۰ نفر

تصویب ۶۸۷ برنامه عملیاتی و زمان‌دار برای تحقق اقتصاد مقاومتی در دولت

۱۴ دی ۱۳۹۳، ۱۴:۰۶
کد خبر: 219023

معاون سازمان مدیریت از تصویب ۶۸۷ برنامه عملیاتی و زمان‌دار برای تحقق اقتصاد مقاومتی در شورای اقتصاد خبر داد.

حمید پورمحمدی امروز در بخش دوم کنفرانس اقتصاد ایران با حضور در نشست اقتصاد مقاومتی و نظام حکمرانی به ارائه توضیحاتی در مورد اقدامات دولت یازدهم در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار داشت: از همان روزهای نخست ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی معاونت برنامه‌ریزی اقدامات عملیاتی خود را در سه محور آغاز کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، وی با بیان این که نخست یک مدل مفهومی از اقتصاد مقاومتی تعریف و سعی بر برنامه‌ریزی و ساماندهی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردیم گفت: البته بعد از اجرای این دو محور دستگاه‌های اجرایی را ملزم کردیم تا برنامه‌های خود را برای تحقق  سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به سازمان مدیریت ارائه دهند. 

پورمحمدی با بیان اینکه مسئولیت سازماندهی اجرایی سیاست‌های دستگاه‌های مختلف به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی محول شده بود افزود: جهت تعیین تکلیف و شرح وظایف دستگاه‌های مختلف 15 کارگروه تشکیل شد و مقرر شد هر کدام از دستگاه‌ها برنامه‌های متعدد خود را به کارگروه‌های تخصصی ارائه دهند.

وی افزود: در راستای تشکیل این کارگروه‌های تخصصی شورای اقتصاد نیز به عنوان یک مرجع برای تصویب برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی تشکیل شد. دستگاه‌ها براساس نقشه راه خود برنامه‌های خود را به معاونت برنامه‌ریزی ارائه کردند و این معاونت نیز با بررسی این برنامه‌ها در کمیته‌های تخصصی در نهایت آنها را به تصویب شورای اقتصاد رساند. در حال حاضر این برنامه‌ها به دستگاه‌های مختلف ابلاغ و در حال اجرایی شدن است. 

پورمحمدی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مسئول اجرای مصوبات شورای اقتصاد است، گفت: به صورت کلی تاکنون 24 سیاست کلی، 96 هدف، 181 سیاست اجرایی و 687 برنامه برای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مورد تصویب شورای اقتصاد قرار گرفته است. 

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در برنامه عملیاتی دستگاه‌های مختلف کشور تک تک اقدامات احصاء و دوره‌های زمانی اجرای آنها با تعیین منابع درآمدی معین شده است، اظهار داشت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یک سامانه برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی را نیز تشکیل داده است تا بتواند نظارت لازم را بر وظایف دستگاه‌های اجرایی داشته باشد. 

پورمحمدی با تاکید بر اینکه البته در سال جاری فقط وقت خود را صرف تدوین برنامه نکرده‌ایم، گفت: در حوزه اقتصاد کلان اصلاح بودجه سال 91 و 93 انجام شده است. حتی دولت با تهیه لایحه رفع موانع تولید اقدامات موثری را برای سازماندهی اقتصاد کشور انجام داده است.

وی کاهش نوسانات نرخ ارز و کاهش وابستگی بودجه پیشنهادی سال 94 را دیگر اقدام اساسی دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در کنار این موضوعات مزیت جغرافیایی سرزمینی نیز مورد بررسی قرار گرفته است تا هر منطقه جغرافیایی با توجه به پتانسیل‌های آن مورد سرمایه‌گذاری قرار گیرد. 

وی تصریح کرد: در مطالعات آمایش سرزمینی نقاط ضعف و قوت استانها نیز بررسی شده است تا بتوانیم در یک کار ملی حجم رشد سرمایه‌گذاری را در استانهای مختلف با توجه به پتانسیل‌های آنان به نحو مناسبی انجام دهیم. 

پورمحمدی در ادامه به برخی از اقدامات وزارتخانه‌ها برای اجرای اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: وزارت نفت برای توسعه یکپارچه میادین مشترک نفتی 15 میلیارد دلار و برای طرح توسعه جامعه یکپارچه فازهای 11 الی 24 پارس جنوبی 29 مییارد دلار منابع پیش‌بینی کرده است که این موضوعات از همان روزهای اجرای برنامه‌های عملیاتی این وزارتخانه آغاز شده است. 

وی اضافه کرد: در بخش صنعت نیز این وزارتخانه ممنوعیت صادرات برخی از کالاها را برداشته و با حذف عوارض و کاهش عوارض توانسته است اقدامات مناسبی را انجام دهد. حتی این وزارتخانه با تغییر مبادی ورودی کالا مدیریت لازم را در این بخش انجام داده است. 

به اعتقاد پورمحمدی وزارت کار و تعاون نیز با ارائه سبد کالا به 8 میلیون خانوار و حتی ارائه دفترچه‌های بیمه‌های درمانی رایگان عملکرد مناسبی را انجام داده است.