۰ نفر

چطور یک خرید اینترنتی خوب داشته باشیم؟

۲ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۵۹
کد خبر: 195071
چطور یک خرید اینترنتی خوب داشته باشیم؟

در ابتدا اصلی ترین نیاز خود را روی کاغذ یادداشت کنید. چه چیزی قصد دارید بخرید؟ اولویت های خود را یادداشت کنید و به آن ها امتیاز ۱ تا ۱۰ بدهید. سپس چند اولویت اصلی را در نظر داشته باشید. اگر از حدود قیمت آن آگاهی دارید سعی کنید قیمت آن را نیز یادداشت کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین ، خراسان نوشت : لپ تاپم یک دفعه خاموش شد. در روزهای پرفشار کاری این بدترین اتفاقی است که می تواند رقم بخورد. قبلا هم چندین بار با همین اتفاق مواجه شدم و پول زیادی را بابت تعمیر لپ تاپ پرداخت کردم. به نظر می رسد این بار مجبور هستم یک لپ تاپ نو بخرم. سریع ترین کار آن بود که از چند سایت خرید اینترنتی بازدید کنم و برای خرید لپ تاپی جدید اقدام کنم. محدودیت های فراوانی وجود دارد. از طرفی پس انداز چند ماه خود را باید یکباره خرج کنم، پس می دانم اگر اشتباه کنم حسرت زیادی می خورم.

اولین سایت خرید اینترنتی را که باز کردم، جدیدترین پیشنهاد های مربوط به ادکلن و لباس ورزشی و یک قهوه ساز را دیدم، ناخواسته وارد پیشنهاد ویژه لباس ورزشی شدم و تخفیف های جدید سایت را بررسی کردم. بعد از چند دقیقه به خودم آمدم و متوجه شدم که برای خرید لپ تاپ وارد سایت شده بودم اما در حال چک کردن لباس های ورزشی هستم. داخل سایت قسمت مربوط به لپ تاپ ها را باز کردم، گزینه های زیادی را دیدم. از برندهای مختلف گرفته تا سیستم عامل، سایز و وزن لپ تاپ تا مشخصات فنی. نمی دانستم کدام برایم اهمیت دارند. سعی کردم چینش سایت را بر اساس قیمت ها امتحان کنم، متوجه شدم لپ تاپ های ارزان اصلا کاربری مورد نظر من را ندارند. آن قدر صفحه مربوط به خرید لپ تاپ را بالا و پایین کردم و گزینه ها را مقایسه کردم که خسته شدم. چه کار باید می کردم؟ چطور باید یک خرید اینترنتی مطمئن انجام می دادم؟ از کجا معلوم این همان چیزی است که من نیاز دارم؟ بهتر نیست به فروشگاه های سطح شهر بروم و جنس را از نزدیک ببینم؟

  چطور تصمیم به خرید بگیریم؟

در ابتدا اصلی ترین نیاز خود را روی کاغذ یادداشت کنید. چه چیزی قصد دارید بخرید؟ اولویت های خود را یادداشت کنید و به آن ها امتیاز ۱ تا ۱۰ بدهید. سپس چند اولویت اصلی را در نظر داشته باشید. اگر از حدود قیمت آن آگاهی دارید سعی کنید قیمت آن را نیز یادداشت کنید. چرا این کارها را انجام می دهیم؟ باید به خاطر داشته باشیم که ما زمانی قصد خرید پیدا می کنیم که نیازی داشته باشیم، فروشنده ها یا فروشگاه ها گاهی اوقات با تغییر اندکی در محصول یا اضافه کردن موارد بیشتر گزینه هایی را به وجود می آورند که بیشتر از نیازهای ما هستند. پس نیازهای خود را اولویت بندی کنید که بعدا مطمئن باشید پول اضافی پرداخت نکرده اید. زمانی که اولویت ها را امتیاز دهی می کنید عملا در ذهن خود سوال های زیادی می پرسید که این سوال ها در نهایت باعث می شوند نیازهای واقعی خود را بهتر شناسایی کنید. نوشتن و تعیین حدود قیمتی باعث می شود که لنگر ابتدایی قیمت را خودتان ایجاد کرده باشید. زمانی که خودتان از قیمت آگاهی دارید و می دانید که چقدر پول برای خرید محصولی می خواهید پرداخت کنید، احتمالا از وسوسه خرید جنس تخفیف خورده ای که گزینه های غیر ضروری برای شما دارند جلوگیری می کند. در مراحل بالا اگر زمان بیشتری دارید پیشنهاد می کنیم که از مشورت با افراد آگاه نیز بهره ببرید. فراموش نکنید که حتما فردی را که انتخاب می کنید آگاه به آن محصول باشد در غیر این صورت دچار اطلاعات در دسترس می شوید. اطلاعات در دسترس احتمال دارد شما را به گزینه ای برساند که صرفا چند نفری اتفاقی و غیر تخصصی در مورد آن نظر داده باشند و این اصلا اطلاعات صحیحی برای خرید به شما نمی دهد.

چطور در یک فروشگاه اینترنتی بگردیم؟

سایت را که باز کردید به دنبال نمادهای معتبر الکترونیکی که معمولا در پایین سایت های فروشگاهی قرار دارد بگردید و از صحت آن نمادها اطمینان حاصل کنید. در قدم بعدی حواستان باشد که گزینه های تخفیف خورده، یا ثانیه شمارهای قرمز رنگ جذاب در صفحه ها شما را به جایی که دوست دارد نبرد. سعی کنید قبل از اینکه محصول خود را انتخاب کرده اید کلیک های اضافی انجام ندهید. شما در فروشگاه های اینترنتی تصمیم های فراوانی می گیرید، بهتر است در ابتدا تصمیم بگیرید که هیچ جنس غیر مرتبطی را بررسی نکنید، اگر بخواهید برای هر جنس یا محصول جذاب یا ارزانی که می بینید وقت بگذارید و تصمیم گیری کنید، احتمالا انرژی زیادی از تصمیم گیری خود را مصرف کرده اید و این باعث احتمال تصمیم گیری ضعیف تر برای خرید اصلی تان خواهد شد.

قسمت مرتبط با محصول مورد نیاز خود را پیدا کنید. برای اینکه در همان ابتدا به سرعت گزینه ها را کاهش دهید، به اولویت هایی که بر روی کاغذ یادداشت کرده اید نگاهی بیندازید. چند گزینه از اولویت های با امتیاز بالای خود را انتخاب کنید و بر اساس آن ها تیک های کنار صفحه را که معمولا کمک می کنند گزینه های مرتبط تر به هدف به شما نمایش داده شود را بزنید. مثلا برای لپ تاپ می توانید سیستم عامل و سایز و یا بعضی از مشخصات فنی مورد نیاز خود را تیک بزنید. در لباس ها می توانید بر اساس رنگ و سایز و قیمت گزینه ها را محدود کنید. در بعضی موارد می توانید بر اساس برند گزینه ها را محدود کنید.

 چطور انتخاب نهایی را انجام دهیم؟

تا این مرحله باید چند گزینه نزدیک به اولویت هایتان را انتخاب کرده باشید. در این قیمت معمولا گزینه ها از نظر فنی و نیازهای ما تفاوت زیادی ندارند. تفاوت ها در مسائلی مثل قیمت، گارانتی، خدمات پس از فروش، نحوه ارسال و ... می باشد. قدم اول برای اینکه از گزینه های انتخابی تان اطمینان حاصل کنید این است که به سراغ نظرات کاربران بروید. ببینید آیا آن ها هم از خرید این محصول راضی هستند؟ ببینید آیا آن ها هم با همان نیاز مشترکی که شما دارید این محصول را خریداری کرده اند و نیازشان برطرف شده است؟ نظرات مخالف و موافق را بخوانید و ببینید می توانید گزینه ای را حذف کنید.حال که تمام موارد اصلی که مرتبط با نیاز شما هستند را بررسی کرده اید، ببینید فروشگاه اینترنتی برای کدام یک از این گزینه ها شرایط ویژه یا هدیه ای ارائه می دهد. حتی گاهی اوقات بعضی اجناس ارسال هایشان رایگان است. در این مرحله اولویت می تواند قیمت و شرایط ویژه خرید آن باشد.در آخرین لحظه بدانید که هر گزینه ای را که انتخاب کنید، گزینه دیگری از دست می رود، پس ممکن است بعضی از امکانات را از دست بدهید. تفاوتی ندارد در این مرحله کدام گزینه را انتخاب کنید، چون تمام آن ها نیازهای شما را پاسخ می دهند، فقط باید بدانید که در ذهنتان به انتخابتان اطمینان دارید، و دیگر به سایر گزینه ها فکر نمی کنید.

زمانی که به گزینه نهایی خود رسیدید، هنوز می توانید کمی در اینترنت جست و جو کنید. فقط به دنبال همین کالایی که انتخاب کردید در سایت های مختلف خرید بگردید. سعی کنید که کالاها و پیشنهادهای مشابه را بررسی نکنید. دقیقا همان کالا را پیدا کنید، قیمت و شرایط سایت های دیگر را هم در نظر بگیرید. ببینید کدام سایت پیشنهاد بهتری می دهد. اگر سایتی پیدا کردید که پیشنهاد خیلی بهتری داشت، از نماد الکترونیکی و صحت مطالب داخل سایت اطمینان پیدا کنید. بهترین سایت را نیز انتخاب کنید و خرید اینترنتی خود را انجام دهید.

گزینه ها را پیگیری نکنیم

در طول یک یا دو روزی که خرید شما در راه است سعی کنید به سایت های فروشگاه های اینترنتی سر نزنید که محصول خود را بررسی کنید شاید متوجه شوید که همین امروز محصول جدیدی وارد سایت شده است یا اینکه همان محصولی را که با قیمت اصلی خود خریده اید تخفیف خورده است. بدانید که از زمانی که سفارش خود را انجام داده اید، بررسی های بیشتر پشیمانی برای شما به همراه خواهند داشت.زمانی که محصول شما از راه رسید، از بسته بندی آن و لحظه باز کردن آن عکس یا فیلم بگیرید، یادتان باشد که یادآوری این لحظه در آینده نیز می تواند به شما شادمانی ببخشد.

محصول خود را خوب نگاه کنید و از خرید خود لذت ببرید. اگر حوصله و اندکی وقت دارید سعی کنید جزئیات ظاهری خرید خود را به خاطر بسپارید یا از روی آن نقاشی بکشید. این فرآیندها فقط در لذت استفاده از محصول تاثیر خواهند داشت. از تمام کسانی که چندین سال ساعتی در دست دارند بخواهید که ساعت خود را روی کاغذی نقاشی کنند، متوجه می شوید که آن ها ساعتی را که هر روز نگاه می کنند دقیق به خاطر ندارند. پس برای اینکه هر لحظه ذوق انتخاب خوبتان را به یاد داشته باشید در روزهای اولیه خوب به خریدتان نگاه کنید و لبخند بزنید و لذت ببرید.