۰ نفر

وزیر علوم :۱۳۱ آزمایشگاه مرکزی با محصولات ایرانی تجهیز می‌شوند

۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۴۰
کد خبر: 189736
وزیر علوم :۱۳۱ آزمایشگاه مرکزی با محصولات ایرانی تجهیز می‌شوند

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه 131 آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی با محصولات تولید داخل تجهیز و راه‌اندازی می‌شوند،گفت: تاکنون 50 آزمایشگاه با تجهیزات آزمایشگاهی ایرانی تجهیز شده است.

    به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمد فرهادی امروز در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته از سوی محققان کشور برای تولید تجهیزات آزمایشگاهی افزود: تاکنون بیش از 50 آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور با استفاده از تجهیزات تولید داخل تکمیل و راه‌اندازی شده است.

وی اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، بدهی دانشگاه‌ها و عدم خرید محصولات خارجی را از مسایل موجود در سال‌های نخست فعالیت دولت یازدهم ذکر کرد و یادآور شد: این مسایل موجب شد تا تولیدات داخلی از رشد و کیفیت خوبی برخوردار شوند و نیاز مراکز علمی کشور رفع شود.

فرهادی ادامه داد: با توجه به ایجاد فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان در کشور و نیز فعالیت 39 پارک علم و فناوری و هزار شرکت دانش‌بنیان فعال در پارک‌های علم و فناوری خوشبختانه 32 هزار شغل ایجاد شده که از این تعداد، ایجاد حدود 10 هزار شغل به سه سال گذشته برمی‌گردد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اثرات برجام در توسعه ارتباط ایران با مراکز علمی دنیا، خاطرنشان کرد: این تعاملات گام موثری در همکاری با مراکز علمی دنیا بوده است، بطوری که هفته گذشته یک تیم 121 نفره از کشور ایتالیا شامل اساتید و رؤسای شرکت‌های ایتالیایی در ایران حضور یافتند و تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه تحقیقات و آموزش بین دو کشور منعقد شد که در راستای آن اقدامات گسترده‌ای انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین تعاملات بسیار خوبی در زمینه تحقیقات آموزش با کشور روسیه مورد تفاهم قرار گرفته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در جمع خبرنگاران، از صدور بالغ بر 500 میلیون دلار محصولات دانش‌بنیان در سه سال گذشته خبر داد.

فرهادی با بیان اینکه وزارت علوم و معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری در چند سال گذشته قوانین و مقررات مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز بازار داخل و صادرات را پیگیری کرده‌اند، ادامه داد: با توجه به ایجاد فرهنگ دانش‌بنیان در کشور، محصولات تولیدشده توسط شرکت‌های داخلی از کیفیت مطلوبی برخوردار است، به طوری که برخی از این محصولات به کشورهای روسیه و چین صادر می‌شود.

وی یادآور شد: در راستای حمایت از تولید داخل، وزارت علوم و معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری طی تفاهم‌نامه‌ای اعتباراتی در حدود 60 تا 70 میلیارد تومان به طور مشترک برای پیش خرید دانشگاه‌ها و تجهیز آزمایشگاه‌های مراکز علمی با استفاده از محصولات عرضه شده در نمایشگاه‌های ساخت ایران فراهم کرده است.

فرهادی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه سال گذشته، 2 هزار و 760 میلیارد تومان پیش فاکتور برای دانشگاه‌ها صادر شد، امسال نیز در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران بیش از 10 هزار محصول عرضه شده است و امیدواریم دانشگاه‌ها بتوانند محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند.

پنجمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران از امروز 4 اردیبهشت ماه در سالن‌های میلاد و خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرده است و تا 7 اردیبهشت ماه ادامه دارد.