۰ نفر

محسن هاشمی: مردم انتظاراتی متفاوت از شورای پنجم دارند

۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۰۶
کد خبر: 207254
محسن هاشمی: مردم انتظاراتی متفاوت از شورای پنجم دارند

محسن هاشمی به گفته خودش اگرچه برای حفظ انسجام شورا کاندیدای شهرداری تهران نشد، اما در صورت موافقت اعضای شورای شهر همچنان شهردار شدن او در آینده دور از واقعیت نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ،  عضو منتخب شورای پنجم شهر تهران می‌گوید: یکی از مشکلاتی که می‌تواند در دوره آینده بر سر راه توسعه تهران ایجاد شود، مساله شخص محوری در انتخاب شهردار به جای برنامه‌محوری است. به اعتقاد بنده، به جای صحبت کردن بر سرگزینه‌های مختلف شهرداری که طبعا به حاشیه‌سازی و ایجاد اختلاف و بحث‌های غیر اصولی منجر می‌شود، باید به برنامه‌محوری در حوزه مدیریت شهری بیندیشیم. مردم انتظاراتی متفاوت با شوراهای گذشته از شورای پنجم دارند که تحقق آن نیازمند رویکردی علمی و کارشناسی، توام با پختگی و استفاده از تجربیات و سختکوشی است. اقدامات شتابزده و خبرسازی رسانه‌ای قطعا به این فرایند آسیب می‌رساند.

به عنوان عضوی از شورای شهر تهران، برای برطرف کردن دو مشکل اصلی شهر تهران یعنی آلودگی هوا و ترافیک در مدت زمان کوتاه چه برنامه‌هایی دارید و چه چشم‌اندازی را دنبال می‌کنید؟

یکی از راه‌حل‌های اساسی اولویت دادن به حل مشکل ترافیک و بخش قابل توجهی از آلودگی هوا در تهران، توسعه حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر است. راهی که تمامی کلانشهرهای توسعه یافته جهان طی کرده‌اند و در طرح جامع حمل و نقل تهران نیز پیش‌بینی شده است. هم‌اکنون حدود ۲۰میلیون سفر روزانه در تهران صورت می‌گیرد که بایست نیمی از آن توسط شبکه انبوه‌بر عمومی یعنی مترو صورت پذیرد تا ترافیک و پیامد آن، آلودگی هوا، کاهش یابد، اما سهم مترو از این بخش درحال حاضر حدود یک چهارم استاندارد است. یعنی ما برای اینکه بتوانیم حمل ونقل تهران را استاندارد کنیم باید ظرفیت مترو به ۴برابر سهم کنونی افزایش یاید، البته زیرساخت‌های بخشی از این ظرفیت جدید در طول دهه گذشته ایجاد شده است، اما هنوز واگن، تجهیزات فنی ثابت و متحرک، نیرورسانی و سایر امکانات پشتیبانی لازم برای چنین ظرفیتی فراهم نشده است که باید تکمیل شود.

با توجه به رای‌گیری صورت گرفته برای انتخاب هفت گزینه اصلی شهرداری تهران، چه اولویت‌هایی را در انتخاب گزینه‌های شهرداری در نظر دارید و فکر می‌کنید شهردار منتخب شورا باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

یکی از مشکلاتی که می‌تواند در دوره آینده بر سر راه توسعه تهران ایجاد شود، مساله شخص‌محوری در انتخاب شهردار به‌جای برنامه‌محوری است. اعتقاد بنده آن است که به‌جای صحبت کردن بر سرگزینه‌های مختلف شهرداری که طبعا به حاشیه‌سازی و ایجاد اختلاف و بحث‌های غیر اصولی منجر می‌شود باید به برنامه‌محوری در حوزه مدیریت شهری بیندیشیم. یعنی شورای منتخب برنامه و رویکرد بنیادین خود را برای اداره و توسعه شهر مشخص کند و براساس ویژگی‌های برنامه مدیریت شهری، گزینه مناسب که برای اجرای آن برنامه توانمندی مناسب داشته باشد را انتخاب کند، به بیانی دیگر هر مدیری برای اجرای هر برنامه‌ای مناسب نیست. بنابراین طرح بدون هدف اسامی مختلف و ایجاد فضای لابی چندین گزینه برای تصدی شورا پیامدهای مناسبی ندارد و به انسجام و وجهه شورا در افکار عمومی آسیب می‌زند و عمق کارشناسی جهتگیری را کاهش می‌دهد و حتی با طرح اسامی نامزدهای در رسانه‌ها و فضای مجازی ممکن است به آنها ضربه بزنند، اما در هر حال بنده به عنوان یک عضو تابع نظرات اکثریت شورا هستم و به تصمیمات جمع احترام می‌گذارم.

صحبت‌هایی هست مبنی بر اینکه پول‌هایی در شهرداری تهران جابه‌جا شده که نباید می‌شد، یا در گذشته فسادهای مالی از جمله در ماجرای املاک نجومی رخ داده که صحیح نبوده است. صرف نظر از اینکه این اظهار نظر‌ها یا ادعاها درست باشد یا خیر، در شورای جدید، بدون هیچ ملاحظه‌ای به این مساله رسیدگی می‌کنید؟ و در صورت تخلف، از حقوق مردم چگونه دفاع می‌کنید؟

همان‌گونه که عرض شد سیاستگذاری شورای منتخب باید فراتر از اشخاص باشد یعنی هر گزینه‌ای که متصدی اجرا شد باید سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب را اجرا کند، درباره مسائل مالی و ابهاماتی که درباره بدهی‌های شهرداری یا پرونده‌های مالی وجود دارد، اقدام اصولی شفاف‌سازی فرایند مالی مدیریت شهری تهران است که با ایجاد انضباط مالی و نظارت روزآمد بر تامین منابع و هزینه کرد، بتوان به تطبیق آن با قوانین و اسناد بالادستی مالی پرداخت و از تخلفات جلوگیری کرد. در حال حاضر گزارشات تفریغ شهرداری تهران با وجود پیشرفتی که در شورای چهارم داشته است با تاخیر زمانی مواجه است اما اگر فرایند حسابرسی بتواند مانند حسابرسی بودجه عمومی دولت، بروز و در همان سال مالی صورت پذیرد، بخش بزرگی از بی‌انضباطی‌ها و ابهام‌ها مرتفع می‌گردد. در این نگاه مهم‌تر از برخورد با تخلف، پیشگیری از تخلف است، چرا که ایجاد فضای مچگیری و اتهام پراکنی و پرونده‌سازی، بنابر تجربه تنها به ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در دستگاه‌ها منجر می‌شود و در بازگرداندن بیت‌المال چندان موفق نیست. اگر بتوانیم مانند سایر سیستم‌های مالی در دنیا و بعضا در کشور دو اصل شفافیت و انضباط را حاکم کنیم از تخلفات مالی و رانت‌خواری پیشگیری می‌شود و در مواردی هم که تخلف رخ داد، بنابر رویه قانونی و دور از سیاسی‌کاری و جنجال‌سازی با آن برخورد خواهد شد.

به نظر شما مهم‌ترین مولفه‌هایی که شهردار تهران باید داشته باشد چیست و اگر گزینه مطلوب شما به عنوان شهردار تهران انتخاب شد آیا از نیروهایی که در این سازمان در زمان آقای قالیباف فعال هستند، استفاده می‌کنید؟

اگر به عنوان برنامه‌محوری به این مساله نگاه کنیم صرف نظر از اینکه چه فردی به عنوان مجری برنامه انتخاب شود، نیروی انسانی امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های هر سازمان به‌شمار می‌آید. صیانت از سرمایه انسانی و بهبود آن قطعا یکی از وظایف هر مدیری است. شهرداری تهران نیز امروزه با وجود بیش از هفتاد هزار نفر پرسنل سرمایه‌انسانی بزرگی دارد که قطعا نباید با رویکردهای سیاسی و جناحی با آن برخورد شود. بسیاری از مدیران و کارشناسان و پرسنل شهرداری فاقد گرایشات جناحی هستند و حتما باید با نگاه شایسته سالارانه و منطبق بر اصول اخلاقی، علمی و قانونی، منابع انسانی را مدیریت کرد. البته طبیعتا به‌دلیل رویکردهای متفاوت شورای پنجم با مدیریت شهری فعلی بخشی از تغییرات رخ خواهد داد اما این تغییرات و بهبود منابع انسانی نباید به فضایی بی‌ثبات و ناامن و ایجاد جو نگرانی در مجموعه بزرگ شهرداری منجر شود.

با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان در تحلیل‌های خود، احتمال پیروزی شما در انتخاب شهردار تهران توسط اعضای شورا را بسیار قوی می‌دانستند و شما یکی از کاندیداهای اصلی بودید و گفته بودید اگر اکثریت بپذیرند شما با شهردار شدن مشکلی ندارید ولی کاندیدا نشدید. دلیل اصلی شما از این اقدام چه بوده است؟

پیش از این، اکثر اعضای شورا تمایل داشتند که در بررسی گزینه‌های شهرداری تهران، فردی از درون شورا مطرح نباشد، بنابراین قبل از رای‌گیری درباره هفت گزینه، از همکاران خود در شورا، درخواست کردم که فردی نام بنده را به عنوان گزینه شهرداری تهران مطرح نکند. دلیل آن هم ماهیت شوراست که یک فعالیت جمعی است و حفظ انسجام شورا مهم‌ترین اصل برای کارایی شوراست. البته همچنان معتقدم برنامه‌محوری به‌جای شخص‌محوری، باید در دستور کار شورا قرار گیرد و ابتدا برنامه شورای منتخب برای مدیریت شهری تدوین شده و متناسب با برنامه، مجری انتخاب شود، اما با توجه به نظر اکثریت، ابتدا گزینه‌های اصلی مشخص شدند تا آنها برنامه خود را به شورا ارائه کنند و سپس شورا انتخاب کند.