجاد کردیم که تحت پوشش اتاق بازرگانی ایران است و این انجمن آمادگی‌ این را دارد که همه گونه همکاری و حمایت از شروع فعالیت سرمایه گذاران اسپانیایی در ایران را داشته باشد .

وی گفت :قرار شد که این سرمایه گذاران از طریق اتاق بازرگانی ، به این انجمن وصل بشوند و این انجمن برتسهیل حضور آنها برای انجام مقدمات ثبت شرکت هایشان و سرمایه گذاری که می‌ خواهند در بخش های مختلف در داخل کشور انجام بدهند ، کمک کند .

معاون اتاق بازرگانی از سوی دیگر اشاره نمود :چیزی که خیلی‌ هم برای اسپانیایی ها جالب و جاذب بود این است که ما اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر دو هزار میلیارد دلار پروژه های سرمایه گذاری نوشته شده و آماده دارد و در بخش های مختلف این استعداد وجود دارد که اسپانیایی ها بیایند مشارکت کنند که قرار شد ما بخش اعظمی از این پروژه هایی‌ که مستعد سرمایه گذاری در ایران است بین همدیگر مبادله کنیم و در قالب اعزام هیأت های سرمایه گذار اسپانیایی به ایران ، زمینه حضور سرمایه ای اسپانیایی را در ایران فراهم بکنیم.