۰ نفر

استفاده از منابع بین‌المللی و بخش‌خصوصی برای تأمین‌مالی

عمده‌ترین سیاست وزارت راه تأمین‌مالی طرح‌های زیربنایی است/ ۱۷۰هزارمیلیارد تومان پروژه در دست اقدام داریم

۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۵
کد خبر: 211829
عمده‌ترین سیاست وزارت راه تأمین‌مالی طرح‌های زیربنایی است/ ۱۷۰هزارمیلیارد تومان پروژه در دست اقدام داریم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عمده‌ترین سیاستی که وزارت راه و شهرسازی دنبال می‌کند استفاده از منابع بین‌المللی و بخش خصوصی برای تأمین مالی طرح‌های زیربنایی است، گفت: هم اکنون ۱۷۰هزار میلیارد تومان پروژه در دست اقدام قرار داریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، «عباس آخوندی» گفت: فعالیت‌های زیربنایی به طور عمده اشتغالزاست و می‌تواند زمینه را برای شغل‌های دیگر فراهم کند، به گونه‌ای که خرید یک هواپیما می‌تواند حدود 100 شغل به صورت مستقیم و همچنین می‌تواند به تبع آن شغل‌های فراوانی در زمینه فعالیت‌های توریستی و خدماتی ایجاد شود.

وی افزود: به تبع آن سرمایه گذاری‌های زیرساختی در حوزه ریلی، دریایی و زمینی می‌تواند شغل‌های فراوانی در کشور ایجاد کند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با بیان اینکه توسعه حمل و نقل زمینه ‌ساز توسعه سایر فعالیت‌ها است، یادآورشد: حوزه حمل و نقل می‌تواند به صورت مستقیم در کشور شغل های زیاد ایجاد کند.

آخوندی همچنین در نشست فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با بیان اینکه بیش از 40 درصد طرح های عمرانی در حوزه وزارت راه و شهرسازی انجام می شود، گفت: اصلی ترین تنگنا در حوزه راه، مسکن و شهرسازی تأمین منابع مالی است که براساس آخرین آمار 170 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در دست اقدام است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تیم توسعه‌ ایران به شدت به خودرو متکی است، گفت: تمام توسعه ها در کشور خودرو محور است. البته مدت ها درباره کاهش آلودگی محیط زیست و کاهش مصرف سوخت بحث شده لذا باید به سمت توسعه راه آهن حرکت کرد و باید راه آهن باری، مسافری، بین شهری و حومه ای توسعه یابد تا بتواند مسافران و کالاهای بیشتری را جابه جا کند.

وی با بیان اینکه باید از موقعیت استراتژیک ایران استفاده شود، یادآورشد: برای گسترش حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی ایران با توجه به موقعیت ویژه ترانزیتی باید اقدامات گسترده ای انجام شود.

آخوندی با تأکید بر اینکه باید از منابع مالی بین المللی برای گسترش توسعه حمل و نقل استفاده شود، افزود: در حال حاضر حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و جاده ای به منابع مالی بین المللی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد خرید 200 هواپیما توسط وزارت راه و شهرسازی منعقد شده ، گفت: ارزش اسمی این قراردادها 39 میلیارد دلار است که رقم بسیار بزرگی بوده و بدون اتکا به بودجه دولت منعقد شده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآورشد: قرارداد برای توسعه فرودگاه های بین المللی مشهد و تهران و 7 مرکز استان با شرکت های مختلف مذاکره شده است.

وی با بیان اینکه پروژه های سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل از بودجه عمومی تأمین نمی شود، گفت: کل منابع تخصیصی یک هزار و 500 میلیارد تومان است که در برابر سرمایه گذاری های انجام شده در این بخش تنها 1 درصد است و تا پیش از این دوره در حوزه دریایی، هوایی و ریلی سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود نداشته است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با بیان اینکه علیرغم تمام تنگناها در 3 سال گذشته حدود 5 هزار و 800 کیلومتر راه روستایی احداث و یا نوسازی شده است، افزود: پیشنهادی برای توسعه راه های روستایی به مجلس ارائه شده که اگر نمایندگان به آن رأی مثبت دهند می توان راه های روستایی را توسعه داد، اما نمی توان سرمایه بخش خصوصی را در این بخش جذب کرد چرا که سرمایه بخش خصوصی جذب جاده های به غیر از آزادراه نمی شود.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری هفدهم مرداد ماه جاری عباس آخوندی را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی کرد.

وی هم اکنون وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم است.