۰ نفر

پاسخ به شائبه‌ها در مورد سایت کارورزی

نوبخت: سایت کارورزی مصوبه سال گذشته شورای اشتغال است

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۸
کد خبر: 192478
نوبخت: سایت کارورزی مصوبه سال گذشته شورای اشتغال است

سخنگوی دولت به شائبه‌ها در مورد سایت کارورزی پاسخ داد و آن را مصوبه سال گذشته شورای عالی اشتغال اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین،محمدباقر نوبخت در این نشست خبری که صبح امروز (سه‌شنبه) در محل ساختمان کوثر ریاست‌جمهوری برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره سایت کارورزی و شائبه انتخاباتی داشتن فعالیت این سایت گفت: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب شد که طبق مصوبه شورای عالی اشتغال در ۵ بهمن ۹۵، اجازه داده شود هر تعدادی از نیروی انسانی ما اگر در واحدی کارورزی کنند دولت حقوق کارورزی آنها را پرداخت کند.

وی تاکید کرد:این مصوبه سال گذشته شورای عالی اشتغال است و اگر کسی الان این را می‌گوید دارد از مصوبه شورا کپی‌برداری می‌کند.مصوبه دیگر این بود که اگر کارفرمایی هر جوان بیکار را مشغول به کار کند دولت حق بیمه را خودش خواهد پرداخت.

سخنگوی دولت یادآورشد: در راستای چگونگی اجرای قانون برنامه ششم برای افزایش فرصت‌های شغلی باید سالانه ۹۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم که نیاز به770  هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد.

سخنگوی دولت درواکنش به  فعال شدن سخنگوی یکی از قوا علیه دولت، گفت: این نیز بگذرد، اول خودم و بعد دیگران را دعوت به رعایت قانون، اخلاق و موازین شرعی می‌کنم. در این زمینه همه باید مراقبت کنیم.

نوبخت همچنین با یادآوری اینکه برنامه ششم توسعه معافیت آنهایی که از مالیات معاف بودند را لغو کرده است، تاکید کرد :طبق برنامه ششم توسعه  آستان قدس هم موظف به پرداخت مالیات است.

وی همچنین اعلام کرد : رئیس‌جمهور و جهانگیری همان ابتدا اموال خود را به قوه‌قضائیه اعلام کرده‌اند. پیشنهاد می‌کنم سایر کاندیداها هم پیش از مناظره این کار را انجام دهند و در روز مناظره اعلام کنند.

وی ادامه داد: درآمد ما تنها از نفت و مالیات است. برای افزایش مالیات باید چه کنیم. یا باید از آنهایی که مالیات می گیریم مالیات بیشتری بگیریم که این معقول نیست و یا ازآنها که فعالیت اقتصادی می کردند ومالیتان نمی داند مالیات بگیریم. یک عده قانونا از مالیات معاف هستند که مجلس تصویب و شورای نگهبان تایید کرد که آنهایی که معاف هستند هم مالیات پرداخت کنند و سهم هرکس از مالیات مشخص شود.

نوبخت در واکنش به صحبتهای قالیباف که گفته دولت یارانه حمل ونقل عمومی را پردخت نکرده است یادآور شد: برای شهر تهران وبرای قطار شهری 136 میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه 33 میلیارد تومان جمعی خرجی و هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت پرداخت شده است. 500 میلیارد تومان هم ضمانت کرده ایم. در کل 2500 میلیارد توامان به شهرداریهای سراسر کشور پرداخت شده است.

سخنگوی دولت درباره تهدیدات وزیر دفاع نسبت به صحبتهای مطرح شده از سوی مقامات سعودی علیه ایران تاکید کرد: همانطور که قبلا هم از سوی وزارت خارجه بیان شد شاهدیم اقدامات ناسنجیده و تنش آفرین از سوی دولت سعودی درحال انجام است و هر مورد موضع قاطع خودرا بیان کردیم. با توجه به نقش منفی و مخربی که عربستان در حمایت از داعش در عراق و الان در سوریه دارد و دستش به خون مسلمانان و کودکان یمنی آلوده است باید بگوییم  اگر قرآن تلاوت می کنند وبه آن اعتقاد دارند ما معتقدیم که خداوند قوم ظالم را هدایت نمیکند وبه عذاب می رساند. در صورتیکه صحبت‌های آنها به سمت عملیات برود اقدامی از سوی جمهوری اسلامی صورت خواهد گرفت که گوینده این صحبت ها و کسانی که اورا تحریک کرده اند از کار خود پشیمان خواهند شد.

وی درباره پس گرفتن سهم تشویقی کارمندان از سوی دیوان عدالت اداری یادآور شد: چنین چیزی در دولت مطرح نیست. ما حقوق کارمندان را متناسب با وضع جامعه نمی دانیم. چه برسد به اینکه بخواهیم سهم آنها را کم کنیم یا برگردانیم. این حرف جز برای ایجاد استرس نیست و مطمئن باشید دولت همچین کاری نمی‌کند؛ چراکه ما موظفیم نسبت به عدم برابری حقوق‌ها اقدام کنیم.

سخنگوی دولت درباره پرونده فرزند وزیرآموزش و پرورش و اقدامات و اظهارنظرهای سخنگوی قوه قضائیه در این زمینه تاکید کرد: موضع دولت به صورت شفاف بیان شده است. هرکس در هر جایگاهی می‌خواهد مرتکب خلاف قانون شود ما از برخورد با او استقبال می کنیم . هیچ کس در منطقه حفاظتی واینکه پاسخگو نباشد قرار ندارد. درباره این مسئله فردی در مظان اتهام بود که در خانه کالای قاچاق دارد که بلافاصله هم تیتر شد. تعزیرات باید تشخیص بدهد که این قاچاق است یا خیر. بعد از بررسی مرجع قانونی گفته شد که قاچاق نیست و از مرزها وارد شده و گمرکی‌اش هم پرداخت شده است.

وی ادامه داد: اما این که گفته شده کارت بازرگانی برای این فرد نبوده باید بررسی شود. بهتر است  تاپیش از سوی مراجع قانونی حیثیت افراد را نبریم. تاچند وقت پیش درباره بابک زنجانی که آن میزان از فساد را انجام داده بود از لفظ "ب. ز" استفاده می کردند ولی در این مورد قبل از اینکه قانون نظرش بگوید، اینگونه صحبت می کنند.اینکه درهر جلسه ای چنین موضوعی مطرح شود فکر نمی کنم نه تنها از نظر قانونی، بلکه از نظر اخلاقی که ما در جمهوری اسلامی ایران داعیه آن را داریم درست نیست. امیدواریم این مسائل رعایت شود. هرچند احتمالا از 29 اردیبهشت به بعد شاهد چنین مسائلی نخواهیم بود.

سخنگوی دولت در واکنش به این مسأله که گفته می‌شود فیلتر سایت کارانه قالیباف با فشار دولت بوده است، خاطرنشان کرد: دستگاه مسئول در این زمینه ستاد نظارت بر انتخابات است که فقط دولتی‌ها عضو آن نیستند و در مجموع به این نتیجه رسیده‌اند که این کار خلاف قانون است. در مجلس هم اعتراضات فراوانی به این اقدام صورت گرفت و حتی آقای مطهری رسماً اعلام کرد این کار یک اقدام غیرقانونی است. به هر حال اقدام در این زمینه از سوی ستاد نظارت بر انتخابات بود نه دولت.

وی ادامه داد: اینکه کسی بگوید اگر ثبت‌نام کنید 250 هزار تومان به شما می‌دهیم وجهی ندارد. یادم هست زمانی که کاندیدای انتخابات مجلس بودم، شورای نگهبان نتیجه برخی جاها را ابطال می‌کرد به این دلیل که فلان کاندیدا شام داده یا کارهایی از این قبیل انجام داده است. من به همه کسانی که نامزد ریاست جمهوری هستم احترام می‌گذارم. با توجه به تجربه‌ام می‌دانم در این موارد برخی مشاوران چیزهایی را می‌گویند و افراد را وادار به کارهایی می‌کنند، بهتر است مشاوران کاندیداها بیشتر دقت کنند. حتی ممکن است یک مشاور به کاندیدا نگفته باشد که مثلاً فلان کار کپی‌برداری از مصوبه شورای عالی اشتغال است.

نوبخت درباره سیاه‌نمایی برخی کاندیداها و اینکه این مسأله ممکن است فعالیت‌های نظام را زیر سوال ببرد تأکید کرد: برخی مسایلی که می‌گویند قطعاً در این سه سال و نیم نبوده و به کل نظام بر می‌گردد. بهتر است این فعالیت‌ها صورت نگیرد. می‌بینید این روزها رسانه ملی مجبور شده شاخص‌های سال 57 را با سال 94 مقایسه کند تا این ناتوانی‌هایی که گفته می‌شود گردن نظام نیفتد.

وی در واکنش به برخی اظهارات درباره حضور سازماندهی شده برخی افراد از سوی رقبای روحانی در معدن یورت و اعتراضات صورت گرفته اظهار کرد: دولت و شخص رییس جمهور اینکه وارد جمعی شوند که آنها احساسات و عواطفشان را حتی با صدای بلند بگویند،‌ طبیعی می‌دانند اتفاقاً آقای رییس جمهور برای آنها که دچار آلام شدند این تواضع و مردم‌دوستی را دارند.

نوبخت افزود: محتمل بود که عده‌ای با صحنه‌سازی اینطور برخورد کنند اما در هر حال اینکه در کشور عده‌ای با صدای بلند حقشان را بگویند و رییس جمهور بشنود و از تسکین آنها اظهار خرسندی کند ارزشی است که باید ترویج کنیم.

وی درباره وضع موجود در تبلیغات انتخاباتی و انتقادات و تهدیدها علیه دولت یادآور شد: طبیعی است که در عرصه انتخابات باید انتظار داشته باشیم رقبا برای اثبات وجودشان حرف‌هایی را بزنند ولی اثبات وجود یک کاندیدا در تخریب کاندیدای دیگر نیست. اگر قدمان از رقیب کوتاه‌تر باشد با زمین انداختن او قد ما بلندتر نمی‌شود.

نوبخت همچنین بیان کرد: مردم هم باید در نتیجه‌گیری خود به کسی برسند که توانایی بیشتری داشته باشد. پس هر کس باید نشان دهد چگونه می‌تواند برای تحمل این بار سنگین تواناتر باشد. اما اگر صحبت‌هایی شود که جامعه به حساب انتقام‌جویی و تخریب بگذارد جامعه جواب مثبتی به آن نمی‌دهد. این التهابات خیلی تعیین کننده نیست و بهتر است به جای تخریب اثبات کنند که چقدر توانایی دارند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما وضع موجود را مطلوب نمی‌دانیم اما در مقایسه با سال 92 این وضعیت نشان دهنده عمل مثبت دولت است. هرچند کافی نیست و فرصتی می‌خواهد تا ریل‌گذاری‌های صورت گرفته کامل شود. در برنامه ششم دقیقاً اعلام شده که قرار است چه کاری صورت گیرد و ما می‌دانیم برای هر روز چه برنامه‌ای داریم و مثلاً برای 100 روز آینده هم اعلام شده که چه خواهیم کرد.

وی درباره سامانه ثبت‌نام کارورزی که به زودی اجرا می‌شود و اینکه گفته می‌شود برخی اقدامات دولت بهتر است بعد از انتخابات صورت گیرد تا شبهه تبلیغاتی نداشته باشد گفت: این مصوبه شورای عالی اشتغال در 5 بهمن 92 بود و تصمیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی. دستگاه‌ها وظایف خود را انجام می‌دهند و مردم هم هر روز از ما می‌پرسند که فلان طرح یا کار انجام می‌شود یا نه. هر چه زودتر طرح‌ها انجام شود مردم خوشحال می‌شوند. البته شاید بعضی ستادها ناراحت شوند.

نوبخت درباره انتقاداتی که بعد از مناظره دوم به برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها صورت گرفت که به کمک دولت آمده‌اند،‌ عنوان کرد: این سازمان‌ها وظایف قانونی خود را انجام داده‌اند. اینکه یک حرف نادرستی به یک وزارتخانه منصوب شد حق آن وزارتخانه بود که روشنگری کند. مثلاً یکی از کاندیداها گفت که حق پژوهش‌های علمی را در این دولت قطع کردند. من بلافاصله رفتم و گزارشش را احصاء کردم.

وی ادامه داد: 47 طرح کلان ملی پژوهشی در دولت دهم به تصویب رسیده و هر طرح پژوهشی حدود 200 میلیارد تومان هزینه دارد. در 24 تیر 92 و بعد از انتخابات که هنوز دولت جدید شروع به کار نکرده بود این طرح‌ها با جمع 2 هزارو 400 میلیارد تومان تصویب شد. نمی‌خواهم بگویم این طرح‌ها را با چه کسانی بستند که اتفاقاً کسانی هستند که در این تصویب نقش هم داشته‌اند. وقتی ما چنین وضعی را می‌بینیم آیا باید این پول را پرداخت کنیم.

رییس سازمان برنامه درباره مشکلات بیمه مراکز درمانی و داروخانه‌ها و اینکه بدهی‌هایشان از سوی تأمین اجتماعی پرداخت نشده، یادآور شد: من هم از طرف دولت مسئول شدم تا بین دو وزارتخانه کار و بهداشت به خاطر اختلاف حسابشان داوری کنم. مقرر شد وزارت کار مبالغی را که تا اردیبهشت پارسال پرداخت نشده بود و بدهی‌ها را تا آذرماه جلو بیاورد و بپردازد. سازمان برنامه هم موظف شد 1000 میلیارد تومان به تأمین اجتماعی کمک کند.

نوبخت در پایان با بیان اینکه همیشه اینطور نیست که بلافاصله داروخانه‌ها پولشان را بگیرند افزود: این مبالغ در حال پرداخت شدن است و هیچ وقت هم بلافاصله و آنلاین پرداخت نمی‌شد. درست است که افراد با اجرای طرح تحول سلامت بهتر از خدمات درمانی استفاده می‌کنند اما نباید در این زمینه به صنعت دارو و دست‌اندرکاران عرصه سلامت فشار وارد کنند. به همین دلیل طرحی را در سازمان برنامه تهیه کردیم تا در اجرا ترتیب و نظم بیشتری صورت گیرد.