۰ نفر

هزینه سرگرمی خانواده‌های ایرانی کاهشی شد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۶:۳۱
کد خبر: 189356
هزینه سرگرمی خانواده‌های ایرانی کاهشی شد

تفریح گران نشد. بررسی گزارش سالانه بانک مرکزی از هزینه تفریح خانوار نشان می‌دهد که هزینه تفریح خانواده‌های ایرانی در سه‌سال گذشته ثابت بوده و در ‌سال ٩٤ ارزان‌تر از سال‌های گذشته شده است.

بررسی گزارش بانک مرکزی درباره قیمت تفریح خانواده‌های ایرانی و سهم آن درمخارج خانوار نشان می‌دهد که در یک دوره ١٠ساله (٨٤ تا ٩٤) هزینه تفریح در ‌سال ٨٤ رکورددار گرانی بوده و ٣‌درصد از درآمد خانواده‌های ایرانی را بلعیده است. این درحالی است که در سال‌های ٨٥، ٨٧، ٨٩ و ٩٠ نیز تفریح برای خانواده‌های ایرانی همچنان قیمت بالایی داشته و ٢,٧ تا ٢.٨‌درصد از درآمد خانواده‌ها را به خود اختصاص داده است. این روند اما در سال‌های دولت یازدهم به کنترل درآمده و قیمت تفریح درسبد خانوار ارزان‌تر ازتمام سال‌های دولت نهم و دهم شده و تنها ٢.٣‌درصد از درآمد خانوار را به خود اختصاص داده است. این درحالی است که با افزایش دستمزد به بیشتر از نرخ تورم در ‌سال ٩٤ هزینه تفریح برای خانواده‌ها کمتر شده و به ٢‌درصد از درآمدشان رسیده است.

هزینه تفریح نزولی شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، آخرین آمار رسمی که از تفریح و سرگرمی ایرانی‌ها اعلام شده، مربوط به‌ سال ٩٤ است. آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که مردم در ‌سال ٩٤ درحالی ‌که ٣١,٢‌درصد از درآمدشان را صرف اجاره‌بها و ارزش اجاری مسکن کرده‌اند، تنها ٢‌درصد از هزینه‌های یک‌سال خود را به امور تفریحی و فرهنگی اختصاص داده‌اند. در واقع مردم سالانه ١٥برابر تفریح‌شان برای مسکن هزینه کرده‌اند. با این وجود، افزایش عمومی قیمت‌ها موجب شده است هزینه تفریح درسبد خانوار بالا رود و مردم ناچار شوند برای تفریح خود مبلغ بیشتری خرج کنند. گزارش‌های سالانه بانک مرکزی نشان می‌دهد درفاصله سال‌های ٨٤ تا ٩٠ هزینه تفریح در سبد خانوار ایرانی‌ها بالا بوده و به جز‌ سال ٨٨ و ٩١ بیشتر از ٢.٥‌درصد درآمد خانوار را بلعیده است. این درحالی است که نرخ تفریح درسبد خانوار به تدریج از ‌سال ٩٢ پایین آمده است که کنترل تورم و افزایش دستمزد به بیشتر از نرخ تورم می‌تواند دوعامل مهم این رخداد باشد.بررسی روند افزایش هزینه تفریح و امور فرهنگی خانوار به صورت ‌سال به ‌سال هم نشان می‌دهد هزینه تفریح در سال‌های دولت احمدی‌نژاد نسبت به مدت مشابه‌ سال پیش از آن به صورت مستمر بالای ٢٥‌درصد افزایش داشته است؛ این درحالی است که در ‌سال ٩٤، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی مربوط به امور فرهنگی و تفریحی، تنها ٢٢.٦درصد نسبت به‌ سال ٩٣ افزایش یافته که نشان‌دهنده کندشدن شیب افزایش قیمت تفریح است. بررسی حداقل دستمزد در ١٠‌سال منتهی به ‌سال ٩٤ نیز، نشان‌دهنده این است که در سال‌های دولت نهم و دهم قشر حداقل‌بگیر ناچار بوده‌اند برای تفریح خود هزینه‌های سنگین‌تری متحمل شوند و قیمت تفریح درطول یک‌دهه برای خانواده‌های ایرانی سه‌برابر شده است. درحالی‌ که حداقل دستمزد در ‌سال ١٨٤ تنها ١٨٣‌هزار تومان بوده که قشر حداقل‌بگیر ٤‌هزار تومان سالانه به تفریح خود اختصاص داده است. در ‌سال ٩٣ که حداقل دستمزد حدود ٦٠٨‌هزار تومان شده، هرخانوار سالانه به صورت میانگین ١٤‌هزار تومان برای تفریح و سرگرمی خود هزینه کرده است. مقایسه این دو روند نشان می‌دهد درحالی‌ که دستمزد تقریبا ٣.٣ برابر شده، هزینه تفریح تقریبا ٣.٥برابر شده است که حاکی از عقب‌ماندن دستمزدها از هزینه‌های جاری خانواده‌هاست که البته در ‌سال ٩٤ این موضوع جبران می‌شود.

تأثیر بیکاری، رشد اقتصادی و تورم در سرانه تفریح

بررسی سرانه تفریح و سرگرمی خانوار با متغیرهای اقتصادی نیز گویای واقعیت‌های دیگری است. بیکاری، تورم و رشد اقتصادی از عواملی هستند که به صورت مستقیم روی رشد یا کاهش تفریح یک خانواده اثر می‌گذارند. بررسی‌ تغییرات هزینه‌کرد تفریح خانوار با روند سه شاخص بیکاری، تورم و رشد اقتصادی در یک‌دهه اخیر نشان می‌دهد بیشترین ارتباط زمانی تغییرات هزینه‌کرد تفریح خانوار با تغییرات بیکاری است. در سال‌های ٨٥ تا ٩٤، نرخ بیکاری رابطه معکوسی با تغییرات هزینه‌کرد تفریح خانوار داشته است. در واقع به نظر می‌رسد هر‌سال که نرخ بیکاری در اقتصاد ایران افزایش یافته، میزان رشد هزینه‌ خانوار برای بخش تفریح منفی شده و هر‌سال هم که نرخ بیکاری کاهش یافته، میزان رشد هزینه‌های خانوار برای تفریح بیشتر شده است. این ارتباط زمانی درشاخص تورم با هزینه تفریح خانوار هم تا حدی دیده می‌شود. در ٦سال از این ١٠‌سال تورم و افزایش هزینه‌های تفریح خانوار رابطه همزمانی داشته‌اند. در واقع در هر‌سال که تورم صعودی‌تر شده، میزان افزایش هزینه تفریح خانوار هم بیشتر شده و هر‌سال که تورم نزولی شده،‌ درصد افزایش هزینه تفریح خانوار ایرانی هم تنزل یافته است که این موضوع می‌تواند مستقیما به تشدید اختلاف طبقاتی درجامعه ارتباط داشته باشد. در سال‌هایی که نرخ تورم به صورت غیرقابل کنترلی درکشور بالا رفت؛ ثروتمندان، ثروتمندتر و دست فقرا خالی‌تر شده است. می‌توان گفت؛ درهمان سال‌ها هزینه‌ای که قشر ثروتمند جامعه برای تفریح و سرگرمی خود کردند، بسیار بالاتر رفته و این امر درمیانگین کلی اعلام‌شده توسط بانک مرکزی موثر واقع شده است.

تفریحدرامد