۰ نفر

خرید هواپیما یکی از بزرگ‌ترین اقدامات بود؛

خرید هواپیما هیچ تعهدی برای دولت نداشته است/ آسیب‌دیدگی صنایع هوانوردی در جریان تحریم‌ها

۱۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۸
کد خبر: 203071
خرید هواپیما هیچ تعهدی برای دولت نداشته است/ آسیب‌دیدگی صنایع هوانوردی در جریان تحریم‌ها

وزیر راه و شهرسازی گفت: خرید هواپیما بدون تعهد دولت صورت گرفته و با ضمانت شرکت هما این خریدها انجام شده است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که برای پاسخ به سوال کریمی قدوسی نماینده مشهد در مورد خرید هواپیما برای صنعت هوایی در مجلس حضور داشت، اظهار کرد: برای همه کاملا روشن است. یکی از صنایعی که در جریان تحریم ظالمانه بیشترین آسیب را دید صنعت هوانوردی هم در زیرساخت ها و هم در ناوبری بود.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی تصریح کرد: همانطور که می‌دانید سن فرسودگی هواپیما در دنیا 24 سال و میانگین سن ناوگانی ایران حدود 23 سال است لذا خرید هواپیما یکی از بزرگترین اقداماتی بوده که انجام شده است و این مسئله اقدامی شجاعانه و بزرگ بود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: کل تعداد هواپیماهایی که سن آنها بالای سال 2000 است 8 فروند بیشتر نیست و ما نیاز داریم تا صنعت هوانوردی ایران را نوسازی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: براساس توافق برجام سه قرارداد بزرگ برای خرید هواپیما به امضا رسید که شامل خرید صد فروند هواپیما از ایرباس، 20 فروند هواپیما از APR و 80 فروند از بوئینگ بوده است که این قراردادها فعال و عملیاتی شده و 3 فروند ایرباس و 4 فروند APR وارد ایران شدند.

وزیر راه وشهرسازی در ادامه با بیان اینکه قراردادهای مربوطه به خرید هواپیما یکی از افتخار آفرترین قراردادهایی است که در ایران بسته شده گفت: در این خرید ضمن شفافیت و قطع همه واسطه ها و همچنین اخذ اقرار نامه از تمام شرکت ها حتی کوچکترین حق حسابی هم پرداخت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: این خریدها کلا بدون تعهد دولت صورت گرفته بنابراین هیچ تعهدی برای دولت وجود ندارد و تعهد دولت در این زمینه صفر است و درواقع با ضمانت شرکت هما این خرید صورت گرفته است.

آخوندی تصریح کرد: وقتی می خواستیم خرید انجام دهیم آن هم بدون ضمانت دولت و بانک مرکزی کسی باور نداشت اما این کار را در این شرایط سخت بدون کوچکترین تعهد دولت انجام دادیم.

آخوندی تاکیدکرد: تمام مراحل خریدها و تعداد فروندها به ملت ایران اعلام شده چه برسد به نمایندگان مجلس. ما پیشرفت کار را از طریق رسانه ها اعلام کردیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس خرید داشیتم که ۴۵ فروند از خانواده ۳۲۰، ۳۹ فروند از خانواده ۳۳۰ و ۱۶ فروند نیز از خانواده ۳۵۰، تمام مراحل اعلام شده است.

وی همچنین گفت: در دولت گذشته برای خرید ۶ هواپیمای ایر ۳۲۰ توافق شده که برای هر فروند ۵۵ میلیون دلار آن هم برای سال ساخت ۲۰۱۲ در نظر گرفته شده بود.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم هر خریدی ۳۰ درصد حاشیه داشت. روز اولی که رئیس هیئت مدیره ایرباس با ما صحبت کرد، گفتم به هیچ تماسی پاسخ ندهید غیر از تماس مدیرعامل هما. در واقع در این قراردادها خرید هواپیما با شفافیت و به درستی انجام شده است و مرحله به مرحله گزارش کار را به رئیس‌جمهور ارائه کرده، حتی در تاریخ ۹/ ۳/ ۹۵ گزارش را به رئیس مجلس فرستادم عین همان را برای رهبری هم ارسال کرده‌ام. لذا تمام مراحل قانونی و در شورای اقتصاد تصویب شده و مجوز خرید داشته ام.

وزیر راه اظهار کرد:  اگر در مورد چنین خرید بزرگی یک سر سوزن تردید وجود داشت، یقین بدانید همه دستگاه های نظامی، وزارتخانه ها و شرکت های تابعه مورد بازخواست قرار می گرفتند.

آخوندی در ادامه اظهار کرد: ۶۰ فرودگاه در کشور داریم که ۸۰ درصد پروازها در ۱۰ فرودگاه انجام می‌شود و ۲۰ درصد سایر پروازها نیز در ۵۰ فرودگاه دیگر انجام می شود.

در واقع فرودگاه های دوردست امکان دسترسی مردم برای پروازهای سالم را نداشتند و خرید ۲۰ فروند هواپیمای APR برای پاسخگویی به فرودگاه های دوردست بوده است.

وی ادامه داد: ما از جهت موقعیت جغرافیایی می توانیم هاب هواپیمایی دنیا شویم  و قدرت رقابت را داشته باشیم. برای این کار هم باید اقدام بزرگ انجام دهیم. وقتی به عرصه هوانوردی در سطح جهان ورود کنیم، می توانیم از موقعیت جغرافیایی خود حداکثر استفاده را ببریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با فعال کردن هما، انگیزه در بخش خصوصی هم ایجاد شده است، گفت: شرکتهای بخش خصوصی برای اینکه رقابت کنند به این سمت تمایل پیدا می‌کنند و غیر از شرکت هما، چهار شرکت دیگری نیز اقدام به سرمایه گذاری کردند و راه‌حل نوسازی هوایی همین کاری است که ما انجام می‌دهیم و ایران ایر را تبدیل می کنیم به یک شرکت مقتدر هواپیمایی و آن شرکت را وارد بازار می کنیم. بنابراین الگوی درست خصوصی را می توانیم عرضه کنیم.