۰ نفر

آخوندی با انتقاد دوباره از فرآیند خصوصی‌سازی؛

۱۰۰میلیارد دلار بابت رد دیون دولت هدر رفت

۲۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۳۱
کد خبر: 206213
۱۰۰میلیارد دلار بابت رد دیون دولت هدر رفت

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از روند خصوصی سازی ها گفت: متأسفانه در این فرآیند صد میلیارد دلار از سرمایه های ملت ایران هدر رفت.

عباس آخوندی در مراسم معرفی سرپرست جدید شرکت هواپیمایی «هما» در قدردانی از فرهاد پرورش مدیرعامل سابق این شرکت با انتقاد چندین باره از واگذاری آن به بخش خصوصی در اقتصاد ایران گفت: متأسفانه در تحقیقاتی که در سال ۹۰ انجام دادم، حدود صدمیلیارد دلار از سرمایه های ملت و صنایع مختلف ایران در حوزه های مختلف پتروشیمی، صنایع و سرمایه گذاری بدون پشتوانه هدر رفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی ادامه داد: هرچند که سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی باید اجرا شود اما متأسفانه نحوه اجرای این سیاست با بدترین حالت ممکن بود؛ در طی این سالها تمام تمرکز ما این بود که چه راهکارهایی را بیندیشیم تا شرکتها بتوانند بالاترین نرخ بهره وری را داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: جفای بزرگی که در حق مردم ایران طی سالهای گذشته صورت گرفت این بود که تمام این ثروت تحت عنوان رد دیون به بخش خصوصی واگذار شد تا دولت خود از شر بنگاه ها رها کند. متأسفانه این بدترین روشی بود که می شد انجام داد. به عنوان نمونه در یکی از فاجعه ترین اقدامات واگذاری برخی شرکت ها به تأمین اجتماعی بابت رد دیون بود.

آخوندی افزود: در این شرایط نه تنها با افزایش بهره وری شرکت های واگذاری شده مواجه نبودیم بلکه ثروت معنوی و سرمایه انسانی نیز به هدر رفت.

این عضو کابینه دولت یازدهم تأکید کرد: در دنیا پیش از واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی، اول نسبت به بازسازی ساختاری بنگاه ها اقدام می کنند تا پس از حصول اطمینان از بهره وری و کارایی، بنگاه ها واگذار شود. اما متأسفانه در کشور ما صد میلیارد دلار از سرمایه مردم اینگونه به هدر رفت.

وی ادامه داد: در این شرایط، من بسیار خرسندم که آقای پرورش (مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی هما) توانست به رغم فشارها، شرکت هما را حفظ کند. چرا که اگر دارایی های این شرکت به فروش می رسید در آخر یک سری زمین و ساختمان بود که پیش از اصلاح ساختاری واگذار می شد.

آخوندی با بیان اینکه در نوشتن پیش نویس قانون اصل ۴۴ قانون اساسی نقش داشته ام، اظهار داشت: بنابراین هیچ گاه منتقد واگذاری به بخش خصوصی نیستم اما نباید بدون بازسازی ساختاری، بنگاه ها را رها کرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: خوشبختانه در فرآیند مدیریت شرکت هواپیمایی هما، چرخ این شرکت را به چرخه بازسازی ساختاری بازگرداندیم و مطئنم یک همای سرافراز را خواهیم ساخت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای ادامه فعالیت آقای پرورش به عنوان نماینده ایران در سازمان جهانی هواپیمایی (ایکائو) آرزوی توفیق دارم.

طی مراسمی در روز جاری فرهاد پرورش، فرزانه شرف بافی به عنوان سرپرست جدید شرکت هواپیمایی ایران منصوب شد. همچنین فرهاد پرورش که از سال ۸۸ مدیرعامل شرکت «هما» بود فعالیت خود را به عنوان نماینده ایران در سازمان جهانی هواپیمایی در کانادا ادامه خواهد داد.