۰ نفر

پیش‌بینی برنامه پنج‌ساله در حوزه حمل و نقل سیستان و بلوچستان

۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۰
کد خبر: 204107
پیش‌بینی برنامه پنج‌ساله در حوزه حمل و نقل سیستان و بلوچستان

وزیر راه و شهرسازی در زاهدان گفت: باید به توسعه سیستان و بلوچستان نگاه فرامنطقه ای داشت که برای تحقق این امر یک برنامه پنج ساله در حوزه حمل و نقل این استان پیش بینی شده است.

عباس آخوندی در حاشیه نشست راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بر اساس دستاورد نشست امروز قرار شد در چهار حوزه توسعه حمل و نقل دریایی، ریلی، جاده ای و هوایی این استان چهار برنامه پنج ساله منطقه ای تهیه شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی انجام مطالعات در حوزه تعرفه های توسعه تجارت و تلاش برای رفع عقب ماندگی های تاریخی سیستان و بلوچستان در حوزه اقتصاد مقاومتی را از دیگر دستاوردهای این نشست عنوان کرد.

وی افزود: تلاش داریم از ظرفیت های عظیم سیستان و بلوچستان در حوزه های مختلف از جمله تجارت، صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و حمل و نقل برای توسعه استان استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس مرور روند اجرای پروژه های مختلف در حوزه های گاز و انرژی، صنعت و معدن، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل دریایی، هوایی و ریلی سیستان و بلوچستان، بیشتر پروژه ها در این استان از پیشرفت خوبی برخوردار است.

آخوندی افزود: سرمایه گذاری های خوبی در حوزه آب و برق سیستان و بلوچستان و گاز رسانی به زاهدان و سایر شهرستان های این استان انجام شده و یا در دست انجام است.

وی با اشاره به اتفاقات خوب شکل گرفته در حوزه حمل و نقل سیستان و بلوچستان گفت: ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار از 2،5 میلیون تن به 8،5 میلیون تن افزایش یافته است که بزودی مرحله نخست طرح توسعه این بندرافتتاح می شود.

وی ادامه داد: قرار شد راه آهن چابهار به سمت زاهدان - زابل و بیرجند ادامه پیدا کند و تاکنون عملیات ساخت این مسیر ریلی 18 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی اظهار داشت: در حوزه راههای روستایی سیستان و بلوچستان نیز در چند سال اخیر 600 کیلومتر راه آسفالت شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به پراکندگی روستاها و گستردگی سیستان و بلوچستان، هزار پروژه راه روستایی در این استان در دست اقدام است.

آخوندی گفت: توسعه بسیار خوبی را در فرودگاه بین المللی زاهدان شاهد هستیم و فرودگاه ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان نیز به صورت کامل در دست بازسازی است.

وی افزود: موافقت اصولی برای ساخت فرودگاه چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان صادر و زمین مورد نیاز برای این پروژه شناسایی شده است که بزودی پیمانکار آن مشخص می شود.

وی با تاکید بر اینکه در همه حوزه های سیستان و بلوچستان اقدامات بسیار خوبی در چند سال اخیر صورت گرفته است گفت: بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب بحث های اقتصاد مقاومتی در این استان را باید در چارچوب بزرگتر از تجارت منطقه ای ببینیم و به توسعه تجارت با افغانستان، پاکستان و شبه قاره هند توجه داشته باشیم.

شرکت در نشست شورای راهبری اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان و نشست ستاد بازآفرینی شهری استان، بازدید از حاشیه شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان از جمله برنامه های روز نخست سفر وزیر راه و شهرسازی به این شهرستان است.

بازدید از بزرگراه زاهدان - زابل و زاهدان - بم و باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان از جمله برنامه های روز دوم سفر عباس آخوندی به سیستان و بلوچستان است.

سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.