۰ نفر

تصویب نظام تدوین برنامه ششم توسعه در شورای اقتصاد

۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۸:۵۴
کد خبر: 219037
تصویب نظام تدوین برنامه ششم توسعه در شورای اقتصاد

معاون معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: بحث مهم در برنامه ششم توسعه در مورد آمایش شامل سه کار اصلاح ضوابط ملی، آمایش سرزمین، تدوین راهبرد توسعه استانها و تعیین موضوعات خاص است.

سید حمید پورمحمدی بعد از ظهر چهارشنبه در مراسم اولین همایش ملی رویکردهای نوین آمایش سرزمین در ایران در دانشگاه سمنان، با اشاره به سپردن تدوین نظریه توسعه استان‌ها به عهده خود استانها و بازنگری آن از سوی معاونت برنامه ‌ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، افزود: در آخر برای هر استان یک راهبرد توسعه تعیین می شود و نظام برنامه ریزی برنامه ششم توسعه نیز بر اساس راهبرد توسعه استان‌ها تدوین می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، معاون معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری جهت گیری آمایش سرزمین و توجه به توسعه مناطق مختلف کشور، تفاوت اساسی برنامه ششم توسعه کشور با برنامه‌های قبل از آن برشمرد و افزود: سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبری به عنوان یکی از مبانی تدوین برنامه ششم توسعه قرار گرفته است.

برنامه ششم توسعه بر اجرایی و عملیاتی بودن برنامه ها تاکید دارد

معاون معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با بیان اینکه در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دو بند توجه به رقابت استان‌ها و توجه به جغرافیایی مزیت سرزمین مورد تاکید قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: سیاست‌های آمایش سرزمین نیز سال 1390 از سوی رهبری ابلاغ شد که این سیاستها نیز یکی از ارکان تدوین برنامه ششم توسعه قرار دارد.

پورمحمدی با اشاره به تفاوت اساسی برنامه ششم توسعه با برنامه‌های توسعه ای قبل از آن که به نوعی فقط برنامه‌ریزی اقتصادی کلان بود، اظهار داشت: برنامه ششم توسعه ضمن جامع نگر بودن، موضوع محور با تاکید بر اجرایی و عملیاتی بودن است.

وی تاکید کرد: مناطق 9 گانه کشور که باید شوراهای توسعه آنها شکل بگیرد نیز باید برنامه های توسعه را به صورت مرحله کشوری، منطقه‌ای و استانی رصد و عملیاتی کنند.

تصویب نظام تدوین برنامه ششم توسعه در شورای اقتصاد

معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، با بیان اینکه نظام تدوین برنامه ششم توسعه دو روز پیش به تصویب شورای اقتصاد رسیده و به زودی ابلاغ می‌شود، ادامه داد: برنامه‌ریزی بر اساس آن در 29 شورای برنامه ریزی که ریاست آنها بر عهده وزرا است از ابتدای مهر آغاز می شود.

پورمحمدی تصریح کرد: برخی از این شوراهای برنامه‌ریزی به دلیل اهمیت موضوع با عنوان‌های آمایش سرزمین و توسعه منطقه‌ای، شورای برنامه‌ریزی محیط زیست و شورای برنامه ریزی توسعه مناطق روستایی و عشایری فعالیت می کنند.

وی، آمایش و توجه به توسعه مناطق مختلف کشور را از اصول مهم پیش نویس سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه دانست که به دفتر مقام معظم رهبری ارایه شده است.

نظام آماری کشور یک فاجعه است

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش وجود آمایش را برای برنامه‌ریزی مدون و دقیق ضروری دانست و افزود: کشور نیازمند مرکز ملی آمایش است تا تشکیلاتی مستقل و وابسته به سازمان برنامه ریزی باشد.

دکتر کاظم جلالی نظام آماری کشور را یک فاجعه عنوان کرد و گفت: بسیاری از اطلاعات ما در کشور اشتباه است و باید برایش فکری کرد.

وی نبود منظومه ملی اطلاعات مکانی و نبود قانون مشخص برای به اشتراک گذاشتن داده ها یکی از موانع آمایش سرزمین برشمرد و افزود: برخی موانع فقدان آمایش سرزمین در کشور ضعف تفکر منسجم و آینده نگری در مدیریت، ضعف تدوین برنامه مصوب با پشتوانه قانونی، ضعف نهادهای قانونی مشخص برای مدیریت سرزمین، کلی گویی در برنامه ها، توزیع مبتنی بر چانه زنی فرصتها در کشور و ... است.

رویکرد تصمیم سازی سالهای اخیر در کشور ضد برنامه بود

نماینده مردم شهرستانهای میامی و شاهرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش های مجلس اولین مرکزی بود که رشد کشور در سال 91 را منفی 3.5 درصد عنوان کرد ولی مورد حمله بسیاری از نهادها مانند مرکز آمار ایران در دولت گذشته قرار گرفت، ادامه داد: همین مرکز با تغییر دولت پس از دو ماه با همان مدیران، رشد کشور در سال 91 را منفی 5.4 درصد اعلام کرد.

جلالی با بیان اینکه آیا این فاجعه نیست، اظهار داشت: مسئولان کشور بر اساس همین داده های آماری امور را تنظیم می کنند.

وی با بیان اینکه رویکرد تصمیم سازی در سالهای اخیر در کشور ضد برنامه ای بوده و انحلال سازمان برنامه و بودجه یکی از شواهد آن است، تصریح کرد: انحلال این سازمان فرصت نمایش قدرت دولت را افزایش داد و تصمیم های خلق الساعه و در لحظه به ویژه در سفرهای استانی به راحتی مسیر تصویب و اجرا را می گذراند.

برهم خوردن توازن جمعیت شهری و روستایی مهمترین پیامد نبود آمایش سرزمین

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مهاجرت از مناطق محروم به مناطق برخوردار و توسعه یافته تر را یکی از مهمترین پیامدهای نبود برنامه توسعه نامتوازن به علت نبود آمایش سرزمین دانست و افزود: افزایش نابرابر و نگران کننده توسعه نامتوازن منطقه ای و برهم خوردن توازن جمعیت شهری و روستایی از دیگر پیامدهای نبود آمایش سرزمین است.

جلالی با اشاره به ضرورت توجه به نقاط مثبت و منفی اجرای برنامه های توسعه قبلی کشور، خاطرنشان کرد: در پنج برنامه توسعه کشور هیچ عدد و رقمی محقق نشد در حالی که برنامه توسعه باید دارای چند محور باشد که عملیاتی شدن آن قابل رصد باشد.

ضرورت تطابق رویکردهای آمایش سرزمین با اصول پدافند غیرعامل

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر ضرورت تطابق رویکردهای آمایش سرزمین با اصول پدافند غیرعامل، خاطرنشان کرد: در لحاظ کردن شاخه های توسعه باید به اصول پدافند غیرعامل توجه ویژه شود.

سردار غلامرضا جلالی با بیان اینکه همایش آمایش سرزمین زمینه ای برای هم افزایی دو اصل امنیت و توسعه است ادامه داد: لحاظ کردن آمایش دفاعی در برنامه های توسعه ای کشور، افزایش امنیت به عنوان مهمترین رکن جامعه را به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه آمایش دفاعی چینش زیرساختهای دفاعی کشور را شامل می شود، اظهار داشت: آمایش ماهیتی مبتنی بر جهان بینی حکومتها دارد و با هدف توزیع عدالت و توسعه متوازن انجام می شود و هدف آمایش دفاعی نیز تامین حداکثر قابلیت دفاع و به حداقل رساندن آسیب پذیری در برابر تهدید است.

هر برنامه توسعه ای نیازمند پایداری و امنیت است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، گفت: هر برنامه توسعه ای نیازمند پایداری و امنیت است که بدون رعایت اصول پدافندغیرعامل حاصل نمی شود.

جلالی با اشاره به اینکه اصول این نوع پدافند مغز افزاری است و باید در مفاهیم برنامه های راهبردی گنجانده شود، افزود: راهبردهای پدافند غیرعامل در قانون اساسی، سند چشم انداز، برنامه های آمایشی، برنامه های توسعه موضوعی بلندمدت و برنامه پنجساله توسعه وجود دارد.

وی گفت: لحاظ کردن آمایش دفاعی در برنامه های توسعه ای کشور، افزایش امنیت به عنوان مهمترین رکن جامعه را به همراه دارد.

ذخیره گاز طبیعی کشور کفایت زمان بحران را نمی دهد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، با ذکر نمونه ای، به این نکته اشاره کرد که اساس توسعه کشور در برنامه پنج ساله چهارم توسعه گاز طبیعی قرار گرفت و با توسعه آن بقیه انرژی ها کنار گذاشته شد و ادامه داد: وابستگی به این انرژی به جایی رسیده که امروز 58 درصد برق کشور از گاز تولید می شود و چهارمین کشور دنیا در مصرف گاز به عنوان سوخت خودرو هستیم و تمام نانوایی های کشور با گاز طبیعی فعالیت دارند.

 جلالی با اشاره به اینکه ذخیره گاز طبیعی کشور کفایت زمان بحران را نمی دهد و پایداری گاز طبیعی در برابر تهدید نزدیک به صفر است، اضافه کرد: گاز طبیعی نوعی آسیب پذیری ذاتی در خود دارد و یک آسیب پذیری برنامه ای نیز ما به آن اضافه کرده ایم و کشور را در برابر قطع گاز در موقعیت تهدید قرار داده ایم.

وی در خاتمه، اینگونه برنامه ریزی و توسعه را یک طرفه و غافل از اصل پایداری موقعیت دانست و تاکید کرد: توسعه که نیازمند آمایش سرزمین است یک نیاز حیاتی به رعایت اصول پدافند غیرعامل دارد.