۰ نفر

نگاه محتاطانه انگلیسی‌ها به فرصت ۶۰۰ میلیارد دلاری در ایران

۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۱۲
کد خبر: 188308
نگاه محتاطانه انگلیسی‌ها به فرصت ۶۰۰ میلیارد دلاری در ایران

شرکت‌های انگلیسی به فرصت‌های موجود در ایران در آستانه رونق ۶۰۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری‌های تجاری و زیرساخت این کشور در ۱۰ سال آینده، محتاطانه چشم دوخته‌اند.

به گزارش تلگراف انگلیس، ایران که از چند دهه انزوای ناشی از تحریم‌های بین‌المللی خارج شده، یک طرح سرمایه‌گذاری بلندپروازانه را آغاز کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، طبق گزارش شرکت مشاوره Ipsos، پروژه‌های زیرساخت کلیدی شامل توسعه شبکه راه‌آهن دولتی هستند که به طول ۱۰ هزار و ۲۲۳ کیلومتر از کریدورهای صنعتی و بازرگانی پشتیبانی می‌کند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۲۵ هزار کیلومتر گسترش پیدا کند. بعلاوه همه ۵۴ فرودگاه ایران نیازمند ارتقای قابل توجه هستند و ایران قصد دارد ظرف یک دهه آینده هفت فرودگاه بین‌المللی جدید بسازد.

شرکت هواپیمایی دولتی ایران ایر اخیرا برای خرید ۱۱۴ فرورند هواپیمای مسافربری جدید به ایرباس سفارش داده است و برآورد می‌شود ۶۰۰ فروند هواپیمای جدید در یک دهه آینده نیاز باشد.

به گفته آماندا کلاک، مدیر شرکت زیرساخت و مشاوره EY، یقینا برای شرکت‌های انگلیسی در ایران یک فرصت وجود دارد. شرکت‌های انگلیسی می‌توانند با توجه به حرفه‌ای بودن‌شان، برنده قراردادها شوند. این مهارت‌ها با استانداردهای بالا و مقررات که به معنای رویکرد قوی انگلیسی‌ها برای کار است، حمایت می‌شوند. با این همه شرکت‌ها با احتیاط به بررسی ریسک‌هایی می‌پردازند که پیرامون ایران وجود دارد.

طبق آخرین آمار دولت انگلیس، ارزش صادرات این کشور به ایران همچنان رو به رشد بوده و از ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۱۶ به میزان ۴۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۵ رشد کرد.

بر پایه اعلام اتاق بازرگانی ایران-انگلیس، مشکل اصلی افزایش تجارت ایران و انگلیس فقدان تسهیلات بانکی به دلیل نگرانی بانک‌های اروپایی از تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه تهران است که حتی پس از امضای توافق هسته‌ای در اواخر سال ۲۰۱۵ به قوت خود باقی مانده‌اند.

طبق اعلام این اتاق بازرگانی، تا پیش از انتخابات آمریکا نشانه‌هایی از تمایل بعضی از بانک‌های انگلیسی برای حضور در مبادلات مستقیم با ایران وجود داشت، اما از زمان پیروزی دونالد ترامپ به نظر می‌رسد رفتار بانک‌ها محتاطانه شده است.

ایران نخستین محموله میعانات گازی طبیعی و نفت خام را در اکتبر سال گذشته به انگلیس فروخت. شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: این شرکت یک محموله یک میلیون بشکه‌ای میعانات گاز طبیعی را به شرکت BP و همچنین محموله دومی را به یک شرکت انگلیسی نام برده نشده فروخته است.

بر اساس این گزارش ایران، به دنبال مشتریان جدیدی برای نفت خام و میعانات گازی به منظور افزایش سطح تولید و صادراتش است. شرکت ملی نفت ایران امیدوار است ظرف پنج سال آینده تولید روزانه را به حدود ۶ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. اما این امر مستلزم موفقیت ایران در جذب سرمایه‌گذاری از غول‌های نفتی است.

ایران همچنین امیدوار است سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را در بخش گاز طبیعی انجام دهد که چندان توسعه نیافته است