۰ نفر

مشاور سابق وزیر کشاورزی مطرح کرد؛

تمرکز ۹۰درصد هزینه‌های کشور در شهرها/ بخش کشاورزی نیازمند سرمایه‌گذاری

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۰:۰۹
کد خبر: 189526
تمرکز ۹۰درصد هزینه‌های کشور در شهرها/ بخش کشاورزی نیازمند سرمایه‌گذاری

یک کارشناس اقتصادکشاورزی گفت: راه حل مقابله با ازدحام شهری توجه به روستاهاست، در حال حاضر 90 درصد هزینه‌های کشور در شهرها متمرکز شده است.

اقتصاد آنلاین - علی مفید؛ عبدالمجید شیخی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص وضعیت اقتصادی کشور در سال 96 گفت: انتخابات در سال جاری مقطع سرنوشت سازی است و در صورت در پیش گرفتن بسیاری از سیاست های اقتصادی 4 سال اخیر در دولت آینده، اقتصاد کماکان در کود به سر خواهد برد.

وی افزود: در سال 95 گزارشی در خصوص رشد اقتصادی اعلام شد که با واقعیت موجود ناسازگار است. اقتصاد ایران با فروش نفت خام توانست شاهد رشد دو رقمی اقتصادی باشد و با توجه به دسترسی نداشتن ایران به بخشی از درآمد نفت فروش رفته، می توان گفت تاثیر این افزایش فروش نفت بر بخش های اقتصادی ملموس نبوده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت به قصد حمایت از تولید، راه را بر واردات کالا هنوز نبسته است، تاکید کرد: دولت آینده اگر برنامه اقتصادی داشته باشد و طرف عرضه را تقویت کند، رشد اقتصادی واقعی رقم می خورد. این موضوع هم با فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری محقق خواهد شد.

شیخی تصریح کرد: بخش کشاورزی از جمله بخش هایی است که نیاز به سرمایه گذاری در آن محسوس است، اما با توجه اصل 44 قانون اساسی، دستگاه های متولی اقتصادی خودشان را کنار کشیده اند و شرایط را برای فعالیت در این بخش تسهیل نمی کنند تا سرمایه گذاری ها در این بخش جذب شود.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی نیاز به اقدامات زیربنایی دارد و پس از آن تشکل های اقتصادی خصوصی می توانند به فعالیت خود در این بخش بپردازند. نقدینگی تولید شده در این سال ها که به طور  در بخش های مختلف قرار گرفته است، می تواند در بخش کشاورزی جذب شود. چرا که کشاورزی قادر است محور توسعه کشور باشد.

مشاور سابق وزیر کشاورزی با بیان اینکه صنایع تبدیلی در کنار بخش های کشاورزی می تواند، به شکوفایی بخش کشاورزی منجر شود و رشد اقتصادی پایداری را شکل دهد، گفت: با ایجاد صنایع تبدیلی در کنار بخش های فعال کشاورزی در کشور، می توان اشتغال بیشتری ایجاد کرد و همچنین پیوسته بودن دانش صنایع خود عاملی می شود که این کارخانه ها خود مولد دانش و صنایع دیگر در کشور بشوند.

شیخی اعلام کرد: هزینه های کشور به طور عمده در شهرها  و در مقابله با مشکلات ازدحام شهرها مصرف می شود، در حالی که اگر این هزینه های به سمت توسعه روستایی برود، شعار سال مبنی بر تولید و اشتغال نیز محقق می شود.