۰ نفر

با یارانه ۲۵۰ هزار تومانی ونزوئلا می‌شویم

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۲:۴۵
کد خبر: 191691
با یارانه ۲۵۰ هزار تومانی ونزوئلا می‌شویم

مشاور مدیریت و تامین مالی وزارت راه و شهرسازی گفت: وعده پرداخت یارانه بیشتر در صورت تحقق ، جمهوری اسلامی ایران را همردیف کشور ونزوئلا قرار می دهد که هم اکنون تورم 1750 درصدی را تجربه می کند.

حسین عبده تبریزی پنجشنبه شب در همایش عملکرد دولت یازدهم در مسیر توسعه پایدار در آمل گفت: یکی از موفقیت های دولت یازدهم مهار تورم همزمان با به حرکت در آوردن رشد اقتصادی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود دولت از 2 سال پیش تاکنون توانسته به خوبی تورمی را قبل از تحویل گرفتن دولت سیر صعودی داشت، مدیریت و کنترل کرده و همزمان بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را نیز ساماندهی کند.

وی توضیح داد: از زمستان سال 93 تورم کنترل و رشد سه درصدی با تورم 15 درصد در کشور برجسته و پایدار شد.

دبیر اسبق بورس کشور با بیان اینکه از سال 84 تا سال 93 سرانه درآمد خانوار بسیار پایین و قدرت خرید مردم با مشکل مواجه بود، گفت : دولت یازدهم حداقل در 2 سال نخست فعالیتش با تحریم های نابرابر غربی ها مواجه بود و همزمان کاهش جهانی قیمت نفت هم کشور را در وضعیت نامناسبی قرار داده بود.

وی افزود: پس از امضای برجام ، با برقراری تعاملات سازنده ایران با کشورهای دنیا تا حدود زیادی مشکلات برطرف شد ، هرچند با نقطه مطلوب و ایده آل که خواست دولت و مردم بوده است، فاصله داریم.

عبده تبریزی با تاکید بر این که روند کنونی و برنامه های اقتصادی دولت تدبیر و امید، امیدبخش وکاملا شفاف و روشن است، گفت : دولت یازدهم در حوزه ایجاد اشتغال توفیقات خوبی داشته است و ایجاد سالانه 672 هزار شغل جدید و پایدار در کشور حداقل کارنامه موفق دولت تدبیر و امید است در حالی که در دولت نهم سالانه 96 هزار و در دولت دهم 86 هزار شغل ایجاد شده بود.

وی افزود: دولت یازدهم با همه مشکلات و تنگناها در این مدت توانسته نرخ بیکاری را به وضعیت 11 و هفت دهم درصد برساند و سیر نزولی به آن بدهد.

** وعده ایجاد پنج میلیون شغل غیرمنطقی است

مشاور مدیریت و تامین مالی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اقتصاد بازیچه نیست ، بلکه یک علم است و کار سخت و حساب و کتاب می خواهد، گفت: وعده های شعاری ایجاد پنج میلیون شغل ، پرداخت یارانه 150 و 250 هزار تومانی و حمایت از قشر ضعیف جامعه از موضع چهار درصد و 96 درصدی به مردم، بسیار خطرناک است.

وی افزود: اگر ما با نرخ رشد سرمایه 3/5 درصدی که کشور از سال 80 تا 86 تجربه کرده بود و در دولت یازدهم نیز این وضعیت ادامه پیدا کرد، حرکت کنیم ، دولت به 600 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد تا بتواند جلوی تورم ناشی از پرداخت یارانه نقدی به مردم و ایجاد شغل های جدید را جبران و تامین کند.

وی اضافه کرد: عده ای متاسفانه بدون فکر و منطق علمی و اقتصادی و با هدف تبلیغاتی و جلب نظر مردم عادی چنین وعده هایی می دهند و با این کار مشکلات ناشی از پرداخت پول نقد از جمله تورم لجام گسیخته را در نظر نمی گیرند.

** صنعت ساختمانی قربانی رشد افسار گسیخته بانک و مسکن در دولت قبل

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در دولت قبل دو حوزه بانک و ساختمان در کشور رشد غیرقابل کنترلی داشتند، به طوری که منابع مالی زیادی از سوی همه بانک ها در بخش ساختمان سازی هزینه شد و متاسفانه بیشتر خانه های ساخته شده اصلا برای خانه اولی ها نبود.

وی افزود : اگر واقعا خانه های کوچک ساخته می شد و تسهیلات مسکن هم فقط از طریق بانک مسکن پرداخت می شد ، اکنون با شمار زیادی واحدهای خالی و بدون صاحب مواجه نبودیم و در مقابل زنجیره ای که بیش از 300 تا 400 هزار شغل را برای ساخت مسکن مشغول به کار می کند، به مرز رکود و نیمه تعطیلی نمی رسیدیم .

عبده تبریزی گفت: دولت یازدهم میراثی را از دولت قبل تحویل گرفته که بسیاری از مسکن های نیمه کاره در کشور رها شده بود و وضع اقتصاد کلان کشور اصلا مناسب نبود و مهم تر اینکه نرخ تورم بیش از 40 درصدی را نخستین بار بعد از انقلاب در کشور تجربه کردیم.

وی افزود : اگر افرادی که واقعا دلشان به حال کشور و اقتصاد و آینده نسل های نوپای کشور می سوزد ، باید در مسیری حرکت کنند که دولت یازدهم با تدبیر و صبوری پایه ریزی کرده و این راه باید ادامه یابد تا مشکلات کشور حل شود.

این اقتصاددان و متخصص مالی کشور با بیان اینکه به لحاظ اقتصادی اکنون تحولات درحال انجام دولت تدبیر و امید امیدبخش و برای مردم کاملا شفاف است گفت: اگر در انتخابات پیش رو، من صدای پوپولیستی را نمی شندیدم و اگر خطر را احساس نمی کردم که با ماشین تخریب به سراغ کارهای دولت یازدهم آمده اند، سکوت می کردم .

وی با یادآوری تجربه دولت نهم و دهم ، افزود : باید مردم ما هوشیار و آگاه باشند که کشور هم اکنون با تدبیر دولت یازدهم در مسیر رو به جلو قرار گرفته و تعاملات مثبت بین المللی را در پیش رو داریم و باید بتوانیم یک بار دیگر با انتخاب درست در 29 اردیبهشت این راه را ادامه دهیم .