۰ نفر

ارزیابی مثبت بخش خصوصی از اقتصاد کلان کشور

دولت در خصوص کنترل تورم مناسب عمل کرد/ دچار تورم بالای مقررات در کشور هستیم

۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۱۷
کد خبر: 211322
دولت در خصوص کنترل تورم مناسب عمل کرد/ دچار تورم بالای مقررات در کشور هستیم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: دچار تورم بالای مقررات در کشور هستیم و متاسفانه بسیاری از این مقررات با یکدیگر متناقض هستند.

غلامحسین شافعی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: این قوانین دست و پاگیر زمینه را برای فساد در کشور ایجاد می کنند لذا رفع این مشکلات باید به صورت جدی مد نظر دولتمردان قرار بگیرد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: وزیر اقتصاد باید این موضوع را به صورت جدی پیگیری و از حضور بخش خصوصی برای مقررات زدایی استفاده کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: بخش خصوصی بعد از انتخابات مرتب این تقاضا را داشته که در خصوص وزرای اقتصادی نظرات فعالان اقتصادی در نظر گرفته شود. بر همین اساس یک کار سراسری انجام از تمامی اتاقهای بازرگانی سراسر کشور و کمیسیونهای مختلف درخواست شد تا ملاکها و معیارهای مورد نظرشان را اعلام کنند.

وی افزود: جمع بندی این معیارها تقدیم رئیس جمهوری شده است. در نهایت آنچه که به عنوان یک نظر قالب مطرح شد این بود که مهمترین موضوعی که باید دولت به آن توجه کند این است که دولت در چه نقطه ای قرار دارد و به کجا می خواهد برسد.

شافعی ادامه داد: دولت باید برنامه اقتصادی چهار ساله آتی کشور را ارائه کند و انتخاب را بر اساس برنامه ارائه شده انجام دهد تا افردای انتخاب شوند که بتوانند این اهداف را محقق کنند. از نظر بخش خصوصی موضوع ارائه برنامه بر شخص ارجحیت دارد و اگر این برنامه ارائه شود قطعا هماهنگی مناسبی میان تیم اقتصادی شکل خواهد گرفت.

وی گفت: نباید ماشین اقتصاد کشور فرمانش دست یک نفر و گاز و ترمزش دست افرادی دیگر باشد. بخش خصوصی با تیم اقتصادی که توسط دولت معرفی شده کار کرده و شناخت مناسبی از آنها دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران افزود: بخش خصوصی ارزیابی اقتصاد کلان کشور را مثبت می داند و معتقد است دولت در خصوص کنترل تورم بسیار مناسب عمل کرده است.

وی ادامه داد: از بالا بردن سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور راضی نیستیم. یکی از خواسته های مهم بخش خصوصی موضوع جدا شدن دولت از مسائل مختلف و حذف نورچشمیها از عرصه اقتصاد است.

شافعی گفت: تصور ما این است که بخشهای مختلف دولتی امکان رقابت سالم را برای بخش خصوصی فراهم نمی کنند. این دوگانگی و حضور نیروهای ذینفوذ در بخش اقتصادی حضور بخش خصوصی را تنگ کرده است. با این وضعیت فضای کسب و کار در کشور نگرانیم که اشتیاق سرمایه گذاری از بین برود.

وی افزود: دولت باید به کارش بپردازد و بیشتر وظایف نظارتی را دنبال کند و تلاش کند بدنه خود را کوچک کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در خصوص حل مشکلات موسسات مالی و اعتباری هم گفت: بانکها باید تبعیت بی چون و چرا از بانک مرکزی داشته باشند اما در شرایط فعلی این موضوع درست و صحیح رخ نمی دهد. ظرفیت اقتصادی کشور نیازمند این همه بانک نیست و بسیاری از بانکها باید ادغام شوند.