۰ نفر

آغاز یکصد و ششمین اجلاس ILO‌ از فردا

۱۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۳۸
کد خبر: 197536
آغاز یکصد و ششمین اجلاس ILO‌ از فردا

یکصد و ششمین اجلاس سازمان بین‌المللی کار (ILO) فردا پنج ژوئن برابر ۱۵ خرداد لغایت ۲۱ خرداد ماه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر ژنو برگزار می‌شود.

کنفرانس بین‌المللی کار همه ساله با حضور ۱۸۷ کشور عضو در ژنو سوییس برگزار می‌شود و نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی کشورمان همراه وزارت کار عازم این اجلاس می‌شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این سازمان، پارلمان جهانی کار و کارگری به شمار می‌رود و رسیدگی به وضع استانداردهای بین المللی کار، معضلات اجتماعی و نیازهای مهم جهان را مد نظر قرار می‌دهد.

سازمان ILO برای نایل شدن به اهداف خود از طریق ارتقاء حقوق افراد در کار، ارتقاء پوشش‌های اجتماعی و تقویت تبادل نظر و گفت‌وگو در موضوعات کاری اقدام کرده و استانداردهای بین‌المللی کار را در شکل کنوانسیون‌ها و توصیه‌نامه‌ها با در نظر گرفتن حداقل استانداردها درباره حقوق کارگری، آزادی انجمن‌ها، حق تشکل، داد و ستد، منع کار اجباری، فرصت‌های برابر و سایر استانداردهای مربوط به موضوعات کاری، تنظیم و تدوین می‌کند.

مصوبات کنفرانس بین المللی کار تاثیر پایداری در قانونگذاری همه کشورها دارد و نقش ارزنده‌ای در ایجاد تفاهم و همدلی در محیط کار ایفا می کند.

در اجلاس سازمان جهانی کار همه ساله کمیته‌های چهارگانه استانداردها، اشتغال، حمایت‌های اجتماعی و حقوق بشر و اصول بنیادین کار به عنوان کمیته‌های ثابت فعال هستند و بررسی و پیوستن به مقاوله‌نامه‌های سازمان و تصویب مقاوله‌نامه‌های جدید از دیگر رویکردهای اجلاس سالانه ILO به شمار می‌رود.

سازمان جهانی کار در یکصد و پنجمین اجلاس خود در سال گذشته در کنار کمیته‌های ثابت، به موضوع کار شایسته، کار دریایی و بیانیه عدالت اجتماعی برای جهانی سازی عادلانه پرداخت.

یکی از نکات برجسته اجلاس سازمان جهانی کار، حضور وزیران کار کشورهای عضو ILO است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سال گذشته در اجلاس سازمان جهانی کار سخنرانی کرد.

محور سخنرانی ربیعی، توجه به فقر و آثار ویرانگر و فراگیری آن بر جامعه بود. او همچنین از اجرای سیاست توانمندسازی و اشتغال فراگیر فقرزدا در ایران خبر داد و بهره‌مندی ۱۱ میلیون ایرانی از بیمه اجتماعی، بهره‌مندی کودکان کار بازمانده از تحصیل از نعمت آموزش و ساخت مسکن حمایتی برای ناتوانان را از جمله برنامه‌های وزارتخانه متبوع خود نام برد.

امسال نیز وزیر کار در راس هیاتی سه‌جانبه متشکل از نمایندگان گروه کارگری، کارفرمایی و دولت به منظور شرکت در یکصد و ششمین اجلاس بین المللی کار به ژنو سفر می‌کند.

هر یک از نمایندگان گروههای کارفرمایی، کارگری و دولت به طور جداگانه در جلسات مربوط به خود شرکت کرده و در نهایت حاصل برگزاری جلسات و تبادل اطلاعات و نظرات، جمع‌بندی و به مقاوله‌نامه و توصیه‌نامه تبدیل می‌شود.

سازمان جهانی کار، معیشت، امنیت، کار شایسته و استاندارد زندگی بهتر برای مردم جهان را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد.

اجلاس سازمان بین‌المللی کار همه ساله خرداد ماه با حضور نمایندگان و اعضای سه جانبه (دولت، کارگر و کارفرما) و با حضور وزرای کار کشورهای عضو در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوییس برگزار می‌شود. این اجلاس مهمترین رویداد بین المللی در حوزه کار به شمار می‌رود و کشورهای عضو در عالی‌ترین سطوح در اجلاس مذکور شرکت می‌کنند.