۰ نفر

معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی:

۵راهبرد بلند مدت آمایش سرزمین تصویب شد

۲۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۵۸
کد خبر: 219017

معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی با تشریح شش عامل عدم توسعه یافتگی ایران گفت: تاکنون پنج راهبرد بلندت مدت آمایش سرزمین توسط شورای آمایش تصویب شده است.

سیدحمید پورمحمدی با بیان اینکه باید مهاجرت در ایران افزایش یابد، اظهار کرد: هم اکنون در زیربناهای اقتصادی دچار اشکال هستیم و  باید به موضوع آب توجه کنیم. به عنوان مثال در ترکیه 22 سد در حال ساخت است و طبیعی است که ریزگردهای موجود کشور مربوط به این مسئله باشد. در شرق کشور نیز در حوزه افغانستان در با ساخت سد روی هیرمند و حریر رود برای ایران مشکلاتی به وجود آمده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، وی با بیان این که در حال حاضر چیزی به نام دریاچه هامون در ایران نداریم و به عنوان بخشی از کویر به سرزمین ایران اضافه شده است، اظهار کرد: فقط در ایران نیست که مشکلات تصمیم گیری داریم در سال 2008 دریاچه آرال رو به نابودی نهاده است.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی با بیان این که در حوزه جنگل در سال 1977 در منطقه سوادکوه جنگلی انبوه داشته ایم، گفت: این جنگل به دلیل تصمیمات نامناسب در حال محو شدن است.

پورمحمدی گفت: بخشی نگر و تمرکز گرا بودن نظام برنامه ریزی کشور، ضعف مدیریت منابع انسانی به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته ضعیف، هرم اقتصاد برنامه ریزی نفتی، نگاه سیاسی در مکان یابی پروژه ها، قرابت سببی و نسبی با پایتخت و تمرکز امکانات در تهران، خشکی محور بودن برنامه ها شش عاملی است که باعث شده تا اقتصاد ایران توسعه یافته نباشد.

وی در عین حال  تاکید کرد: قرار گرفتن در مرکز دو قاره آفریقا و آسیا، منابع انسانی کارا و تحصیل کرده، قرار گرفتن در کانون انرژی جهان، وجود سواحل مکران، توسعه یافتگی مناطق کویری، سازماندهی مناطق ترانزیتی، تغییرات اقلیمی و ... از جمله برنامه هایی است که از جمله مواری است چراغ های آنها با آمایش سرزمین روشن می شود.

پورمحمدی با بیان این که فقدان مدیریت منجسم از جمله آسیب های موجود کشور است به ابلاغ سیاست های کلی نظام از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: تاکید بر توسعه منابع انسانی، توجه به یکپارچگی سرزمین، ارتقای کارایی و بهره وری.... از جمله مواردی است که مقام معظم رهبری بر آنها تاکید کرده است.

وی با اشاره به این که در ابلاغیه رهبر معظم انقلاب بر آمایش سرزمین توجه ویژه ای شده است، گفت: در ماده 181 قانون برنامه آمایش سرزمین و پایداری محیطی در ارتقای نظام برنامه ریزی کشور لحاظ شده است.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی با بیان این که 78 شاخص برای آمایش سرزمینی تهیه و در اختیار مرکز آمار ایران برای آمارگیری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: شورای آمایش کشور تاکنون 5 راهبرد بلند مدت را در زمینه های آب، کشاورزی، بازرگانی محیط زیست و صنعت و معدن را تصویب کرده است.