۰ نفر

انتخابات؛ عامل تاثیرگذار در جذب سرمایه‌گذار

۳ خرداد ۱۳۹۶، ۷:۲۹
کد خبر: 195273
انتخابات؛ عامل تاثیرگذار در جذب سرمایه‌گذار

مشارکت مردم در انتخابات باعث بازگشت امنیت به فضای سرمایه‌گذاری کشور خواهد شد

روزجمعه ( 29 اردیبهشت) انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم با مشارکت 73درصدی مردم در داخل و خارج از کشور برگزار شد که تعداد کل آرای ماخوذه 41 میلیون و 220هزار و 131 رای بوده که بر این اساس حسن روحانی با کسب 23 میلیون و 549 هزار و 616 رای و با کسب 57 درصد آرا، رییس جمهور دوازدهم ایران شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، یکی از اهداف اجرایی شدن برجام از سوی دولت یازدهم، جذب‌سرمایه‌گذاران خارجی در جهت رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال درکشور بود که پس از لغو تحریم‌ها از سوی کشورهای غربی، هیات‌های مختلف بازرگانی از کشورهای آسیایی و اروپایی برای سرمایه‌گذاری به ایران آمدند و با فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی تهران دیدار و گفت و گو کردند، اما متاسفانه حمله به سفارت عربستان از سوی گروه‌های تندرو، فضای سرمایه‌گذاری در ایران را با مشکل مواجه کرد و باعث شد که بسیاری از تجارخارجی، فضای کسب و کار کشور را برای سرمایه‌گذاری، ناایمن و تنش‌زا تلقی‌کنند اما خوشبختانه مشارکت 73 درصدی مردم در انتخابات ریاست جمهوری به جامعه جهانی نشان داد که ثبات سیاسی و اقتصادی در ایران حاکم است. به گونه‌ای که مشارکت پرشور مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری تیتر بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های معتبر جهان شد که شرکت بیش از 41 میلیون نفری مردم ایران در انتخابات، بیانگر ثبات سیاسی و اقتصادی در ایران است، اما در کنار امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی عوامل دیگری نیز درخصوص جذب سرمایه‌گذاران خارجی به کشور حایز اهمیت است که یکی از این عوامل، ثبات نرخ ارز در کشور است.

مطالبات سرمایه‌گذاران خارجی

با توجه‌ به اینکه منابع مالی و سرمایه داخلی برای رونق بخش تولید و صنعت و به دنبال آن اشتغال‌زایی درکشور کافی نیست، بنابراین ورود سرمایه خارجی به کشور بسیار ضرورت دارد. به‌گفته برخی از اقتصاددانان، اقتصاد ایران برای رسیدن به رشد مناسب و پایدار به سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند است که به‌طورحتم دو موضوع سرمایه‌گذاری خارجی و به دنبال آن صادرات کالا می‌تواند باعث افزایش درآمدهای ارزی، کنترل نرخ تورم، جلوگیری از رکود اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور شود. تاکنون اقدامات متعددی برای جذب سرمایه‌گذار‌ خارجی در ایران صورت گرفته است، اما لازم به ذکر است که در وهله اول باید زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در کشور فراهم شود. ایران از نظر موقعیت جغرافیایی، منابع معدنی و زیرزمینی و نیروی کار و انرژی ارزان قیمت برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار جذاب است، اما موضوعی که برای سرمایه‌گذار خارجی بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، وجود امنیت سرمایه‌گذاری و فضای مناسب و با ثبات برای کسب و کار است که خوشبختانه تا به امروز به منظور ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری به ویژه بهبود شرایط کسب و کار برای سرمایه‌گذاران خارجی، اقدامات قابل توجهی از سوی دولت صورت گرفته است که این روند در دولت آینده تداوم خواهد داشت. همچنین دو موضوع سیستم بانکی و بیمه به منظور انتقال سرمایه و برگشت سود سرمایه برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار حایز اهمیت است که رفع موانع بانکی درحوزه بین‌الملل باید در اولویت‌های اصلی برنامه دولت دوازدهم قرار گیرد. همچنین عدم شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران به ویژه در حوزه گردشگری، یکی از موانع جذب سرمایه خارجی است؛ به‌گونه‌ای که صنعت گردشگری می‌تواند بخش عمده‌ای از منابع ارزی را جذب کند که تاکنون در این صنعت برنامه‌ریزی جدی و مدونی صورت نگرفته است. بسیاری از کشورهای همسایه و حتی کشورهای غربی علاوه بر صنعت نفت، گاز و انرژی ایران به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ایران تمایل و علاقه دارند؛ بنابراین این امر نیز باید در برنامه چهار ساله دولت دوازدهم قرار گیرد.

درخصوص بازگشت امنیت به فضای سرمایه‌گذاری کشور و حل مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی، جمشید عدالتیان، استاد دانشگاه و رییس سابق کمیسیون آموزش و فرهنگ اقتصادی اتاق بازرگانی ایران ، می‌گوید: انتخابات نشان‌دهنده یک نوع ثبات سیاسی در یک کشور است که میزان مشارکت و نحوه برگزاری انتخابات حاکی از آن است که کشور از یک ثبات سیاسی خوبی برخوردار است. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در سرمایه‌گذاری خارجی است؛ به‌گونه‌ای که این اطمینان را به سرمایه‌گذاران می‌دهدکه در کشوری سرمایه‌گذاری می‌کنندکه از یک ثبات سیاسی برخوردار است و مشکلی در آینده پیش نخواهد آمد که سرمایه آن‌ها از بین رود. اما برای جذب سرمایه‌گذارخارجی به عوامل زیادی نیاز است که یکی از این عوامل، موضوعات اقتصادی کشور از جمله تک نرخی کردن ارز، موضوعات بانکی، امنیت سرمایه‌گذاری، امنیت برگشت سود و بازار مناسب برای صادرات و همچنین فروش در بازار داخلی است. همچنین موضوعات جانبی دیگری که هم‌اکنون فعالان اقتصادی بخش خصوصی داخلی نیز با آن درگیر هستند، ازجمله قانون کار و قوانین مالیاتی از عوامل تاثیرگذار بر جذب سرمایه‌گذار خارجی است.

دیپلماسی سیاسی

این عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح می‌کند: متاسفانه برخی از کشورهای همسایه سعی می‌کنند که کشورما را از نظر موضوعات سیاسی و اقتصادی بی‌ثبات نشان دهند و این امر باعث می‌شود که به‌راحتی نتوانیم جذب سرمایه‌گذار خارجی کنیم، بنابراین لازم است که دولت به دیپلماسی سیاسی و دیپلماسی اقتصادی در سطح جهان بپردازد تا این تبلیغات مسموم را خنثی کند و همچنین دولت باید موضوعاتی چون تک نرخی کردن ارز، نقل و انتقالات پولی و بانکی و امنیت سرمایه‌گذاری‌و... را در کشور فراهم کند تا جذب سرمایه‌گذار خارجی در ایران تسهیل شود.

تشنج‌زدایی؛ اولویت‌ اصلی دولت

عدالتیان می‌گوید: دولت دوازدهم باید اولویت‌های خود را در چهار سال‌آینده اعلام کند و براساس قول آقای روحانی، رییس‌جمهور، باید برنامه 100 روز اول خود را مشخص کند. سخنرانی رییس‌جمهور بیانگر این بود که ایشان به دنبال تشنج‌زدایی هستند و پیام صلح و آشتی رییس‌جمهور، هم به گروه‌های مخالف دولت در داخل کشور و هم به سایر کشورهای جهان، می‌تواند پیام بسیار مثبتی برای جامعه جهانی باشد مبنی بر اینکه جذب سرمایه‌گذاری‌ها به صورت اصولی در ایران انجام خواهد شد؛ بنابراین اولویت‌ اصلی دولت دوازدهم این است که تشنج‌زدایی را درچهارسال ‌آینده انجام دهد و در مذاکراتی، اطمینان‌های لازم را به سرمایه‌گذاران خارجی بدهد و اگر تک نرخی‌کردن ارز نیز در دولت دوازدهم انجام شود، معتقدم که ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق خواهد شد.

سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز تاحدودی ساده و راحت است، اما در بخش‌های دیگر اقتصاد با مشکل همراه است که باید در این راستا تدابیری اندیشیده شود. برای سرمایه‌گذاری خارجی چهارسال کافی نیست بلکه اگر یک شرکت خارجی بخواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند و یک شرکت تولیدی راه‌اندازی کند، نیازمند به چهارسال زمان برای بهره‌برداری است. برای سرمایه‌گذار خارجی، ثبات سیاسی بلندمدت اهمیت دارد تا سرمایه آن‌ها برگشت داده شود، بنابراین باید اطمینان بلندمدت به سرمایه‌گذاران خارجی داد که کشور ما از ثبات سیاسی لازم در بلند‌مدت برخوردار است.