۰ نفر

برای جبران بخشی از خسارات مالی سیل انجام شد

نوبخت: تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان برای جبران بخشی از خسارات در چهار استان

۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۲۷
کد خبر: 188479
نوبخت: تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان برای جبران بخشی از خسارات در چهار استان

سخنگوی دولت اعلام کرد ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت تنخواه به چهار استان خسارت دیده از سیل های اخیر پرداخت می شود.

محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: سازمان برنامه و بودجه برای کمک به استان های خسارت دیده این رقم را پرداخت می کند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبنا، وی همچنین افزود: طبق تصمیم هیئت وزیران از همه ظرفیت های قانونی سال گذشته از جمله موارد ۱۰ و ۱۲ حوادث غیر مترقبه استفاده کردیم.

 ** افزایش یارانه ای خانوارهای تحت پوشش کمیته و بهزیستی

سخنگوی دولت گفت: طبق احکام موجود در تبصره ۱۲ و ۱۴ قانون بودجه، سازمان برنامه و بودجه موظف شد یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را در چارچوب عدالت اجتماعی افزایش دهد.

نوبخت افزود: مقرر شد بر اساس افزایش مستمری این خانوارها با ۲۰ درصد حداقل دستمزد تعیین شده به خانواده های یک نفره ۹۵ هزار تومان، به خانواده دو نفره ۱۸۹ هزار تومان، خانواده سه نفره ۲۵۳ هزار تومان، خانواده چهار نفره ۳۳۷ هزار تومان و خانواده پنج نفره وبیشتر ۳۶۵ هزار تومان پرداخت شود.

وی ادامه داد: این مستمری علاوه بر یارانه نقدی که به هر فرد ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می شود، به خانواده های مستمری بگیر حت پوششش کیمته و بهزیستی داده می شود.

نوبخت افزود: سازمان برنامه و بودجه با کمک سازمان هدفمندی یارانه ها و دستگاه های ذیربط مثل کمیته امداد و بهزیستی این افرایش را ۲۶ فروردین اعلام کرد و به خانواده های تحت پوشش بر اساس بعد خانوار ارقام اعلام شده به ارقام قبلی اضافه شد.

وی گفت: دولت از قبل علاوه بر یارانه نقدی خودش را موظف می دانست تا سبد کالا هم به این خانوار ها ارائه دهد.

سخنگوی دولت افزود: این اقدامات به دلیل اینکه چند ماه دیگر انتخابات است انجام نمی شود بلکه ما کار خودمان را انجام می دهیم و تا شهریور نیز به کار خودمان ادامه می دهیم.

نوبخت گفت: این مستمری ذکر شده ۱۴ میلیون نفر را شامل می شود که شامل ۷۰۰ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی و یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خانوار تحت پوشش کمیته امداد است.

** افزایش حقوق بازنشستگان در جهت همسان سازی

سخنگوی دولت گفت: در بودجه سال جاری بالغ بر سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده است.

 نوبخت افزود: این افزایش حقوق بازنشستگان علاوه بر افزایش ۱۰ درصدی حقوقی است که برای همه کارکنان دولت در نظر گرفته شده و دولت از سال ۹۳ به دنبال افزایش حقوق بازنشستگان بود.

وی گفت: افرادی که در گروه های پایین تر درآمدی قرار گرفته بودند امتیاز بیشتری نسبت به افرادی که در گروه های بالاتر بودند ، دریافت کردند و صندوق های بازنشستگی این افزایش حقوق را اعمال می کنند تا همسان سازی ها صورت بگیرد.

** پرداخت ۱۷ هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان به بنگاه های غیر فعال یا راکد

سخنگوی دولت گفت: پارسال برای توسعه تولید ملی ۱۷ هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۴ هزار و ۷۳۱ بنگاه های غیر فعال یا راکد پرداخت شد.

نوبخت در نشست هفتگی خود در جمع خبرنگاران افزود: درسال جاری جهت اجرای راهبرد مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه اشتغال و تولید، رئیس جمهور بخشنامه ای را به معاون اول خود ابلاغ کرد تا پیشرفت هریک از موارد در اقتصاد مقاومتی در جهت تولید اشتغال اعلام شود.

وی گفت: از وظایفی که به معاون اول ابلاغ شده شامل ایجاد هماهنگی و پیگیری با سایر قوا، ساماندهی فعالیت های بنگاه های بزرگ غیرخصوصی تولیدی و پیمانکاری، برقراری ارتباط بین دستگاه های بزرگ و متوسط با بنگاه های کوچک و حداکثر تعامل سازنده بین بنگاه های خصوصی و غیر خصوصی و همچنین جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق برای تقویت تولید داخل است.

نوبخت ادامه داد: به هفت دستگاه هم ابلاغیه ویژه فرستاده شد و طبق برنامه سال گذشته مسئولانی که در ستاد اقتصاد مقاومتی مشغول به فعالیت بودند باید گزارش دقیق خود را از هر یک از پروژه ها ارائه می دادند.

سخنگوی دولت افزود: گزارشی که وزارت صنعت معدن و تجارت در روز ۲۱ فروردین اعلام کرده ارائه ۱۷ هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۴ هزار و ۷۳۱ بنگاه غیر فعال یا راکد بوده که رقم تعداد بنگاه ها در سال گذشته قرار بود ۷ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی باشد اما تعداد اعلام شده بیشتر از برنامه است.

وی گفت: علت اینکه تعداد بیشتری از بنگاه ها تسهیلات دریافت کرده اند این است که به جای ارائه تسهیلات به واحدهای بزرگ ترجیح دادیم پول را به واحدهای کوچک و متوسط که اشتغال زایی را همراه دارند، ارائه دهیم.

نوبخت افزود: سازمان برنامه و بودجه با همکاری استانداری ها نسبت به واگذاری ۳ هزار و ۷۸۱ پروژه با سرمایه اولیه ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اقدام کرد و توانست آنها را در راستای اهداف اجرای اقتصاد مقاومتی واگذار کند.

سخنگوی دولت گفت: دولت در کنار هزار کیلومتر راه آهنی که احداث شده است ، شاخص های بسیار مهمی را چه جاری و چه عمرانی طی سال ۹۲ تا ۹۶ تحقق بخشید که نشان می دهد کارهای زیادی انجام شده اما بیش از انکه کار انجام شده است ، بازهم کار وجود دارد.

وی افزود: کار ما در برابر ملت بزرگ ، ناچیز است و باید خدمات بیشتری انجام دهیم.

نوبخت گفت: قیمت هر بشکه نفت در سال ۹۲ حدود ۱۰۴ دلار بود که این رقم در سال ۹۵ به ۴۴ دلار رسید و درآمد حاصل از نفت طی چهار سال دولت یازدهم ۱۵۷ میلیارد دلار بود که این رقم طی سال های ۸۷ تا ۹۱ برابر ۲۵۱ میلیارد دلار بود و منابع در اختیار دولت در این چهار سال نزدیک به نصف شده است.