۰ نفر

لزوم تجدید ساختار در هزینه‌های بودجه‌ای

اعمال کاهش نرخ سود سپرده بانکی از شنبه آینده/ روند پرداخت یارانه‌ها ادامه دارد

۶ شهریور ۱۳۹۶، ۲۱:۵۷
کد خبر: 215249
اعمال کاهش نرخ سود سپرده بانکی از شنبه آینده/ روند پرداخت یارانه‌ها ادامه دارد

رئیس کل بانک مرکزی از اعمال کاهش نرخ سود سپرده بانکی از شنبه هفته آینده در کشور خبر داد و گفت: از شنبه آینده نرخ سپرده بالای ۱۵ درصد در کشور نخواهیم داشت و این شروعی برای ایجاد یک انضباط جدید در نظام پولی کشور است.

ولی الله سیف شامگاه دوشنبه در نشست خبری از حرکت جدید انضباط بخشی در بازار پول کشور خبر داد و افزود: در این زمینه دستورالعمل ساماندهی نرخ های سود بانکی ابلاغ شد و سود علی الحساب سپرده ها از شنبه آینده در شعبه های کل نظام بانکی عملیاتی می شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی گفت: یکی از اولویت های بانک مرکزی در سال های اخیر ساماندهی بازار غیر متشکل پولی و پایان دادن به فعالیت های موسسه های اعتباری غیر مجاز بود و اکنون موسسه غیر مجاز بلاتکلیفی در بازار پول کشور وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: نتیجه عملکرد این موسسه ها اخلال بازار پول بود که اقدامات گسترده ای از ابتدای دولت یازدهم در این راستا آغاز شد.

**هزینه های جاری زیادی در دولت وجود دارد

وی درباره پرداخت یارانه در کشور گفت: فعلا سیاست دولت ادامه شرایط قبل است و واقعیت این است که بودجه کل کشور شرایطی ایجاد کرده که دولت پر هزینه است و هزینه های جاری زیادی در دولت وجود دارد.

سیف با بیان اینکه بخش عمده و اصلی درآمدهای دولت صرف هزینه های جاری می شود افزود: فرصت برای اجرای پروژه های عمرانی در کشور محدود شده است.

وی بر بازنگری و تجدید ساختار ترکیب هزینه های بودجه ای تاکید کرد و گفت: با این مهم می توان فضای جدیدی به دولت داد تا در اجرای پروژه های عمرانی و سرمایه گذاری اقدامات بیشتری صورت بگیرد.

**روند پرداخت یارانه ها ادامه دارد

وی عنوان کرد: فعلا روند پرداخت یارانه ها ادامه دارد اما در ابتدای دولت دوازدهم قرار است دولت جلسه های گسترده ای برای این امر اختصاص دهد که آثار آن در لایحه بودجه 97 لحاظ خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی به طرح ضربتی اعطای وام ازدواج در کشور اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی برای کاهش صف دریافت کنندگان وام ازدواج طرح ضربتی اعطای وام را از ابتدای مردادماه تا پایان شهرویور ماه در دست اجرا دارد.

وی گفت: با هماهنگی و همکاری بانک ها تا پایان شهریورماه صفی برای دریافت وام ازدواج وجود نخواهد داشت.

سیف طرح ضربتی اعطای وام ازدواج را یک اقدام فرعی بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: اصل وظیفه بانک کمک به شکل گیری سرمایه گذاری های مثبت در کشور است تا برای جوانان شغل ایجاد کرده و فضا برای ازدواج، اشتغال، تولید و رشد اقتصادی فراهم شود.

**خراسان جنوبی در اولویت است

وی اضافه کرد: بیشتر بحث هایی که از صبح تاکنون در استان دنبال شد در این زمینه بود لذا پروژه هایی که از طرف استاندار خراسان جنوبی معرفی شود در اولویت بالاتر نسبت به استان های دیگر عملیاتی شود.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر روند کند بانک ها در پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران گفت: در 2 سال اخیر کارگروه های حمایت از تولید در استان ها آغاز شده که نقش بسیار مهمی دارد.

وی افزود: کارگروه حمایت از تولید با جامعیتی که در نگاه به مسائل اقتصادی استان دارد، اگر این نگاه استمرار یابد بانک ها نیز کارایی لازم را در استان ها پیدا کرده و در مجموع با هم افزایی می توان راندمان و بهره وری را افزایش داد.

وی درباره کمک به سرمایه گذاری در خراسان جنوبی گفت: این استان دارای ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی برای سرمایه گذاری و ایجاد پروژه های جدید است اما حرکت باید از استان آغاز شود.

سیف اظهار کرد: سرمایه گذارها با ایده های مناسب متناسب با مزیت های منطقه ای و شرایط آب و هوایی استان اعلام آمادگی کرده و پروژه های خود را تعریف کنند.

وی به دو روش تامین مالی از 2 طریق نظام بانکی کشور و منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و افزود: برای سرمایه گذاری ابتدا باید بسته مطالعه در خصوص پروژه انجام شده و از طریق استانداری به ما معرفی شود، اینگونه طرح ها با توجه به شرایط ویژه استان در اولویت قرار می گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی امروز (دوشنبه) در سفر یک روزه به خراسان جنوبی در نشست شورای هماهنگی بانک ها، ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای اداری استان شرکت و از مجموعه کویر تایر نیز بازدید کرد.