۰ نفر

دلایل خروج ناگهانی طیب نیا از وزارتخانه

طیب‌‌‌‌نیا اختیارات بیشتری می‌خواست/ ناگفته‌هایی از ۴سال مدیریت علی طیب‌نیا بر وزارت اقتصاد

۱۳ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۳۶
کد خبر: 216539
طیب‌‌‌‌نیا اختیارات بیشتری می‌خواست/ ناگفته‌هایی از ۴سال مدیریت علی طیب‌نیا بر وزارت اقتصاد

مشاور وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی در توضیح اینکه چرا رئیس جمهوری از "علی طیب نیا"در ترکیب کابینه دوازدهم استفاده نکرد گفت که در جریان مناسبات بزرگان کشور نیست، شاید طیب نیا علاقمند بود تا اختیارات بیشتری متناسب با مسوولیت‌هایش داشته باشد که این خواسته میسر نشده است.

مجتبی لشکربلوکی در گفتگویی تفصیلی گفت: انتخاب وزیر در یک دولت دارای داستانی پیچیده بوده، با اینهمه، اشخاص مهم نیستند و این معیشت مردم بوده که مهم است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نود اقتصادی، به گفته وی، میان حسن روحانی رئیس جمهوری و علی طیب نیا، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی، همواره یک رابطه احترام آمیز حاکم بوده و اطمینان داد که رئیس جمهوری از ظرفیت علی طیب نیا در دولت دوازدهم بهره خواهد گرفت.

مشاور وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد که با خروج طیب نیا از راس وزارتخانه، تنها 5 درصد مدیران اثرگذار از ترکیب وزارتخانه خارج شده‌اند و 95 درصد ژنرال‌ها همچنان باقیمانده‌اند، از جمله قضاوی، تقوی نژاد، خزاعی، همتی و... که با آمدن کرباسیان، وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی، ممکن است که بخشی از آنها باقی مانده و بخشی هم از مسئولیت در وزارت خانه خارج شوند.

به گفته وی، عملکرد طیب نیا با همه محدویت‌های قانونی، مثبت بوده هر چند که او اهل امتیاز دادن نبوده و افزود که برخی از افراد به دلیل اجابت نشدن درخواست‌ها از طیب نیا، ناراحت بوده‌اند اما در جمع، دوست داشتند تا او در وزارتخانه بماند.

اختلاف در بین مدیران؛ پدیده‌ای مبارک!

لشکربلوکی، درباره بروز اختلاف نظر در تیم اقتصادی دولت هم گفت که در این چهار سال دولت یازدهم، بسیاری از رسانه‌ها به دنبال اختلاف در تیم اقتصادی گشته‌اند اما کمترین اختلافی یافت نشد، هر چند که اختلاف بین مدیران، پدیده مبارکی بوده اما تا زمان اعلام قطعی شدن یک تصمیم؛ بنابراین بعد از تصمیم گیری، اختلاف معنی ندارد و همه باید یک حرف را بزنند.

از نگاه مشاور وقت وزیر اموراقتصادی و دارایی، اگر بزرگان اقتصادی کشور هم در حین اتخاذ یک تصمیم برای یک موضوع، با هم، هم نظر باشند، حتما اشکالی در آن ماجرا وجود دارد، اختلاف در زمان بررسی باعث تضارب آرا می‌شود و از دل اختلاف و تضارب آراست که یک تصمیم پخته در می‌آید.

لشکربلوکی تصریح کرد که با شناختی که از کرباسیان، وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی دارد، او قابلیت انجام تعامل خوبی با تیم اقتصادی دولت خواهد داشت و جای نگرانی زیادی وجود ندارد.

او اذعان داشته که برای ارزیابی هماهنگی تیم اقتصادی جدید با حضور دکتر نهاوندیان و نیلی باید مدتی صبر کرد تا ببینیم وزیر جدید در این ساختار می توانند به طور کامل نقش آفرینی خوبی داشته باشدیا خیر؟

ارزیابی خوبی از عملکرد 3.5 ساله اقتصاد نداشتم

وی، درباره کارنامه عملکرد اقتصادی دولت یازدهم تاکید کرد که تا شش ماه قبل، ارزیابی خوبی از عملکرد 3.5 ساله اقتصاد نداشته و از این موضوع ناراحت هم بوده، بنابراین به سراغ وزیر امور اقتصادی رفته و از عملکرد اقتصاد و عملکرد خود اظهار نارضایتی کرده، با این حال با جمع بندی و تدوین کارنامه اقتصادی قضاوت وی، عوض شد.

به گفته مشاور علی طیب نیا، کارنامه کاری سه ساله دولت دهم در زمینه  شاخص‌های مهمی چون رشد اقتصادی، درآمد سرانه و نرخ بیکاری یعنی در فاصله سال‌های 89، 90 و 91  با سه ساله  93، 94 و 95  دولت یازدهم مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه عملکرد دولت یازدهم به مراتب از دولت قبل بهتر بود که این امر ارزیابی و روحیه او را تغییر داده.

وی ادامه داد که در گام بعدی، اقتصاد ایران را در سه سال مذکور با اقتصاد سه کشور روسیه، ترکیه و عربستان مقایسه کرده که براساس آمارهای بین المللی، عملکرد ایران نسبت به سه کشور مورد اشاره خوب بوده که این نتیجه هم او را غافلگیر کرده است.

طبق اعلام لشکر بلوکی، عملکرد اقتصاد ایران در تمامی شاخص‌ها از جمله رشد اقتصادی، خوب بوده و افزود که رشد اقتصادی روسیه از 4 به منفی 0.8 درصد، ترکیه از 8 به 4.5 درصد و عربستان هم از 6.8 درصد به 3 درصد در سال‌های مورد بررسی رسیده، حال آنکه ایران از متوسط رشد سه درصدی برخوردار بوده است.

مشاور وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی، اظهار کرد که درگام بعدی، 11 شاخص مهم از جمله بهبود محیط کسب وکار، نوآوری و خرسندی هم مورد بررسی قرار گرفته که از این 11 شاخص  فقط در دو شاخص عملکرد دولت منفی بوده است.

وی، تصریح کرد که بعد از جمع بندی این گزارش‌ها، پیش طیب نیا رفته و از وزیر امور اقتصادی و دارایی بابت این نوع قضاوت در مورد عملکرد اقتصاد کشور در این سه سال، پوزش خواسته است.

لشکر بلوکی گفت که یکی از دلایل جمع بندی اشتباه او از عملکرد اقتصاد در سه سال و نیم گذشته، این بوده که هجمه های رسانه ای علیه دولت در این چهار سال خیلی زیاد بوده است.

احضار رئیس کل بانک مرکزی بجای وزیر اقتصاد به مجلس/ تغییر مدیران به معنی اشتباه درانتخاب از سوی وزیر نیست

مشاور طیب نیا، با بیان اینکه عملکرد وزارت اموراقتصادی و دارایی در بورس خوب بوده، توضیح داد که در مورد ساختار نظام بانکی، این وزارتخانه بازیگر اصلی این عرصه نبوده و بازیگر اصلی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است و وزیر اموراقتصادی و دارایی درحد یک عضو شورای پول و اعتبار به شمار می آید.

وی، گفت که برای ارایه پاسخ به نمایندگان، از بین تیم اقتصادی دولت، تنها کسی که به مجلس فراخوانده می‌شود، وزیر اموراقتصادی و دارایی بوده که این امر غیر منطقی است؛ بنابراین اگر مجلس اعتقاد دارد که بانک مرکزی باید در قبال عملکرد خویش پاسخگو باشد باید در این مواقع، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس شورای پول و اعتبار را به مجلس فراخواند.

لشکر بلوکی تاکید کرد که در شرایط فعلی، هرکسی وزیر امور اقتصادی شود باید پاسخگوی جاهایی باشد که در آنجا قدرت و دخالت چندانی ندارد.

وی، در پاسخ به تغییر سه مدیرعامل در بیمه دولتی ایران در مدت زمان وزارت طیب نیا در وزارتخانه اقتصادی و دارایی  هم گفت که تغییر در مدیران به معنی اشتباه درانتخاب از سوی وزیر نیست، بلکه ارتباط خوب و مناسبی در آن سازمان بین مدیر و بدنه اتفاق نیافتاد و افزود که طیب نیا در انتخاب مدیران وسواس و دقت بالایی داشته و برای انتخاب آنها با بسیاری از افراد، همواره مشورت می کرد.

وی، ادامه داد که "طیب نیا" یک طلبه اقتصادی و نقدپذیر بوده و همواره در جلسات هم اجازه می داد تا او را بابت برخی تصمیمات نقد کنیم.

وی، تصریح کرد که برخی اعتقاد داشته اند که وزیرسابق امور اقتصادی فاقد تیم مدیریتی بوده که با این نظرموافق نیستم، زیرا طیب نیا 13 سال دبیر کمیسیون اقتصادی دولت بوده و آنجا مقر پخت و پز تصمیمات دولت بوده و همه او را به خوبی می شناختند؛ البته او نیز بسیاری از مدیران اقتصادی کشور را به خوبی می شناخت.

وی، اذعان داشت که  "علی طیب نیا"، معلم اقتصاد بوده که خیلی از مدیران کنونی نظام، روزگاری یا شاگرد او بودند و یا همکلاس او.

اقتصاد از رکود خارج شد

مشاور وزیرامور اقتصادی ودارایی در پاسخ به مساله خروج از رکود نیز گفت: ما دو برداشت از رکود داریم، تعریف یا برداشت اول آن چیزی است که اقتصاددان ها تعریف می کنند کشور در شرایط فعلی از رکودی که اقتصاددان‌ها بر روی آن به توافق رسیده‌اند، خارج شده است.

لشکر بلوکی، توضیح داد: اما برداشت دیگری هم از رکود در جامعه وجود دارد، بدین معنی که شهروندان از رونق کسب وکار و زندگی احساس خروج از رکود می‌کنند یا خیر که این را باید از نمونه‌ای از افراد جامعه پرسید و مجموع آن را جمع بندی و عرضه کرد.

به گفته وی، هیچگاه گزارشی از نظرسنجی از مردم دیده نشده که نظر مردم را در مورد رکود جویا شده باشند و اذعان داشت که بحث خروج از رکود به یک دعوای رسانه‌ای در کشور تبدیل شده، هرچند، در موضوعی که می‌شود با شمارش بیان شود نباید به حدس و گمان اکتفا کرد.

مشاور وزیر سابق  امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد که رکود به معنای نخست بحث (تعریف اقتصاددانان)، تمام شده و رکود به معنای مبحث دوم را باید از طریق مراجعه به افکار عمومی سنجید و اعلام کرد.

بی علاقگی سیاستمداران به توضیح بیشتر در مورد وظیفه سازمان بورس

وی درباره عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی در دولت یازدهم گفت که هیچ برنامه‌ای در دنیا صد درصد اجرایی نمی‌شود زیرا برنامه‌ها از جنس تصور در آینده‌ای مطلوب بوده و این تصور خالی از اشتباه و ایراد نیست.

به گفته لشکر بلوکی، در ابتدای وزارت طیب نیا بر وزارتخانه امور اقتصادی دارایی، او تیمی را مامور طراحی برنامه منسجم کرده چرا که به اعتقاد طیب نیا، اگر وزارت اقتصاد، فاقد برنامه منسجم باشد، گردباد مشکلات آنها را با خود خواهد برد.

مشاور وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی، اذعان داشت که در همین راستا، "طیب نیا" نامه ای را تنظیم کرده و به همه معاونت‌ها و سازمان ارسال کرد که به نامه 8 بند و 5 مساله معروف شد و اذعان کرد که بعد از گرفتن پاسخ این نامه‌ها از سازمان ها و معاونت های مربوطه ، نتیجه آن با برنامه اقتصاد مقاومتی  تلفیق و سپس اسناد راهبردی تمام مراکز مسوولیت ابلاغ و به صورت منظم پایش، کنترل و روزآمد شد.

وی، با بیان اینکه برنامه افزایش ضریب نفوذ بازارسرمایه یکی ازاهداف مهم دراین برنامه بوده که اتفاق افتاده است، بیان داشت که تلخی وسختی مدیریت همین جا است که برخی از متغیرها در اختیار وزیر بوده و برخی از متغیرها هم در اختیار او نیست.

لشکر بلوکی، گفت که مدیران باید بر روی متغیرهای قابل کنترل تمرکزکنند اما ما بر روی اینکه شاخص بازار سرمایه به چه عددی در دولت یازدهم  برسد تمرکز نکردیم، چون متغیر ها قابل کنترل نیستند.

مشاور وزیر سابق  امور اقتصادی و دارایی، تصریح کرد که در هیچ جای دنیا روی شاخص بورس هدف گذاری نمی شود.

به اعتقاد لشکربلوکی، وظیفه سازمان بورس که اکنون در جامعه به اشتباه فهمیده شده، این نیست که  شاخص ها را بالا ببرد بلکه وظیفه سازمان بورس، ایجاد بازاری شفاف و کارا بین خریدار و فروشنده اوراق بهادار است.

وی، گفت که سیاستمداران درکشور علاقه ای به توضیح ندارند که وظیفه سازمان بورس بازارداری است و افزود که عملکرد سازمان بورس در شرایط مطلوب قرار دارد اما در نقطه آرمانی نیست.

حضور قانونی در ترکیب هیات مدیره بدون سابقه بانکی

وی، درباره حضور خود در ترکیب هیات مدیره بانک صادرات با وجود نداشتن 10 سال سابقه بانکی هم گفت که طبق قانون باید چهار عضو از پنج عضو هیات مدیره بانک دارای 10 سال سابقه بانکی باشند، پس حضور او در ترکیب هیات مدیره بانک، قانونی است.

لشکر بلوکی گفت که طیب نیا برای حضور یافتن او در ترکیب هیات مدیره بانک صادرات، رایزنی نکرده و حتی به او هشدار داده که کارکردن در بانک بسیار سخت خواهد بود.