۰ نفر

بهبود فضای کسب وکار آینده اقتصادی کشور را تضمین می‌کند

ضرورت جبران عقب‌ماندگی در پیوستن به سازمان تجارت جهانی/ کاهش صادرات غیرنفتی در آینده

۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۶
کد خبر: 213806
ضرورت جبران عقب‌ماندگی در پیوستن به سازمان تجارت جهانی/ کاهش صادرات غیرنفتی در آینده

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه نپیوستن به سازمان تجارت جهانی منجر به کاهش صادرات غیرنفتی در آینده می‌شود، گفت: دولت باید عقب‌ماندگی‌ها را در رابطه با پیوستن به سازمان تجارت جهانی جبران کند.

غلامحسین شافعی، در مورد پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی گفت: در پیوستن به این سازمان شکی نیست و این کار باید انجام شود، زیرا تعرفه‌هایی که برای واردات کالاهای صادراتی ما در مقایسه با کشورهای عضو این سازمان تعیین می‌شود، قیمت تمام شده کالای صادراتی ما را بالا می‌برد و منجر به از دست رفتن قدرت رقابتی می‌شود. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه یکی از علل توقف پیوستن به سازمان تجارت جهانی رابطه ایران با اقتصاد جهانی بود، افزود: تحریم‌‌ها علیه ایران یکی از مسائل مهمی بود که عضویت ما را در سازمان تجارت جهانی کند و حتی متوقف کرد.

وی بیان داشت: با انتخاب آقای شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم که سابقه خوبی هم در تلاش برای پیوستن به این سازمان داشته‌ است، باید جبران عقب‌ماندگی در این مورد صورت گیرد، تا از مزایای پیوستن به این سازمان استفاده شود.

شافعی با اشاره به اینکه در گذشته بخشی از مسیر پیوستن به سازمان تجارت جهانی را طی کرده بودیم، گفت: اگر مسائل تحریم پیش‌نمی‌آمد، قطعا اتفاقات خوبی در این زمینه به وقوع می‌پیوست.

وی اظهار داشت: آنچه که در پیوستن به این سازمان باید مورد توجه قرار گیرد، این است که در تجارت منافع ما در پیوستن به این سازمان است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سؤال که برخی کارشناسان معتقدند که در سال‌های نه چندان دور نپیوستن به این سازمان منجر به از دست رفتن بخش عظیمی از صادرات غیرنفتی ما می‌شود، گفت: بله، قطعا این گونه خواهد بود و در حال حاضر ما در پیمان‌های منطقه‌ای مانند تجارت آزاد و تجارت ترجیحی بسیار عقب هستیم.

وی افزود: در حال حاضر با کشور ترکیه و پاکستان قرارداد تجارت ترجیحی منعقد کرده‌ایم، اما با هیچ کشور دیگری این قرارداد را نداریم.