۰ نفر

آینده ارز برای بخش خصوصی مشخص نیست

ضرورت سرمایه‌گذاری و گشایش اعتبار خارجی در صنایع ارزآور/ هنوز از رکود خارج نشده‌ایم

۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶
کد خبر: 219488
ضرورت سرمایه‌گذاری و گشایش اعتبار خارجی در صنایع ارزآور/ هنوز از رکود خارج نشده‌ایم

یک اقتصاددان با بیان اینکه سرمایه گذاری و گشایش اعتبار خارجی باید در صنعتی باشد که درآمد ارزی دارد، گفت: برای بخش خصوصی، آینده ارز مشخص نیست و دریافت تسهیلات ارزی آزمون و خطاست.

مرتضی الله داد افزود: سرمایه گذاری و گشایش اعتبار خارجی باید در صنعتی باشد که درآمد ارزی داشته باشد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، این اقتصاددان گفت: اگر بخش خصوصی بتواند نرخ ارز را پیش بینی کند دریافت تسهیلات ارزی برای آن مناسب است اما اکنون با توجه به فناوری قدیمی و تولید کالا با قیمت تمام شده بالاتر قدرت رقابت حتی با کشورهای همسایه را نداریم.

الله داد گفت: بزرگترین مشکل کشور رکود و بیکاری حاصل از آن است و اینکه می گویند از رکورد خارج شدیم نادرست است.

این اقتصاد دان افزود: دولت نمی تواند در اقتصاد سیاست گذار باشد و دخالت کند اما برای گشایش خطوط اعتباری و فاینانس تعهد ندهد .

الله داد با بیان اینکه دولت باید بگذارد بخش خصوصی کار خودش را بکند گفت: اشتباهات دولت تا کنون با درآمد نفتی پوشش داده شده است.

وی افزود: دولت باید دست از دخالت در اقتصاد بردارد زیرا دیگر پول نفت وجود ندارد و این درآمد کاهش خواهد یافت و اشتباهات دولت مشخص می شود.

این اقتصاددان گفت: از ابتدای دولت یازدهم 65 درصد تورم داشته ایم اما نرخ ارز 10 درصد افزایش یافته است.

الله داد افزود: این مسئله موجب می شود تولید کننده به سمت واردات برود.

وی گفت: درحالی که هنوز زمینه ها برای گشایش خطوط اعتباری و سرمایه گذاری خارجی فراهم نشده دولت به سمت تامین مالی خارجی و فاینانس رفته است.

این اقتصاددان با بیان اینکه کشور راهبرد توسعه اقتصادی ندارد افزود: فاینانس هایی که قرارداد آنها امضا شده است بیشتر برای صنایع نفتی و معادن به کار گرفته می شوند.

الله داد اضافه کرد: در حالی که راهبرد توسعه صنعتی داشتیم اما هیچ یک از بندهای آن اجرا نشد و مشخص نیست کشور به کدام سمت می خواهد برود.

وی با اشاره به اینکه روسیه و قطر درخواست کالای ایرانی کردند اما کالاهای ما قابل رقابت نبود گفت: افزون بر تولید کالاهای صادراتی باید زیرساخت های صادرات نیز ایجاد شود.

این اقتصاددان افزود: بخش دولتی از فاینانس ها استفاده خواهد کرد.