۰ نفر

سود کشاورزان در جیب دلالان

۱۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۸
کد خبر: 197483
سود کشاورزان در جیب دلالان

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل زنجیره تولید از راهکارهای کاهش میزان دخالت دلالان و واسطه‌ها در امر توزیع محصولات کشاورزی است.

جلال محمودزاده در مصاحبه با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به نقش پررنگ واسطه‌ها در بخش کشاورزی افزود: تنها رنج و زحمت تولید محصولات کشاورزی بر دوش کشاورزان است در حالیکه سود اصلی تمام زحمات این قشر زحمتکش را دلال‌ها و واسطه‌ها به جیب می‌زنند.

 به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی همچنین اظهار داشت: وجود واسطه‌ها در بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی ضمن متضرر شدن تولیدکنندگان موجب می‌شود مصرف‌کنند گان داخلی به دلیل افزایش قیمت‌ها قدرت خرید نداشته باشند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: دلالان و واسطه‌ها انواع محصولات کشاورزی را با قیمت کم از تولیدکنند گان خریداری و با قیمت زیاد به مصرف‌کنند گان حقیقتی در جامعه عرضه می‌کنند.

وی در ادامه تکمیل زنجیره تولید را از جمله راهکارهای کاهش میزان دخالت دلالان و واسطه‌ها در امر توزیع محصولات کشاورزی دانست و افزود: دلال و واسطه نقش اساسی در افزایش چند برابری محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار مصرف دارد.

محمودزاده مهمترین مشکلات پیش روی کشاورزان را عدم دسترسی به بازار مناسب برای فروش دانست و اظهار داشت: نبود بازار مناسب و عدم نظارت دقیق بر محصولات کشاورزی از جمله ضعف‌های اساسی در این حوزه است.

وی تاکید کرد: دولت باید با ایجاد زنجیره‌های تولید، توزیع و مصرف ارزش افزوده محصولات کشاورزی را روانه جیب تولید کنندگان کند تا دست واسطه‌ها از شبکه تولید و توزیع کوتاه شود.

نماینده مردم در مجلس دهم با ابراز تاسف از اینکه سود دسترنج کشاورزان به جیب دلالان و واسطه‌ها ریخته می‌شود بر لزوم حذف واسطه‌ها در این بخش تاکید کرد و گفت: سازمان تعاون روستایی نقش مهمی در این امر دارد.

وی بیان اینکه تعاونی روستایی با خرید تضمینی محصولات کشاورزی مانع از ضرر و زیان به کشاورزان می‌شود، افزود: حذف واسطه‌ها در فروش محصولات کشاورزی از جمله کارکردهای مهم این سازمان است.