۰ نفر

ربیعی: به کاندیداهای متقاضی کاریابی مجوز می‌دهیم

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۱۸
کد خبر: 192330
ربیعی: به کاندیداهای متقاضی کاریابی مجوز می‌دهیم

وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: اعلام آمادگی می‌کنم که به هر کاندیدا و ستاد هر کاندیدایی که مجوز کاریابی بخواهد، مجوز بدهیم.

علی ربیعی بعد از ظهر امروز در نشستی خبری که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد،‌ در واکنش به اقدامات برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برای تاسیس پایگاه‌های رایانه‌ای اشتغال اظهار کرد:‌ اعلام آمادگی می‌کنم که هر کاندیدا و ستاد هر کاندیدایی که مجوز کاریابی بخواهد این مجوز رابه او بدهیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی خاطر نشان کرد:‌ طرح کارانه مصوبه شورای عالی اشتغال در بهمن ماه سال 95 است که من نیز در جلسه غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی امسال این طرح را مطرح کردم.

ربیعی تاکید کرد: طرح کارانه پول دادن به افراد بیکار نیست بلکه در این طرح دولت از کارفرمایانی که به پذیرش کارآموز اقدام کنند، حمایت می‌کنند.

وزیر کار در این نشست خبری که با موضوع تشریح برنامه‌های اشتغال دولت برگزار شد، با اشاره به نامگذاری سال ۹۶ به عنوان اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال تاکید کرد: با توجه به اینکه کماکان با نوعی پیچیدگی که از سالهای گذشته در بخش اشتغال ایجاد شده روبرو هستیم و در سالهای ۹۶، ۹۷ و ۹۸ نیز با این وضعیت مواجه خواهیم بود، نیازمند بودیم تا مباحث مربوط به اشتغال را علاوه بر شورای عالی اشتغال در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز به عنوان موضوعی فراقوه ای مطرح کنیم.

وی با اشاره به جزئیات جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: در جلسه امروز علاوه بر بررسی موضوع اشتغال در حوزه‌های کلان اقتصادی، سیاستهای کلان اشتغال در حوزه سیاسی نیز مورد بحث قرار گرفت.

ربیعی با بیان اینکه در دوره تاریخی در بخش اشتغال قرار داریم، اظهار کرد: امسال سالی است که چنانچه نتوانیم در برنامه ریزی ها بر عرضه نیروی کار غلبه کنیم شاید در آینده با آسیبی جدی در این زمینه مواجه باشیم. در دوره حاضر با وجود اینکه در کشور شاهد رشد اقتصادی هستیم اما با پدیده‌ای روبروییم که باعث می شود رشد اقتصادی تاثیری بر ایجاد اشتغال انبوه نداشته باشد. این رشد نمی تواند موجب ایجاد اشتغال های بزرگ در کشور شود. بر همین اساس نیازمند برنامه‌هایی مکمل در زمینه اشتغال هستیم.

عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به تحولات بخش عرضه در اشتغال کشور گفت:‌ جمعیت کشور با شرایطی روبرو است که از آن به عنوان نقطه عطف جمعیتی یاد می‌کنند. باید در دهه هشتاد حدود ۹ میلیون نفر از متولدین دهه شصت وارد بازار کار می شدند اما این حجم با اتخاذ سیاست هایی به ادامه تحصیل روی آوردند و این سیاست باعث شد که این افراد در دهه نود وارد بازار کار شوند.

وی با تاکید بر اینکه امروز سالانه حدود ۸۰۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی وارد بازار کار می‌شوند، خاطر نشان کرد: ۷۵ درصد داوطلبان واحد کار گروه فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. در همین راستا با توجه به اینکه نوع شغل این افراد از مشاغل خاص است، دولت وظیفه دارد که با متناسب با انتظارات این جمعیت اشتغال آنها را فراهم کند که این موضوع نیز بر پیچیدگی مسئله اشتغال افزوده است.

ربیعی گفت:‌ به دنبال آن هستیم که با اجرای برنامه‌های مکمل در کنار برنامه‌های موجود در کشور به گونه ای عمل کنیم که ۰/۸ درصد از نرخ بیکاری را کاهش دهیم و به سمت ایجاد یک میلیون شغل در سال حرکت کنیم.

وزیر کار خاطر نشان کرد:‌ در جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصمیم گرفته شد تا طرح کد اشتغال به صورت کامل در سراسر کشور اجرا شود. بر اساس این طرح برای حرف شناسنامه شغلی بر اساس کد ملی ایجاد می‌شود و بیکاران می توانند در این طرح نام نویسی کنند.

وی افزود:‌ همچنین امروز تصویب شد تا در قالب طرحی برای استانهای کم اشتغال و دارای بیکاری بالا  سیاستهای حمایتی خاصی اتخاذ شود و نوعی اولویت منطقه ای لحاظ شود. در این طرح استان هایی از جمله سیستان و بلوچستان، ‌ کرمانشاه و کردستان و خوزستان قرار دارند.

عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد:‌ طرح مالی خرد از جمله دیگر مباحث مطرح شده در جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بود. در حال حاضر ۲۰۰۰ صندوق تامین مالی در دستور کار دولت قرار دارد که بر اساس طرح مصوب امروز این میزان باید به ۶۰۰۰ صندوق افزایش یابد. این صندوق‌ها که عمدتا در اجتماعات محلی و با کمک دولت تشکیل می شوند از الگوی تعاونی که الگوی موفقی است  تبعیت می کند.

ربیعی خاطر نشان کرد: ‌۴۱ هزار شغل جدید ایجاد شده در سال ۹۵ از طریق تعاونی‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه در بخش روستا- تعاون برای ۱۰۰۰ روستا برنامه ریزی صورت گرفت، افزود:‌ در این زمینه کمیته ای در  ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل شد تا برای اختصاص بسته‌های حمایتی خاص اقداماتی انجام دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اعلام خبر آغاز اجرای طرح کارورزی از روز شنبه در سراسر کشور گفت: در سال ۱۳۹۵ در سه استان قزوین، کردستان و گلستان طرح کارورزی به طور کامل به اجرا در آمد. سال گذشته این طرح را به هشت استان دیگر تعمیم دادیم و از روز شنبه هفته آینده طرح کارورزی در سراسر کشور در پایگاه ESHTEGHAL.MCLS.GOV اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به طرح های سه گانه برنامه اشتغال فراگیر دولت یازدهم اظهار کرد: اشتغال براساس رسته‌های منتخب بخش‌های اقتصادی، نخستین طرح برنامه اشتغال فراگیر است. 20 هزار میلیارد تومان منابع تسهیلات بانکی این طرح در کنار هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها و همچنین در آینده منابعی از صندوق توسعه است.

وزیر کار، اشتغال براساس مداخلات سیاستی و اشتغال‌های حمایتی را از جمله دیگر طرح‌های برنامه اشتغال فراگیر عنوان و خاطر نشان کرد: امروز در اقتصاد مقاومتی پنجره واحد اشتغال حمایتی را مطرح کرده ایم. این پنجره به معنای مداخله دولت نیست، بلکه تمام نهادهای مدنی و عمومی که می خواهند در حوزه اشتغال عمومی فعالیت کنند، می‌توانند از این پنجره بهره ببرند. دولت در این پنجره بسته‌های حمایتی را تدوین و از همپوشانی فعالیت نهادهای مختلف در حوزه اشتغال جلوگیری می کند.

ربیعی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در برنامه اشتغال دولت به فارغ التحصیلان رشته های علوم انسانی نیز توجه شده است،‌ اظهار کرد: در زمینه  علوم انسانی و در بخش گردشگری بالای 130 هزار شغل پیش بینی کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه اشتغال مورد نیاز در حوزه ICT صرفا مربوط به رشته‌های فنی و مهندسی نیست، گفت: بخش تولید محتوا در حوزه ICT نیازمند تحصیلات و مهارت‌هایی در حوزه‌های مختلف دیگر از جمله علوم انسانی است.

وزیر کار با بیان اینکه هنوز به موضوع اشتغال در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت فرهنگی و ورزشی به طور جدی وارد نشده‌ایم،‌ خاطر نشان کرد: براساس آمادگی سازمان فنی و مهندسی فارغ التحصیلان علوم انسانی می توانند با مهارت آموزی در طرح‌های مختلف از جمله طرح « از کلاس تا کار» وارد بازار کار شوند.