۰ نفر

۱۰دلیل برای تاثیر مثبت کرباسیان بر اقتصاد ایران

۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۲۳:۵۸
کد خبر: 210944
۱۰دلیل برای تاثیر مثبت کرباسیان بر اقتصاد ایران

کرباسیان یکی از قدیمی ترین مدیران تکنوکرات اقتصاد ایران است. او به جهت تالیف و ترجمه 16 جلد کتاب اقتصادی، از فضای حاکم برکسب و کارها و معادلات جهانی اطلاعات دقیقی دارد.

مهمترین شاخص رفتاری کرباسیان به آخرین جایگاه اداری او مربوط است. او در گمرک و با وجود مخالفت های آشکار و پنهان، اقدام به حذف قواعد زائد و بروکراسی های بیش از اندازه کرد و پس از دو سال تکاپو برای اولین بار با راه اندازی سامانه جامع هوشمندگمرکی این نهاد کهن سال اقتصاد ایران را به شدت مدرن کرد. برخی تحلیلگران اقتصادی اعتقاد دارند که مثبت شدن تراز تجاری ایران پس از 4 دهه نیز محصول این اقدام گمرک بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تابناک، کرباسیان که رابطه نزدیک و دیرینه ای با علی طیب نیا، وزیر اقتصاد موفق دولت یازدهم دارد و ۴ سال به عنوان معاون او نقش موثری در فضای اقتصادی کشور ایفا کرده اکنون  به نظر می رسد بهترین گزینه برای تداوم برنامه های نیمه تمام طیب نیا در دولت دوازدهم باشد.

او به جهت حضور در اتاق بازرگانی و ارتباط با صاحبان کسب وکار به خوبی از وضعیت موانع پیش روی تولید و تجارت در کشور آگاه است. به همین جهت پیش بینی می شود با حضور او در وزارت اموراقتصادی و دارایی و تداوم برنامه های طیب نیا حداقل 10 تحول اساسی در ساختار اقتصادی کشور را صورت پذیرد.

یک: کرباسیان به دلیل تسلط به زبان انگلیسی و بخصوص اطلاع از قواعد و نظریه های جهانی کسب و کار در عرصه جهانی شدن، بیش از گذشته فرآیندهای اقتصادی و ساختاری ایران را به سمت الگوهای جهانی پیش می برد.

دو: هنوز هم ساختارهای کهنه ای در وزارت اموراقتصاددارایی و برخی سازمان های زیرمجموعه مانند سازمان امورمالیاتی وجود دارد. کرباسیان احتمالا نظام الکترونیکی جامعی که در گمرک پیاده شد را به این سازمان ها تعمیم می دهد.

سه: او در سه دوره با سه سمت در بخش خصوصی حضور داشته است. عضو هیات رئیسه اتاق ایران، مشاور اتاق تهران و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران کارنامه و دیدگاه او نسبت به اقتصاد بخش خصوصی محور را روشن می سازد. با توجه به ریاست وزیراقتصاد برشورای گفت وگو در دوران مسولیت او، روابط دولت و بخش خصوصی اصلاح و تقویت می شود.

چهار: او در گمرک و وزارت بازرگانی و حتی شهرداری تهران به سمت حذف بروکراسی های زائد رفت. به همین جهت تداوم چنین سیاسی در وزارت اقتصاد می تواند، باری بزرگ را از دوش اقتصاد ایران بردارد.

پنج: آخرین گفت وگوهای او در نشریات نشان می دهد، حامی حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران است. به همین دلیل در دوران او سازمان سرمایه گذاری خارجی، تقویت و فرآیندهای حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران تقویت خواهد شد.

شش: کرباسیان در گمرک یکی از مهمترین پروژه های آی تی ایران را با کمک متخصصان جوان ایرانی و فارغ التحصیلان دانشگاه تهران به ثمر رساند. به همین جهت پیش بینی می شود که در دوران او، موضوع فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها به شکلی هدفمند پیگیری شود و احتمالا این گروه جوان باید امیدوار به برنامه های او باشند.

هفت: او در دسته معدود مدیران ایرانی قرار دارد که بی اندازه مطالعه می کند. از کتاب های فرهنگی تا نظریه‌های اقتصادی را خوانده و در مورد آنها تحلیل نوشته است. پیش بینی ها نشان می دهد در دوران کرباسیان، استفاده از اقتصاددانان و راهبردهای کلان و علمی اقتصادی در وزارت اقتصاد رونق می گیرد. بخصوص اینکه ارتباطات گسترده کرباسیان با اقتصاددانان کشور طی 4 دهه گذشته پابرجا بوده است.

هشت: کرباسیان در گمرک، تعاملات این سازمان بروکراتیک با کارآفرینان را به بالاترین سطح رساند. به همین دلیل کارآفرینان می توانند امیدوار باشند که در دوران او رویکرد وزارت اقتصاد، همراهی با کارآفرینان باشد.

نه: او در دوران معاونت وزارت بازرگانی چندین قانون در جهت تسهیل فضای تجاری و بخصوص صادراتی کشور به تصویب رساند. در این دوره هم می توان امیدوار بود که کرباسیان بزرگترین مشکلات ساختاری اقتصادی مانند موضوع بانک ها، نظام مالیاتی و ساختارهای مالی را از طریق قانونی و پایدار حل کند.

ده: دیدگاه کرباسیان در مورد بورس همزمانی تقویت و پایداری منطقی شاخص هاست. احتمالا کرباسیان مدیری کارکشته، باسابقه و آشنا به قواعد بازار را منصوب می کند تا آرامش بازار برهم نخورد.