۰ نفر

مشکلات نظام بانکی بزرگترین معضل اقتصاد

بیکاری با ایجاد سالانه یک میلیون شغل مهار می‌شود/ جهش قیمتی در انتظار بازار ارز

۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰:۴۰
کد خبر: 215737
بیکاری با ایجاد سالانه یک میلیون شغل مهار می‌شود/ جهش قیمتی در انتظار بازار ارز

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مزمن شدن رکود مملکت گفت: با توجه به وضعیت بیکاری سال‌های سختی را پیش رو داریم.

مسعود خوانساری در کمیته حمایت قضایی استان لرستان که در سالن جلسات اتاق بازرگانی خرم‌آباد برگزار شد اظهار داشت: در بحث اقتصاد سال‌های سختی را پشت سر گذاشتیم و سال‌های سخت‌تری را پیش روداریم علت آن این است که درآمد سرانه ما از سال 84 به بعد کاهش پیدا کرد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی افزود: سال 95 درآمد سرانه ما تقریباً برابر با سال 84 بود که این سبب کاهش قدرت خرید مردم شده است و به دنبال آن رکود پیش‌آمده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات حوزه صنعت، تولید  و اقتصاد عنوان کرد: تا نتوانیم این افزایش درآمد را در اقتصاد داشته باشیم اقتصاد به حرکت درنمی‌آید از طرفی دیگر بزرگ‌ترین بحرانی که در مملکت هست بحث بیکاری است که از سال 84 تا 92 تقریباً اشتغال کشور صفر بوده است و سالی 10 تا 20 هزار نیز انباشت شده است.

وی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم بیکاری را مهار کنیم به‌طور حتم باید سالی یک‌میلیون شغل ایجاد شود که با توجه به وضعیت اعتبارات بانکی مشکل است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: یک هزار و 200 میلیارد تومان نقدینگی بانک‌ها است اما مقدار زیادی از این پول نیست که یا در واحدها فریز شده یا وام‌هایی است که پس داده نمی‌شود و یا پول‌هایی است که معلوم نیست داخل رفته یا خارج.

وی بابیان اینکه بانک‌های ما دچار مشکل هستند، تصریح کرد:  این برابر نبودن عرضه و تقاضا  و سودهای سپرده‌های بالا به خاطر این است  که همه بنگاه‌ها و بانک‌ها دنبال این است که پول به واحد بیاید و مشکل روز خود را حل کنند و اگر یک روز ورودی هر بانک یا موسسه را قطع کنند معلوم نیست که چه اتفاقی می‌افتد.

خوانساری اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های گذشته نه‌تنها سرمایه برخی از بانک‌ها رفته است بلکه نقدینگی مردم نیز که در بانک‌ها بوده یا نیست یا دست مردم است و با توجه به وضعیت بیکاری که در کشور وجود دارد باید به فکر اشتغال باشیم.

وی  بحث بانک‌ها را معضل اساسی کشور دانست و افزود: امیدواریم باسیاست‌هایی که دولت دارد بتواند این مشکلات را تااندازه‌ای حل کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: همه این مسائل سبب شده تا رکود مملکت یک رکود مزمن شود، اگرچه سال گذشته ما یک رشد نزدیک 11 درصد را داشتیم اما قسمت اعظم آن (7 درصد) به خاطر نفت بود که با توجه به تولید و ثابت بودن قیمت نفت ما این افزایش رشد را امسال نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد به یک تولید و ارزش‌افزوده 8 درصدی برسیم و بتوانیم در سال نزدیک 700 هزار شغل ایجاد کنیم نیاز به سرمایه‌گذاری داریم.

خوانساری گفت: سرمایه‌گذاری داخلی یا از طریق بانک‌ها است که به‌طور یقین امکان‌پذیر نیست، یا باید سرمایه‌گذاری خارجی انجام دهیم که با توجه به مشکلاتی که داریم مقداری مشکل است و یا اینکه باید در منابع داخلی خودمان فکری کنیم.

وی عنوان کرد: در بخش بهره‌وری امکان دارد بتوانیم مقداری افزایش درآمد داشته باشیم،بهره‌وری نیز دوسویه است که مقداری از آن به بخش خصوص و بخش دیگر به دولت برمی‌گردد متأسفانه دولت ما بزرگ است و این بزرگ شدن دولت یعنی قفل سر راه بخش خصوصی و باید گفت هر یک کارمندی که به بخش دولتی اضافه می‌شود به‌طور یقین یک اشتغال را از بخش خصوصی می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: در هشت‌ساله دولت نهم و دهم نزدیک 700 هزار کارمند جدید به دولت اضافه شد ولی فکر نمی‌کنم نه‌تنها ارائه خدمات بهتر بلکه عرضه بیشتری ارائه‌شده باشد.

وی بزرگی دولت را بزرگ‌ترین مانع کسب‌وکار دانست و گفت: از طرفی دولت بزرگ باید خودش را اداره کند از طرفی فشار مالی و تأمین اجتماعی روی بنگاه‌ها است.

خوانساری اظهارداشت: فشاری که حوزه مالیاتی، تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی به وجود می‌آورند همه انحا روی تولید است چون تنها جایی که نسبتاً شفاف‌تر از بقیه جاها است تولید است.

وی در رابطه با بحث ارزش‌افزوده نیز افزود: ارزش‌افزوده در دنیا در محل صندوق گرفته می‌شود ولی ما در ایران داریم از تولید می‌گیریم و فشار روی واحدها است.

 رئیس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: اگر مشکل ساختاری حل نشود در سال‌های آتی نیز نمی‌توانیم انتظار رشد را داشته باشیم در 38 سال گذشته متوسط رشد کشور دونیم درصد بوده است  و اگر زمان جنگ را از آن خارج کنیم رشد اقتصادی کشور حدود چهار درصد بوده است که این رشد خیلی پایینی است.

وی بیان کرد: بحران بیکاری را اگر بخواهیم پشت سر بگذاریم با این رشدها به‌طور یقین نمی‌شود، که در این راستا باید راه‌حل‌هایی دنبال شود.

خوانساری کوچک کردن دولت را یکی از راه‌های کاهش بیکاری دانست و گفت: واقعاً دولت یک بنگاه‌دار و تصدی گر خوبی نیست و بر اساس مطالعاتی که در اتاق تهران داشتیم بهره‌وری شرکت‌های دولتی تقریباً یک‌هفتم شرکت‌های خصوصی است.

وی تصریح  کرد: نخستین حرکت این است که همه واقعاً تلاش کنیم که دولت از کارهای تصدی‌گری خارج شود و کارهای حاکمیتی داشته باشد.

 رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: برای کسب درآمد باید یا از بانک‌ها استفاده شود که وضعیت انحا مشخص است و یا باید سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم که وقتی امکانات و بستر فراهم نشود خارجی‌ها هم ورود پیدا نمی‌کنند یا اینکه باید روی اصلاح ساختار دولت کار شود.

وی  بحث ارز را یکی از راه‌های کسب درآمد دانست و اظهارداشت: متأسفانه عوامل فریبی از ابتدای انقلاب بوده است به‌طوری‌که این‌گونه تصور شده اگر قیمت ارز افزایش پیدا کند اوضاع زیرورو می‌شود ازاین‌رو همواره سعی شده قیمت ارز را سرکوب کنیم و متأسفانه اکنون نیز دوباره دارد متمرکز می‌شود.

خونساری افزود: اگر قرار است صادرات داشته باشیم، صادرات باید قدرت رقابت داشته باشد اکنون داریم با ارز ارزان برای کالای خارجی سوبسید می‌دهیم.

وی عنوان کرد: از سال 92 به بعد بالای 70 درصد تورم داشتیم درصورتی‌که قیمت ارز درزمانی که روحانی دولت را تحویل گرفت، ارز در بازار آزاد حدود سه هزار و 650 تا سه هزار و 700بود که امروز به سه هزار و 850 است که حدود شش درصد افزایش قیمت ارز نداشتیم درصورتی‌که 60 درصد تورم داشتیم پس باید قبول کنیم اگر دو ماه دیگر نشد بالاخره این ارز دوباره شش ماه دیگر فورانی خواهد داشت و تک‌نرخی کردن ارز رانت به وجود می‌آورد.

 رئیس اتاق بازرگانی تهران  بیان کرد: در بحث یارانه‌ها نیز دولت به‌طور یقین باید تلاش کند یارانه دهک‌های بالا را حذف کند و دهک‌های پایین را افزایش دهد.

وی گفت: قرار بود یارانه حامل‌های انرژی را که افزایش پیدا می‌کند درصدی در تولید بیاید  که نه‌تنها به تولید داده نشد بلکه قسمتی از آن نزدیک 13 تا 15 هزار میلیارد تومان هم از بودجه گرفته شد و به یارانه‌ها داده شد که این  خیلی ضرر اساسی داشت.

خونساری تصریح کرد: به نظر می‌آید با توجه به وضعیت بیکاری سال‌های سختی را  پیش روداریم ولی این بدین معنا نیست نمی‌توانیم کاری انجام دهیم نباید ناامید شویم چراکه ظرفیت‌های خوبی در مملکت وجود دارد.