۰ نفر

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران:

قرارداد هشت میلیارد یورویی با کره جنوبی،اعتماد جهانی به اقتصاد ایران را ارتقا میدهد/باید مدیریت بر منابع مالی داشته باشیم

۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۷:۵۶
کد خبر: 214513
قرارداد هشت میلیارد یورویی با کره جنوبی،اعتماد جهانی به اقتصاد ایران را ارتقا میدهد/باید مدیریت بر منابع مالی داشته باشیم

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به امضای بزرگترین قرارداد وام خارجی میان ایران و کره جنوبی گفت: پیوند با اقتصادهای جهانی امنیت و اعتماد آفرین است؛ اعطای تسهیلات هشت میلیارد یوروییِ یک اقتصاد بزرگ مانند کره جنوبی، موجب می شود که کشورهای دیگر نیز بیش از گذشته برای ورود به اقتصاد ایران اعتماد کنند.

عباس آرگون عصر امروز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد قرارداد اعطای تسهیلات هشت میلیارد یوروی میان ایران و کره جنوبی که دیروز در سئول پایتخت کره جنوبی امضا شد، افزود: سرمایه در اصطلاح «ترسو» است و جایی که امنیت وجود نداشته باشد نمی رود؛ این قرارداد نشان دهنده وجود امنیت در اقتصاد ایران است.

وی ادامه داد: افزایش میزان سرمایه گذاری خارجی، قراردادهای خارجی و همچنین تسهیلات اعطاییِ خارجی موجب تشویق دیگر کشورها برای حضور در اقتصاد ایران می شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: هم اکنون کره جنوبی یکی از کشورهای دارای رشد اقتصادی بالا و به عنوان یکی از اقتصادهای قوی و قدرتمند در جهان مطرح است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای در حال توسعه، کره جنوبی را به عنوان الگوی خود قلمداد می کنند، اضافه کرد:این کشور قابلیت و توانمندی های مالی بالایی در اقتصاد دارد و در مقابل، ما برای رسیدن به رونق به منابع مالی و سرمایه گذاری خارجی نیاز داریم؛ به نحوی که هم اکنون یکی از بزرگترین مشکلات ما - چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی- تنگاهای مالی است.

آرگون با اشاره به اینکه بیشترین تامین مالی ما از طریق سیستم بانکی انجام می شود، گفت: نرخ تامین منابع مالی در سیستم بانکی بالاست و بسیاری از فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری ها با این نرخ تامین مالی توجیه اقتصادی ندارد.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: اقتصاد ایران نیازمند تامین منابع مالی با نرخی ارزان تر از سیستم بانکی است؛ دولت باید بستری برای حضور سرمایه های خارجی فراهم کند.

آرگون تصریح کرد: فقط آوردن منابع کفایت نمی کند، بلکه باید مدیریت موثری بر منابع داشته باشیم؛ این منابع باید در بخش هایی هزینه شود که مزیت اقتصادی داریم تا بتوانیم با استفاده از آن، هم رشد اقتصادی داشته باشیم و هم به اشتغال زایی کمک کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: با توجه به سابقه روابط ایران و کره جنوبی و همچنین توانمندی های تکنولوژیکی کره جنوبی، ما می توانیم از این ظرفیت ها برای توسعه اقتصادی کشور بهره مند شویم؛ این قرارداد می تواند گامی مهم و موثر در گسترش روابط و همکاری ها در راستای تامین منافع دو طرف باشد.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد دولتی امتحان خود را در سالهای گذشته پس داده است، تاکید کرد: باید بخش عمده ای از این منابع را به سمت بخش خصوصی هدایت کنیم؛ تا زمانی که بخش خصوصی توسعه پیدا نکند، ما نمی توانیم یک اقتصاد مولد با رشد پایدار داشته باشیم.

 بزرگترین قرارداد وام خارجی در دوره پسابرجام به ارزش بیش از 8 میلیارد یورو میان ایران و کره جنوبی دیروز پنجشنبه در سئول پایتخت این کشور شرق آسیا امضا شد.

این قرارداد توسط محمد خزاعی معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران با چانگ مدیر اگزیم بانک کره جنوبی به امضا رسید .

بنا بر این گزارش، مبلغ وام یادشده بیش از 8 میلیارد یورو (معادل حدود 10 میلیارد دلار) است و بخش دولتی و بخش خصوصی هر دو می توانند از این خط اعتباری در همه پروژه هایی که شرایط استفاده از وام های خارجی را داشته باشند، استفاده کنند.