۰ نفر

مهدی پازوکی مطرح کرد:

آمریکا متضرر تحریم هواپیمایی است

۳۰ شهریور ۱۳۹۶، ۵:۳۰
کد خبر: 220464
آمریکا متضرر تحریم هواپیمایی است

در شرایطی که رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند با به‌وجودآمدن فضایی جدید اجرای برجام و فروش هواپیماها به ایران را تحت‌الشعاع اقدامات خود قرار دهد، مذاکرات مقام‌های ایرانی با طرف‌های اروپایی نشان‌دهنده آن است که نه‌تنها این توافق به حیات خود ادامه خواهد داد که حتی اعتباراتی جدید نیز از سوی اروپایی‌ها به ایران وارد می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، مهدی پازوکی، اقتصاددان می‌گوید: «ما باید از شرکت‌های جایگزین در صنعت هوایی بهره ببریم و شرکت‌های آمریکایی باید بدانند که اگر دولت آمریکا یک دولت بسته است، آنها هستند که در نهایت ضرر می‌کنند.»

با وجود تمام سنگ‌‌اندازی‌هایی دولت آمریکا، از زمستان سال گذشته شرکت ایرباس و سپس ATR رسما فروش هواپیما به ایران را آغاز کردند تا تمام گمانه‌زنی‌ها در رابطه با احتمال نهایی نشدن مذاکرات میان دو طرف از بین برود؛موضوعی که در طول هفته‌های گذشته نیز شاهد آن بودیم. نظر شما در این‌باره چیست؟

ما امروز با آمریکایی‌ها مشکل داریم و دلیل این موضوع هم این است که سیاست حاکم بر ایالات متحده آمریکا مانند سیاست تندرو‌های داخل ایران است. امروز می‌بینیم که اسرائیل و تندرو‌ها در آمریکا مخالف برجام هستند، چرا که برجام منافع آنها را به خطر می‌اندازد. من فکر می‌کنم جمهوری اسلامی ایران و دولت آقای روحانی باید ارتباط تنگاتنگ با جهان غرب منهای آمریکا، و به قول مقام معظم رهبری، ارتباط گسترده با جهان را در دستور کار خود قرار دهد و در این راستا لازم است با کشور‌هایی چون آلمان، فرانسه، بریتانیا، اسپانیا، ژاپن، کانادا و استرالیا ارتباط گسترده و سازنده‌ای برقرار کند.

در همایش تجاری ایران و فرانسه، دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا سند اعطای وام 70‌میلیون‌یورویی برای نوسازی تجهیزات فرودگاهی را با امضای وزیر اقتصادی فرانسه با خود به‌همراه آورده بود. گسترش روابط و تعاملات اقتصادی با کشور فرانسه و سایر قدرت‌های اقتصادی عضو اتحادیه اروپا تا چه اندازه برای کشور ما حائز اهمیت است؟

من بر این باور هستم که کشور ما باید بتواند با کشور‌های آلمان و فرانسه ارتباطات و مراودات اقتصادی خود را توسعه و گسترش دهد. الان دولت‌هایی هم که در این دو کشور حاکم هستند، آن‌گونه که من اطلاع دارم، به‌شدت علاقه‌مند به تعمیق و گسترش روابط اقتصادی با ایران هستند. ما اگر بتوانیم بخردانه حفظ منافع ملی خود را در تعامل با کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به‌ویژه آلمان و فرانسه در دستور کار قرار دهیم، قطعا در صنعت هوایی روابط بیشتری را برقرار خواهیم کرد. ترامپ یک آدم تندروست و تفکر و علاقه او این است که در منطقه تندر‌و‌ها به قدرت برسند، به همین دلیل همواره از سلفی‌ها در عربستان، مصر و سایر کشور‌های عربی حمایت و دفاع می‌کند. من معتقدم ما باید سیاست تعامل با اتحادیه اروپا و گسترش روابط اقتصادی به‌ویژه با دو کشور نامبرده را در برنامه‌های خود بگنجانیم، چرا که این موضوع در راستای برآورده‌کردن منافع ملی ایران است و از این جهت، من فکر می‌کنم ما باید از شرکت‌های جایگزین در صنعت هوایی بهره ببریم و شرکت‌های آمریکایی باید بدانند که اگر دولت آمریکا یک دولت بسته است، آنها هستند که در نهایت ضرر می‌کنند. به‌نظر می‌رسد جمهوری اسلامی باید در این زمینه سیاست فعال‌تری را اتخاذ کند. من به‌ویژه از آقای حسن روحانی، رئیس‌جمهور، تقاضا دارم که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک با هیات‌های نمایندگی آلمان و فرانسه مذاکراتی داشته باشد و از آنها دعوت کند به کشور ما بیایند تا آمریکایی‌ها بفهمند ما علاوه بر اینکه دشمنانی در جهان داریم، دوستانی هم داریم و جمهوری اسلامی ایران سیاست بخردانه و تعامل با جهان غرب را در دستور کار خود قرار داده است و با کشور‌هایی که از حقوق شهروندان ایرانی دفاع می‌کنند، دموکرات هستند و جزو قدرت‌های برتر اقتصادی در جهان محسوب می‌شوند، ارتباط سازنده و رو به جلویی دارد. در حال حاضر کشور آلمان برترین قدرت اقتصادی در اتحادیه اروپا و چهارمین قدرت اقتصادی در جهان است و مطمئنا تعامل اقتصادی کشور ما با آلمان به‌نفع ماست و به‌ضرر دشمنان منطقه‌ای ما، به‌ویژه سلفی‌ها در منطقه و خاورمیانه و تندر‌و‌ها در آمریکا خواهد بود.

حضور دبیر دولت فرانسه در امور اتحادیه اروپا در تهران بار دیگر نشان داد که ایران و این اتحادیه در تداوم اجرای برجام با یکدیگر هم‌نظر هستند. در این‌باره چه فکر می‌کنید؟

تنها چیزی که در این زمینه می‌توانم بگویم، این است که برجام به‌ضرر تندر‌وهای منطقه، از جمله سلفی‌ها و حکومت‌های عقب‌مانده و مرتجع خاورمیانه است و بنابراین ما به هیچ‌وجه نباید از این توافق عدول کنیم. وقتی دشمنان ما مخالف برجام هستند، بنابراین برجام در راستای منافع ملی ماست.

باتوجه به اقدام طرف‌های اروپایی، به‌عقیده شما در آینده شاهد بروز چه تحولاتی در سیاست‌های اقتصادی آمریکا در قبال ایران خواهیم بود؟

من فکر می‌کنم دولت ترامپ عقبگردی برای سیاست آمریکاست. به‌عبارتی، تفکر ترامپ چیزی جز عقبگرد آمریکا از صحنه سیاست‌های بخردانه اقتصادی بین‌المللی به‌سمت کشور‌های مرتجع منطقه خاورمیانه نیست و قطعا در آینده شاهد تحولاتی در این زمینه خواهیم بود.