۰ نفر

بازار ایران به روی تمام شرکت‌های بین‌المللی باز است

امضاء تفاهم‌نامه همکاری ایران و روسیه در زمینه معدن و انرژی/ صدور روادید برای تجار ایران و روسیه تسهیل شد

۲۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۱۲
کد خبر: 220049
امضاء تفاهم‌نامه همکاری ایران و روسیه در زمینه معدن و انرژی/ صدور روادید برای تجار ایران و روسیه تسهیل شد

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (IDRO) و شورای توسعه اقتصادی روسیه (RTEDC) در مراسمی تفاهم نامه همکاری در حوزه های فولاد، معدن، نفت و گاز امضا کردند.

این تفاهم نامه روز سه شنبه با حضور منصور معظمی» رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو)، «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران، «یلنا گولینا» معاونت شورای توسعه تجارت خارجی روسیه و «احمد عراقچی» مدیر امور بین الملل ایدرو در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران امضا شد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، شورای توسعه اقتصادی روسیه (RTEDC) نهادی غیرانتفاعی و مردم نهاد (NGO) محسوب می‌شود که بالغ بر 10 هزار شرکت مهم اقتصادی را در زیر مجموعه خود دارد.

**بازار ایران به منظور سرمایه گذاری مشترک به روی تمام شرکت های بین المللی باز است

«منصور معظمی» رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: روابط ایران و روسیه یک رابطه استراتژیک و درازمدت است و با توجه رفتارهای غیرقابل برخی از کشورها در صحنه بین الملل این دو کشور باید براساس احترام متقابل و روابط دو طرفه باشد.

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران همکاری با دوستان به ویژه کشورهایی که در دوران سختی با ما همکاری کردند، است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره امضای تفاهم نامه بین ایران و روسیه نیز گفت: امضای تفاهم نامه کار خوبی است اما بهتر است این تفاهم نامه ها را اجرایی کنیم و از فرصت های خوبی که روسیه برای شرکت های ایرانی فراهم کرده استفاده کنیم.

وی اظهارداشت: پس از برجام هیات روسی یکصدمین هیات خارجی است که به ایران سفر کرده و بسیار خوشحالیم که حجم بالایی از ارتباطات بین المللی در سازمان گسترش و نونسازی ایران (ایدرو) فراهم شده است.

معظمی تصریح کرد: ایدرو می تواند دروازه شرکت های روسی به ایران باشد که در تمام بخش های مهم صنایع بزرگ و استراتژیک فعالیت دارد و این سازمان در 50 سال گذشته با سرمایثه بیش از 3 میلیارد دلار بیش از 300 طرح اجرا کرده است.

وی تاکید کرد: بازار ایران به روی تمام شرکت های معتبر بین المللی که در ایران سرمایه گذاری مشترک داشته باشند باز است.

رئیس هیات عامل ایدرو با بیان اینکه روابط ایران و روسیه روابط استراتژیک و درازمدتی است، افزود: براساس توافق روسای جمهور ایران و روسیه مقرر شد دو کشور به بالاترین سطح روابط سیاسی و تجاری برسند که این اتفاق خوبی است و اخیرا نیز کشور روسیه تسهیلات مالی برای شرکت های ایران فراهم کرده است.

وی ادامه داد: میزان تبادلات در این تفاهم نامه به توافق طرفین بستگی دارد و سقفی برای آن وجود ندارد و تلاش دو طرف برای توسعه روابط در تمام بخش ها است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تراز تجاری ایران و روسیه منفی و غیرمتوازن است، گفت: با توجه به شرایطی که کشور روسیه فراهم کرده باید شرکت های ایرانی خود را تجهیز کنند تا بتوانند وارد بازار آن شوند و ایدرو نیز تلاش می کند شرایط حضور شرکت های ایرانی را تسهیل کند و و به عبارتی به دنبال فراهم کردن فرصت برای شرکت های ایرانی و روسی است.

معظمی اظهارداشت: صدور روادید و سیستم بانکی از جمله مشکلات رابطه اقتصادی ایران و روسیه است که بحث روادید حل شده و سیستم بانکی نیز به دنبال حل شدن است.

وی افزود: نکته مهم دیگری که در رابطه ایران و روسیه باید مدنظر قرار گیرد شناخت شرکت های دو کشور از یکدیگر است که دو طرف اطلاعات زیادی از هم ندارند و این رفت و آمدها و نشست ها کمک می کند تا شرکت ها از یکدیگر شناخت داشته باشند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مزیت رابطه دو کشور در حوزه انرژی و صنایع ریلی است که روسیه در حوزه صنایع ریلی دارای فرصت های زیادی است و در زمینه نفت و انرژی نیز شرکت های روسی تمایل زیادی برای فعالیت دارند و قراردادهایی نیز امضا شده و به دنبال اجرای قراردادها هستیم.

وی افزود: در زمینه صنایع هوایی به ویژه مسافری زمینه گسترده است و این فرصت ها در حال شناخته شدن است.

معظمی تاکید کرد: ایدرون به دنبال واردات نیست بلکه به دنبال ساخت است و هیات ها به دنبال مذاکره برای اجرایی شدن تفاهم ها هستند و امیدواریم با توجه به قراردادهایی که در زمینه ریلی ارتباطات و قراردادهای خوبی بین دو کشور امضا شده تا پایان برنامه ششم توسعه اجرایی شود.

** صدور روادید برای تجار ایران و روسیه تسهیل شده است

«لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران نیز در ادامه این مراسم گفت: هفته گذشته محمد جواد ظریف (وزیر خارجه ایران) ملاقات های خوبی با رئیس جمهوری روسیه داشت و در این ملاقت ها همکاری اقتصادی دو طرف بررسی شد.

وی افزود: سازمان ایدرو سازمان بزرگی است که می تواند در روابط اقتصادی ایران و روسیه به شرکت های روسیه کمک کند و امیدواریم دو کشور در فضاهای اقتصادی توسعه و پیشرفت داشته باشند.

سفیر روسیه در ایران گفت: در حال حاضر صدور روادید برای تجار هر دو کشور ایران و عراق تسهیل شده و تجار ایرانی می توانند با مراجعه به سفارت روسیه به راحتی روادید تجاری دریافت کنند.