۰ نفر

ادغام وزارتخانه‌ها فرصت رسیدگی به تعاونی‌ها را نداد

۱۵ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۴۲
کد خبر: 217051
ادغام وزارتخانه‌ها فرصت رسیدگی به تعاونی‌ها را نداد

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم گفت: با ادغام وزارتخانه های کار، تعاون و رفاه اجتماعی و افزایش حجم کار در دوره نهم و دهم، در عمل فرصتی برای رسیدگی به تعاونی ها وجود نداشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محمد کاظمی شامگاه سه شنبه در همایش توسعه تعاون شهرستان ملایر اظهار کرد: در دوره ششم مجلس که تشکل ها و تعاونی ها شکل گرفتند، وظیفه وزیر کار صرفا رسیدگی و نظارت بر تعاونی ها بود.

وی با اشاره به اینکه امروز برنامه های خوبی در حوزه تعاونی ها شکل گرفته، افزود: این در حالیست که ما نیز به عنوان حاکمیت و دولت به بخش تعاونی نگاه جدی و اثرگذاری نداشتیم.

کاظمی با تاکید بر اینکه روحیه تعاون، همکاری و کار مشارکتی باید در کشور تقویت شود، بیان کرد: اگر امروز در زمینه گرفتن شریک اقتصادی و مشارکت جمعی موفق نبودیم، به دلیل مسائل فرهنگی و مشکلات متعدد تعاونی ها است.

به گفته وی در حال حاضر سیستم اداری خوبی در زمینه کمک به تعاون، صنعت، تولید و اقتصاد در کشور وجود ندارد.

نماینده مردم ملایر در مجلس همچنین به تخصیص تسهیلات ویژه در قالب تعاونی ها و فعالیت های روستایی توسط معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این تسهیلات با نرخ سود چهار درصد و با ضمانت کارت یارانه پرداخت می شود.

کاظمی افزود: در حال حاضر مبلغ 100 هزار میلیارد ریال تسهیلات در صندوق توسعه روستایی موجود است، اما نمی دانیم این تسهیلات را چگونه باید جذب کنیم.

وی خواستار برگزاری دوره های آموزشی برای روستاییان فعال در بخش تولید، بسته بندی و توزیع محصولات کشاورزی و دهیاران و استفاده از این تسهیلات با تشکیل تعاونی ها شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه علاوه بر حوزه مبل و منبت باید شاهد حرکت چشمگیر در سایر حوزه ها همچون کشاورزی نیز باشیم، بیان کرد: امروز در زمینه عرضه محصولات کشاورزی و باغی و صادرات مبل و منبت از دنیا عقب افتاده ایم.

کاظمی همچنین به برگزاری نخستین جشنواره مبل و منبت ملایر در راستای ثبت ملی این صنعت اشاره و اظهار کرد: این جشنواره فرصت مغتنمی برای شناساندن و معرفی هر چه بیشتر ظرفیت ها و پتانسیل های ویژه ملایر در حوزه های مختلف است.

نماینده مردم ملایر در مجلس تاکید کرد: همه اقشار مردم، مسئولان، صنعتگران و هنرمندان این صنعت باید با اهتمام و جدیت ویژه برای برگزاری مطلوب جشنواره مبل و منبت پای کار باشند.

کاظمی از مطرح شدن هنر مبل و منبت ملایر در کل کشور ابراز خرسندی کرد و افزود: باید از این فرصت طلایی فرهنگ، هنر و جاذبه های تاریخی و طبیعی و صنعت ملایر را به کشور و دنیا معرفی کنیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز تولید، اشتغال، معیشت و اقتصاد را دغدغه همه مسئولان دانست و تشکیل تعاونی ها را راهبردی مهم برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی برشمرد.

عبدالعظیم رضایی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی با شعار و سخنرانی محقق نمی شود، افزود: امروز سرمایه گذاری داخلی و خارجی نیاز مبرم و اولویت اول کشور است.

وی با بیان اینکه با هدایت سرمایه های خرد و کلان باید زمینه اشتغال را با تشکیل تعاونی ها برای جوانان فراهم کنیم، بیان کرد: با توجه به اهمیت تولید اشتغال، ریاست جمهوری وزرا را مکلف کرده که اولویت مهم آنها در دولت دوازدهم موضوع اقتصادی باشد.

فرماندار ویژه ملایر گفت: امروز با همت دولت تدبیر و امید و ایجاد امنیت و آرامش در کشور و برقراری روابط بین المللی، بسترهای لازم برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور مهیا است.

رضایی بر لزوم استفاده تعاونی ها از دانش، تدبیر افراد توانمند و داشتن برنامه و هدف تاکید کرد و افزود: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان حمایت جدی از تعاونی ها داشته باشد.

13 تا 18 شهریور ماه به نام هفته تعاون نامگذاری شده است.

شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.