۰ نفر

بهبود فضای کسب و کار در بخش تولید در دستور کار

۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۵۱
کد خبر: 214370
بهبود فضای کسب و کار در بخش تولید در دستور کار

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه دولت دوازدهم باید بهبود فضای کسب و کار را برای بخش تولید در دستور کار داشته باشد، گفت: تکلیف تولیدکننده را حداقل برای یک تا دو سال آینده روشن کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سید عبدالوهاب سهل‌آبادی در نشست روسای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور که امروز (دوم شهریور) به میزبانی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: امروز بخش تولید در کشور ما با معضلات متعددی مواجه است که سیستم بانکی یکی از مهمترین این مباحث است.

وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد در اولین حرکت خود برای کاهش سود سپرده‌های بانکی گام برداشت، افزود: امیدواریم این حرکت سریع‌تر شود و برای نرخ سود تسهیلات نیز ادامه پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان مالیات بر ارزش افزوده را نیز مشکل مهم دیگر بخش تولید در کشور دانست و افزود: در هیچ کجای دنیا مالیات بر ارزش افزوده از بخش تولید اخذ نمی‌شود، اما در کشور شیوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده به بلایی برای بخش تولید تبدیل شده و هزینه‌ها را بسیار بالا برده است.

سهل‌آبادی عنوان کرد: تولیدکنندگان ما به دلیل شرایط رکودی که در کشور داریم گاهی برای برخی از کالاها بعد از یکسال پول کالای فروخته شده را وصول می‌کنند، اما سر موعد سه ماه یکبار باید مالیات بر ارزش افزوده را تسویه کنند، در غیر اینصورت مشمول جرایم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: معضل دیگر بخش تولید متغییر بودن قوانین و مقررات است و روزی نیست که تولیدکننده از خواب بیدار شود و با یک آیین نامه یا مقررات جدید مواجه نشود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه گاهی در این بین دستگاه‌های اجرایی هم به دلیل بدهی برق و ... ارائه خدمات را به یک واحد متوقف می‌کنند، تصریح کرد: در برخی از استان‌ها حرکتی آغاز شده که قطع خدمات فقط باید با مجوز استاندار و فرماندار باشد که امیدواریم این کار تدوام پیدا کند.

سهل‌آبادی با بیان اینکه اکنون بسیاری از واحدها طلب زیادی از دولت دارند که هنوز وصول نشده، اظهار کرد: در چنین شرایطی برای مقدار کمی هزینه آب و برق ارائه خدمات به واحد متوقف می‌شود. حداقل دولت می‌تواند در این مواقع در خصوص این بدهی‌ها تهاتر کند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان یادآوری کرد: جرائم بانک‌ها نیز بار شدیدی به تولیدکننده وارد می‌کند، بگونه‌ای که اگر کسی بدهکار بانک باشد گاهی تا ۳۹ درصد جریمه به وی تعلق می‌گیرد که این رقم از سیستم صرافی و نزول خواری قدیم هم بدتر است.

وی همچنین از عدم تکریم سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان هم گلایه کرد و ادامه داد: وقتی که اخبار زندان رفتن یک سرمایه‌گذار به گوش می‌رسد مشخص است که دیگر کسی برای سرمایه‌گذاری و تولید رغبت نخواهد داشت.

به گفته این مسئول، با مجموعه این عوامل تولیدکنندگان هر روز ناامنی را تجربه می‌کنند و در شرایط بسیار سختی کار می‌کنند و این در حالیست که امروز مشکل اصلی کشور ما بیکاری و اشتغال و راه مقابله با آن رونق تولید است.

سهل آبادی از تولیدکنندگان به عنوان بیماران بدحالی یاد کرد که اکنون باید در بخش مراقبت‌های ویژه تحت حمایت باشند، اما هر روز ضربه جدیدی به آنها وارد می‌شود.

وی از دولت دوازدهم درخواست کرد در ابتدای فعالیت خود از عوامل محیطی که به بخش تولید فشار وارد می‌کند بکاهد و افزود: برای یک بار هم که شده تکلیف تولیدکنندگان را برای یک یا دو سال آینده مشخص کنیم تا بدانند چگونه باید برنامه ریزی کنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: از بخش دولتی تقاضا داریم چوب لای چرخ تولید نگذارد.

سهل آبادی از توان خوب تولیدکنندگان ایران هم یاد کرد و افزود: امروز توان تولید ما در بخش کمی با چین و در بخش کیفی با اروپا رقابت می‌کند و کمبودی در این خصوص نداریم.

وی در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم توجه ویژه به بازار سوریه هم تاکید کرد و گفت: در سوریه ۱۸۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ وجود دارد که می‌تواند محلی برای فروش کالاهای ایرانی باشد و حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ مورد از این فروشگاه‌ها را می‌توانیم در اختیار بگیریم.

سهل آبادی گفت: رایزنی‌هایی در این خصوص انجام شده و سوریه می‌تواند بازار خوبی برای کالای ایرانی باشد که باید روی آن تمرکز کنیم.