۰ نفر

رییس بخش سیاست‌های تحریمی اتحادیه اروپا تصریح کرد؛

ایران درحال پیوستن جامعه بین‌الملل

۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۴۹
کد خبر: 190508
ایران درحال پیوستن جامعه بین‌الملل

رئیس بخش سیاست های تحریمی سرویس اقدامات خارجی اروپا،اتحادیه اروپا و بلژیک گفت: از آنجا که ایران توانسته بسیاری از مشکلات خود را پشت سر گذارد، سرانجام به جامعه بین المللی ملحق می شود و می تواند سرمایه های خارجی را برای توسعه اقتصادی جذب کند.

«دیوید گیر» امروز (شنبه) در چهارمین همایش تجاری ایران و اروپا افزود: می دانیم ایران و اتحادیه اروپا خواهان برقراری روابط با یکدیگر هستند و سرانجام این کار شدنی است.

به گزارش اقصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی افزود: از تلاش ایران در بخش مبارزه با پولشویی، مبارزه با تامین مالی تروریسم و اطاعت از مقررات بین المللی استقبال می کنیم.

وی گفت: برخی بانک های اروپایی مراودات خود با بانک های ایرانی را شروع کرده اند و تراکنش های مالی برای بخش انرژی را سازماندهی می کنند.

گیر اضافه کرد: برخی تامین مالی ها برای معاملات بزرگ نیز انجام شده است. با این همه مدتی طول می کشد تا ایران روابط عادی با جامعه بین الملل پیدا کند.

رییس بخش سیاست های تحریمی و سرویس اقدامات خارجی اروپا تصریح کرد: لغو تحریم ها شرط لازم برای پیوستن ایران به جامعه جهانی بود اما شرط کافی نبود و تامین شرایط کافی

به تلاش ایران بستگی دارد.

وی گفت: در حقیقت تلاش های بسیارس از سوی ایران انجام شده و بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول شاخص های کلان اثتصادی ایران رشد کرده است و همه به خوبی می دانیم چقدر اینها مهم است.

وی تاکید کرد: ایران کشوری دارای فرصت های بسیار است و همه کشورهای اتحادیه اروپا خواهان گسترش روابط با ان هستند. و فدریکا موگیرینی گفته است، می خواهیم در بالاترین سطح با ایران ارتباط تجاری داشته باشیم از اقتصادی علمی محیط زیست انرژی تا سایر بخش ها.

وی اقزود : بسیاری کشورهای اروپایی هیات های بزرگ به ایران اعزام کرده اند و حجم تجارت ایران و اتحادیه اروپا امسال 69 درصد رشد کرده است.

وی خرید هواپیما توسط ایران از یک شرکت اروپایی(ایرباس) را اتفاق مهمی دانست که بخشی از تعهد برجام بود.

وی برجام را یک توافق چند جانبه و معتبر برای جامعه بین الملل دانست که ایران تاکنون به خوبی تهعدات خود در برابر ان را انجام داده است و سازمان انرژی اتمی اتحادیه اروپا سازمان ملل و خزانه داری امریکا همه در سال 2016 ان را تایید کردند.

گیر ادامه داد: بر همین اساس بود که موافقت شد برای مدت یکسال ایران از فهرست کشورهای غیر قابل همکاری اف ای تی اف خلرج شود و این امکان به ان داده شود تا سیستم بانکی خود را برای پیوستن به سوییفت اماده کند.

وی تاکید کرد این مسیر تا رسیدن به نتیجه کامل ادامه دارد واتحادیه اروپا هر جا که لازم باشد از ایران حمایت می کند.

موفقیت در این راه لازمه اش اعتماد متقابل است .