۰ نفر

تذکرات پیش‌از دستور جلسه علنی شورای شهر تهران؛

تخلف یکی از شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران/شورای شهر به کارخانه تولید مصوبه تبدیل شده است

۹ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۹
کد خبر: 196540
تخلف یکی از شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران/شورای شهر به کارخانه تولید مصوبه تبدیل شده است

در سیصد و چهل و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر تهران برخی از اعضای شورای شهر تذکراتی را قبل از ورود به دستور جلسه ارایه دادند.

اقتصاد آنلاین- معصومه حاجی ابوالحسن؛ عباس جدیدی اولین عضو شورا بود که با تاکید بر یکسان بودن قانون برای همه گفت:‌ما در شورای پنجم طرح ها؛ لوایح و مصوباتی داشتیم و لازم است حداقل گزارشی ارایه بدهیم و بگوییم کدام یک از اینها اجرایی شده است.

او اضافه کرد: شورای شهر به کارخانه تولید مصوبه و سیلوی تلنبار کردن مصوبات تبدیل شده است. این دهمین بار است که می گویم اعضا و شهردار گزارش عملکردشان را ارایه بدهند . این کار هم برای شورای پنجم روشنگری می شود؛ هم برای کارنامه شورای چهارم نزد مردم چیزی برای ارایه دادن داریم. خصوصا در شرایط فعلی که ضروری است با اطلاع رسانی استخوان لای زخم هایی که در شبکه های مجازی و بین مردم وجود دارد برداشته شود.

به گفته جدیدی راه خدمت و خدمتگزاری چیزی نیست جز حضور در میدان جهاد و خدمت. «اگر غیر از این باشد به جای تعادل؛ روز به روز تورم و رکود خواهیم داشت. من به دولت روحانی تبریک می گویم. ایشان رای را از مردم گرفته اند و مبارکشان باشد. ما وظیفه داریم دولت را کمک کنیم. دولت در برابر هر کدام از این وعده هایی که به مردم داده مثل این است که  چک سفید امضا کرده است. این چک ها اگر برگشت بخورد دیگر نمی شود اعتقادات و ایمان و باورهای این مردم را عوض کرد.»

این عضو کمیسیون نظارت شورا اضافه کرد: «دولت کار سختی را در پیش دارد. همین روش در یک مقیاس دیگر در شوراها وجود دارد همه ما نزد مردم باید پاسخگو باشیم در این عرصه که فضای مجازی هنرش شده استخوان لای زخم گذاشتن ما باید آمده پاسخ گویی و شفاف سازی باشیم.»

جدیدی گفت: «من می توانم نشست خبری بگذارم و خودم را در معرض سوال و جواب قرار دهم اما به اعتبار گزارش عملکرد در صحن رسمی که غیر قابل تحریف باشد نمی رسد. ما باید به مردم بگوییم ما چه کسی بودیم آیا ما وکیل آنها بودیم یا وکیل خودمان؟ آیا ما شورای شهر بودیم یا شورای شهرداری؟ برای مردم کار کردیم یا برای خودمان؟»

به گفته جدیدی باید تکلیف این ماجرا روشن شود که موضوع فیش های نجومی و املاک نجومی چه چیزی بود و تکلیف آن چی شد؟ او گفت: «آیا این موضوع فقط منوط بود به دوران قبل از انتخابات؟ چرا از خودمان شروع نکنیم. اینکه به اعضای شورای شهر و کارمندان تخفیف دادیم موضوع تمام نمی شود. باید نزد مردم پاسخگو باشیم. بعضی از املاک نجومی غیرانتفاعی و برای رفاه جامعه است و دسته دوم املاکی است که جنبه انتفاعی دارند و از آن سود و نفع حاصل می کنند.خوب است آقای قالیباف درباره این املاک و بهره برداری از آن برای شفاف سازی توضیح بدهند. باید بدانیم اگر چشم هم بگذاریم این چهار سال تمام می شود.»

چمران با توجه به طولانی شدن سخنان جدیدی بارها به او تذکر داد و گفت: «اگر سخنرانی دارید باید قبل از دستور وقت بگیرید و سوالات را کتبی مرقوم کنید تا شهرداری جواب بدهد.»

جدیدی بدون توجه به تذکرات چمران ادامه داد: «من به سازمان املاک نامه داده ام اما دربان جلوی در هم جواب سلام ما را نمی دهد. ما مثل کارگری شده ایم که بنا هر چه بخواهد باید به او بدهیم.»

ابراز ناراحتی از پیشنهاد حذف شعار مرگ بر آمریکا

مجتی شاکری در تذکر خود سه موضوع را مطرح کرد. او گفت:‌«ما مصوبه ای در خرداد ۹۴. داشتیم درباره پدهای هلیکوپتر بر اساس این مصوبه قرار بود در طول چهارماه این مصوبه ارزیابی شود. به خصوص در بلندمرتبه سازی هایی که این ظرفیت را دارند. ۱۲۴ پد در تهران نیاز است که ۴۹ عدد آن ساخته شد و ۷۵ عدد دیگر هم باید ساخته می شد. شاکری با اشاره به نقش این پد ها در جابه جایی بیماران اورژانسی و آتش نشانی گفت: «قرار بود شهرداری گزارش عملکردش را ۶ ماهه ارایه بدهد اما الان در خرداد ۹۶ هستیم و این گزارش ارایه نشده است.»

تذکر دوم شاکری درباره آپارتمان چهارطبقه ای بود که در طبقه همکف آن شهرداری مجوز احداث یک نانوایی را صادر کرده است. او در این باره گفت: «این نانوایی و عبور دودکش آن از ساختمان شرایط سختی را برای خانواده ها ایجاد کرده و آنها به ما شکایت کردند. کمیسیون ماده ۱۰۰ حکم قلع و قم داده است اما این حکم اجرا نمی شود. من از شهرداری می خواهم این موضوع را پیگیری کنند. برخی از این شهرداران نواحی با حیثیت شهرداری بازی می کنند.»

تذکر پایانی مجتبی شاکری درباره مطرح شدن موضوع حذف شعار مرگ بر آمریکا بود. این عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر گفت: «در ماه خرداد و در آستانه ارتحال حضرت امام هستیم. موضوع برداشتم شعار مرگ بر آمریکا در جمع جانبازان مطرح شد و بسیاری از حاضران در این جلسه از این بیانی که شعار مرگ بر آمریکا را برداریم بسیار ناراحت هستند.»

با ساختن دیو و دلبر می خواهید رای جمع کنید

اقبال شاکری درباره تعطیل شدن کتابخانه پارک شهر و بازسازی آن گفت: «از شهرداری تهران می خواهم به این پروژه با اولویت نگاه کنند.» چمران در پاسخ به شاکری تاکید کرد: « این پروژه در کنترل شهرداری نیست و سازمان کتابخانه ها که سالی ۴۰ میلیارد تومان از شهرداری بودجه می گیرند باید این پروژه را تکمیل کنند.»

شاکری تاکید کرد: «ما به عنوان مطالبه و حق مردم باید از آنها سوال کنیم.»

اقبال شاکری همچنین تذکری درباره شرایط مردم بحرین داد و گفت: «مردم بحرین در شرایط بدی به سر می برند. چند روزی است از رهبرشان خبری نیست. من از دولتمردان و وزارت خارجه تفاضا می کنم به جای مبارزات توییتری و پیام کلی از دیپلماسی قدرتمند مردم ایران استفاده کنند.»

او همچنین درباره انتخابات شوراها گفت: «من چندین بار به نتیجه انتخابات شکایت کردم. ما از راهی مردم سالارانه فرایندی را پیگیری کردیم اما نتیجه ای ندیدیم.»

او با آرزوی موفقیت برای شورای پنجم گفت: «ای کاش از اول اعلام می کردید یک لیست مخفی داریم و قرار است این لیست رای بیاورد و این هزار و پانصد نفر کاندید نمی شدند. چرا این همه هزینه به مردم تحمیل کردند. چقدر حمله کردید به برخی از اعضای شورای شهر که غیرتخصصی هستند و از این همه حملات چقدر در لیست تان استفاده کردید؟ چرا با ساختن دیو و دلبر می خواهید رای کسب کنیم.»

اقبال شاکری ادامه داد:‌ «شما رقابت غیر عادلانه و غیر مردم سالارانه را برگزار کردید و تقاضای ما شفاف سازی است. اگر این قدر مدافع حقوق مردم هستید چند ترفند به کار می بردید که بیکاری و اشتغال و رکود حل می شد.»

تخلف یکی از شرکت های وابسته به شهرداری تهران

حافظی عضو منتقد شورای شهر با اشاره به یکی از قراردادهای شهرداری با شرکت توسن گفت: «این شرکتی است که راه اندازی سامانه بلیط های الکترونیک را به عهده گرفته است. عقد قرارداد با آن شرکت خارج از تشریفات قانونی انجام شده است. در شرایطی که همانند همه شرکت های شهرداری همه درآمدهای شرکت باید به خزانه واریز شود؛ تمام وصولی های بلیط های الکترونیک به حساب شرکت واریز می شود و این تخلف است.» او ادامه داد: «این شرکت در فاصله یک تا سه ماهه سهم شهرداری و راننده های شرکت واحد را پرداخت می کند. این موضوعی است که حسابرس هم یکی دوسال قبل آن را مطرح کرد اما هیچ اصلاحی صورت نگرفته است.»