۰ نفر

دولت و مجلس سه سال برای همکاری موثر پیش‌رو دارند

۲۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰
کد خبر: 211820
دولت و مجلس سه سال برای همکاری موثر پیش‌رو دارند

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت و مجلس سه سال مفید برای همکاری موثر پیش رو دارند. مهمترین فرصت پیش رو برنامه ششم، همین فرصت سه ساله است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، هادی قوامی در نطق میان دستور امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، حین پخش اسلایدهایی با آمار و منحنی‌های اقتصادی در صحن علنی مجلس، گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید رشد سالانه ۸ درصد داشته باشیم و تا سالی ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نشود، این رشد محقق نمی‌شود. از این مبلغ دولت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، تسهیلات بانکی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان، صندوق توسعه ملی حدود ۷۲ هزار میلیارد، بازار سرمایه حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، شرکت‌های دولتی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان، اشخاص حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان و مهمتر از همه مهمتر تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان، یعنی سالی ۶۵ میلیارد دلار سرمایه اختصاص می‌یابد.

قوامی با انتقاد به برنامه وزرای پیشنهادی، گفت: آیا برنامه این عزیزان نحوه دستیابی به این ۸ درصد را مشخص می‌کند؟ نرخ بیکاری از سال ۸۴ تاکنون به  ۱۲.۵ درصد افزایش یافته یعنی نرخ بیکاری باید سالی  چهار دهم درصد کاهش یابد و سالی یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل خالص ایجاد شود تا بتوانیم به رشد هشت درصدی برسیم. بهترین فرصت، ایام رای اعتماد است. پیشنهادم به سه فراکسیون به خصوص فراکسیون امید و ولایت این است که فردا (دوشنبه) در نشست غیرعلنی با وزرای پیشنهادی برنامه‌های آنان را بررسی کنیم تا خیلی راحت فرصت وزارت را در اختیار آنان نگذاریم.

نماینده مردم اسفراین خاطرنشان کرد: در این جلسه باید مشخص شود که الزامات رشد هشت درصدی چیست؟ چطور می‌توان سالی ۶۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم در حالی که جمع سرمایه‌گذاری‌های خارجی از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ به ۶۵ میلیارد دلار نمی‌رسد؟ حتما باید گام‌های بزرگی برداشته شود. با شیوه‌های کج‌دار و مریز نمی‌توانیم به رشد هشت درصدی و اشتغال سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار برسیم. حتما ارتش بیکاران در آینده به شکل یک تهدید جدی برای اقتصاد ایران خواهد بود.

وی با اشاره آمار واردات کالا، گفت: در چهارماهه اول امسال واردات ۲۵ درصد و صادرات ۱۰ درصد کاهش یافته است. این اتفاق در سال توجه ملی افتاده است. در چهار ماهه اول سال جاری بر ضد شعار سال عمل شده است. چطور می‌توان در ادامه، شعار سال را محقق کرد؟