۰ نفر

نقطه بحرانی بازار کار از منظر آمار

۶ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۲۱
کد خبر: 215074
نقطه بحرانی بازار کار از منظر آمار

رئیس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار گفت:با توجه به اینکه نرخ بیکاری جمعیت جوان کشور بیش از ۲ برابر نرخ بیکاری کل است، بنابراین، وضعیت بیکاری در نقطه بحرانی قرار دارد.

سید نعمت االله میرفلاح نصیری درباره نقطه بحران بیکاری در منظر آمار گفت: بر اساس آنچه که کارشناسان سازمان جهانی کار (ILO) اعلام می‌کنند در صورتی که نرخ بیکاری در گروه سنی جوانان در کشوری بیش از ۲ برابر نرخ بیکاری کل باشد می‌توان گفت وضعیت بیکاری در آن کشور در نقطه بحرانی قرار دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی با بیان اینکه سازمان جهانی کار، گروه سنی جوانان را بین ۱۵ تا ۲۴ سال تعریف می‌کند افزود: البته این سازمان بین‌المللی اختیار تعریف گروه سنی جوانان را به خود کشورها هم محول کرده و این اختیار را به کشورها می‌دهد تا بنا به تشخیص شاخص‌های جمعیتی، گروه سنی جوانان را تعریف کند.

رئیس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تعریف جمعیت جوان در کشور را به استناد مراجع ذی‌صلاح (سازمان سابق ملی جوانان) ۱۵ تا ۲۹ سال عنوان کرد و گفت: نرخ بیکاری کشور در این گروه سنی تا پایان سال ۹۵ در حالی معادل ۲۵.۹ درصد است که نرخ بیکاری کل جمعیت در سن کار کشور در دوازده ماه منتهی به ۹۵ به میزان ۱۲.۴ درصد اعلام شد.

میرفلاح نصیری گفت: بنابراین با توجه به اینکه نرخ بیکاری جمعیت جوان کشور بیش از ۲ برابر نرخ بیکاری کل است از همین حیث وضعیت بیکاری امروز در نقطه بحرانی قرار دارد، همانطور که شخص رئیس جمهور نیز بیکاری را بزرگتری مسأله دولت عنوان کرد.البته بسیاری از کشورهای اروپایی نیز با این بحران مواجه هستند.

وی همچنین به افزایش انتظار جوانان از شغل اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌های بخش عرضه نیروی کار کشور افزایش انتظار جوانان از اشتغال است. امروز به دلیل اینکه غالب جوانان تحصیلات دانشگاهی دارند بسیاری از شغل‌ها را در شأن اجتماعی خود نمی‌بینند و بسیاری از جوانان با همین ذهنیت فرصت‌های شغلی خود را رد می‌کنند. این یکی از چالش‌های بخش عرضه نیروی کار کشور محسوب می‌شود.

میرفلاح نصیری ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های سمت عرضه نیروی کار عدم ناسازگاری بین مهارت جوانان بیکار و تقاضای بنگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه فرد بیکار باید دارای سه شاخص باشد گفت: «آماده به کار بودن»، «در جستجوی کار بودن» و در نهایت «تن به کار دادن» سه شاخصه‌ای است که یک فرد بیکار باید داشته باشد.

رئیس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار گفت: در کشورهای اروپایی اگر فرصت شغلی برای فردی ایجاد شود اما فرد بیکار تن به آن شغل ندهد، وی یک فرد بیکاری تلقی نمی‌شود در حالی که در کشور ما بسیاری از جوانان هر شغلی را در شأن و منزلت خود نمی‌بینند.

تثبیت نرخ بیکاری بلندمدت طی ۱۰ سال گذشته

میرفلاح نصیری «بیکاری بلندمدت» را یکی دیگر از شاخص‌های آمارگیری نیروی کار عنوان کرد و گفت: بیکاری بلند مدت به فردی اطلاق می‌شود که طول مدت بیکاری وی بیش از یکسال باشد و این فرد در آمار بیکاران بلندمدت قرار می‌گیرد.

وی شاخص نرخ بیکاری بلند مدت را در ایران قابل قبول اعلام کرد و گفت: طبق آمار رسمی از سال ۸۴ تاکنون به رغم رشد سمت عرضه نیروی کار، اما خوشبختانه نرخ بیکاری بلندمدت کنترل شده به طوریکه این نرخ از ۴.۳ درصد در سال ۱۳۸۴ به ۴.۲ درصد در سال ۱۳۹۴ کاهش داشته است.

رئیس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار با بیان اینکه از جمعیت ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار ۳۹۸ نفر بیکار منتهی به اسفند ۹۵ حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰ هزار نفر در جمعیت بیکاری بلندمدت قراردارند گفت: این میزان طی حدود ۱۱ سال گذشته بین ۳۷ تا ۳۸ درصد از جمعیت بیکار تقریبا ثابت بوده است.