۰ نفر

افت حجم صادرات فعالیت کارخانجات آسیا را کم کرد

۱۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۰۹
کد خبر: 197078
افت حجم صادرات فعالیت کارخانجات آسیا را کم کرد

فعالیت کارخانجات سراسر آسیا در ماه مه به دلیل افت حجم صادرات کشورهای این منطقه کاهش یافته است.

به گزارش رویترز، برخی از کارشناسان معتقدند این کاهش موقتی بوده و به دلیل بهبود شرایط اقتصادی جهان است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، مطالعات نشان می دهند اقتصادهای آسیا در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ به طور کل به دلیل بهبود سطح تولیدات و معاملات، روند مطلوبی را البته با سرعت کمتری طی کرده اند.

این در حالی است که چین به عنوان ابرقدرت اقتصادی منطقه با وجود اینکه برای نخستین بار در ۱۱ ماه گذشته افت فعالیت داشته اما در مجموع رشد یکنواختی را تجربه کرده است.

صادرات آسیا بعد از سال ها رکود تجاری، در سال جاری به خصوص در بخش محصولات الکترونیک افزایش یافته اگرچه تقاضا برای کالا و محصولات فن آورانه چین در حال کاهش است.

تیم کاندان از کارشناسان ارشد اقتصادی مؤسسه ING در این باره گفت: چشم انداز رشد اقتصادی آسیا به دلیل تقویت اقتصادهای آمریکا، ژاپن و آلمان و در نتیجه افزایش حمایت از صادرات این منطقه، مثبت است.

آمارها همچنین از افزایش تولیدات ژاپن در سه ماه منتهی به مه حکایت دارند به طوریکه سومین اقتصاد بزرگ دنیا سریع ترین رشد اقتصادی را در سه ماهه نخست سال جاری داشته است.

آمارهای مشابهی از اروپا و آمریکای شمالی نیز رشد اقتصادی این مناطق را نشان می دهند.

بر این اساس اقتصاد آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا همانند ژاپن در حال رشد است و با وجود افزایش خطرات سیاسی، بیشترین رشد اقتصادی را در سه ماهه آخر سال گذشته داشته است.

بدین ترتیب رشد اقتصادی اروپا در مجموع بیشتر از آمریکا بوده است اگرچه اقتصاد آمریکا نیز بعد از شروع آهسته ای که در سال جاری داشت، در حال بهبود است.

اقتصاد آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا بعد از رشد ۱,۲ درصدی در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷، به رشد ۲ تا ۳.۷ درصدی رسیده است و انتظار می رود فدرال رزرو بانک این کشور در اواخر ماه جاری نرخ بهره را افزایش دهد.

مؤسسه مودی روز چهارشنبه اعلام کرد که اقتصادهای گروه G۲۰ که ۷۸ درصد از اقتصاد دنیا را تشکیل می دهند بعد از رشد ۲,۶ درصدی در سال گذشته، به رشد ۳.۱ درصدی در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ خواهند رسید.

این مؤسسه همچنین اعلام کرده است که بزرگترین خطرها برای رشد جهانی شامل سیاست های حمایت گرایانه و خروج کشورها از اتحادیه اروپا ظاهرا از بین رفته اند.

با وجود این در چین انتظار می رود رشد اقتصادی تا پایان سال به دلیل کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن در پی تشدید تدابیر مرتبط با نقدینگی بانک مرکزی این کشور از جمله محدودیت اعطای وام مسکن، کاهش یابد.

بر اساس این گزارش، در کره جنوبی به عنوان چهارمین اقتصاد آسیا، فعالیت کارخانجات به دلیل کاهش سفارشات به خصوص از سوی بازارهای بزرگ جهانی این کشور برای دهمین ماه متوالی کاهش یافته است. با وجود این صادرات کره جنوبی در ماه مه نسبت به سال گذشته، دو رقمی شده است.