۰ نفر

ذخیره ارزی صندوق توسعه ملی به ٤٠ میلیارد دلار می رسد

روحانی: باید برای جهش بزرگ آماده باشیم

۲۷ فروردین ۱۳۹۶، ۲۱:۱۷
کد خبر: 188145
روحانی: باید برای جهش بزرگ آماده باشیم

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه ایران دارای استعداد زیادی برای رشد و توسعه است، اظهار داشت: افتتاح 6 فاز در پارس جنوبی و 4 طرح پتروشیمی روزی بیاد ماندنی برای مردم دلاور بوشهر است و امروز ثابت شد که مسیر پیشرفت ایران هموار شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در مراسم افتتاح طرح‌های پتروشیمی، فاز 2 کاویان، تخت جمشید پارس، مروارید و انتخاب، این روز را روزی به یاد ماندنی برای همه ملت ایران و بویژه مردم استان بوشهر و عسلویه دانست و اظهار داشت: دولت ما، دولت عمل و نه شعار است و در تاریخ ایران قبل و بعد از پیروزی انقلاب، سال‌های 94 و 95، اولین سال‌هایی در تاریخ کشور است که صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت.

رییس‌ جمهور خاطرنشان کرد: هر یک از این افتتاح‌ها به معنای دستیابی به دُر گرانبهایی محسوب می‌شود و امروز فعالیت چندین مجتمع پتروشیمی به ثمر رسیده و فعالیت چند مجتمع و شرکت دیگر نیز در هفته‌های آینده به ثمر خواهد نشست و این به معنای استعداد ملت ایران و تأکیدی بر این موضوع است که مسیر پیشرفت برای ملت ایران آماده‌تر شده است.

دکتر روحانی با اشاره به افتتاح دو بندر مهم در شمال کشور طی هفته‌های گذشته، اظهار داشت: کاری که امروز با کشورهای شمالی در حال انجام است، موضوع تجارت آزاد بین ایران و 5 کشور اوراسیا می‌باشد و امروز استعداد و ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه و صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی کشورمان به کشورهای شمالی آماده شده است.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه پتروشیمی فعالیتی اقتصادی است که از ابتدا بر مبنای صادرات شکل گرفته است، گفت:متأسفانه بسیاری از محصولات کشورمان بر مبنای واردات شکل گرفته است و امروز که در برخی از این محصولات صادرکننده شده‌ایم، کم و بیش با مشکلات مواجه هستیم که باید برطرف نماییم.

دکتر روحانی افزود: ایران همواره و در طول سالیان دراز واردکننده گندم بوده و امسال توانایی صدور 3 میلیون تن گندم را داریم و لازم است ساز و کارهای لازم برای صادرات چنین محصولاتی فراهم شود.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه امروز ذخایر محصولات استراتژیک برای بیش از 9 ماه، تأمین شده است، خاطر نشان کرد: یکی از غصه‌های دولت در ابتدای آغاز بکار این بود که ذخایر بسیاری از محصولات کشورمان در آن زمان بسیار نگران‌کننده بود و یکی از تأکیدها در آن موقع، افزایش ذخایر محصولات بر مبنای 6 ماه بود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه برای به ثمر نشستن مذاکرات لازم است کارهای بسیاری انجام شود، افزایش تولید سلاح های راهبردی و بالابردن ذخایر استراتژیک کشور را در موفقیت مذاکرات موثر دانست و  اظهار داشت: برخی چنین می‌گویند که اینها در مذاکرات فقط لبخند زدند، البته این کار خوبی بود، اما در پشت پرده اقدامات فراوانی صورت گرفته است که یکی از این اقدامات بالا بردن ذخایر استراتژیک کشورمان بود و یکی از دستورات من این بود که ذخایر استراتژیک برای 6 ماه افزایش یابد و این برای آن بود که در مذاکرات بتوانیم موفق و پیروز باشیم.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه وحدت داخلی پشتوانه مذاکرات است و با دعواهای داخلی نمی توان پیروز صحنه های بین المللی شد، گفت: برنامه‌های وسیعی طراحی شد تا بتوانیم در مذاکرات به موفقیت دست یابیم و این همه، غیر از تاکتیک‌های مذاکراتی است که به کار گرفته شد. گاهی برای یک موضوع و یا یک بند، ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها بحث می‌کردیم.

دکتر روحانی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم خودمان را برای شرایط جدید مهیا کنیم، باید وضعیت کشور را آماده سازیم، لذا در 3.5 سال گذشته در خیلی از موارد صرفاً جاده‌ها را صاف و زمینه را برای توسعه کشور و بویژه صادرات آماده کردیم.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه باید وضعیت کشور را برای صادرات هر چه بیشتر، آماده‌تر سازیم، اظهار داشت: امروز در حال آماده‌کردن قرارداد با 5 کشور منطقه اورآسیا  و در قدم اول برای ایجاد منطقه آزاد تجاری هستیم و امروز شمال کشور آمادگی بزرگی برای تجارت و توسعه پیدا کرده است.

دکتر روحانی افزود: در غرب کشور نیز برنامه‌ریزی بر مبنای ایجاد رابطه نزدیک‌تر با دو همسایه مهم ترکیه و عراق است و لذا روابط با این کشورها را توسعه دادیم و امروز غرب کشور برای روابط تجاری بسیار مهم با کشورهای همسایه غربی آماده‌تر شده است.

رییس‌ جمهور افزود: دولت به دنبال ایجاد خط ارتباطی ریلی و جاده‌ای برای رسیدن به دریای سیاه و مدیترانه است و در این راه اقداماتی انجام شده و برخی اقدامات در حال انجام است.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: یکی از طرح‌هایی که در سفر روسیه مورد بحث قرار گرفت، انتقال کالاهای مورد نیاز روسیه از شبه قاره هند از مسیر بندر عباس به مسکو، از طریق راه‌آهن بود و هدف نهایی از همه این اقدامات، رشد و توسعه کشور و ایجاد اشتغال مولد برای جوانان است.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: ایجاد اشتغال برای جوانان پس از چند سالی که اشتغال خالصی در کشور نبود، ساده و آسان نیست و سال‌هایی که درآمد نفتی بالایی داشتیم، متأسفانه اشتغال خالص در کشور، تقریباً صفر بود، اما امروز آمادگی برای ایجاد اشتغال پایدار در کشور فراهم شده است و در طول دولت یازدهم حرکت خوبی برای اشتغال‌زایی آغاز شده است و در این راه همه باید دست به دست هم بدهیم.

دکتر روحانی گفت: لازمه ایجاد کارآفرینی و اشتغال پایدار، تولید، سرمایه و تکنولوژی است و باید خودمان را برای این حرکت آماده کنیم.

رییس‌ جمهور تحول بانکی را زمینه ساز تحول اقتصادی دانست و اظهار داشت: بالا بودن سود بانکی برای سرمایه‌گذاری یکی از اشکالات نظام بانکی است و باید کاهش یابد، اما تا آن زمان،  راه‌حل ممکن استفاده از فاینانس خارجی و منابع صندوق توسعه ملی است و لازم است صندوق توسعه با سود اندک به میدان آمده و از سرمایه‌گذاران حمایت کند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: دولت یازدهم با اینکه در فشار اقتصادی قرار داشت، اما تا پایان دولت، 40 میلیارد دلار، از پول نفت و گاز و میعانات را به صندوق توسعه ملی ریخته‌ایم و این رقم بسیار بزرگی است و امروز باید، این منابع وارد عرصه حمایت از سرمایه‌گذاری شود و در این حوزه بخش خصوصی بایستی وارد میدان شده و برای فعالیت‌های خود  از صندوق توسعه ملی وام بگیرد و دولت نیز از این موضوع حمایت می‌کند.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه مبنای ایجاد تحول اقتصادی در جنوب کشور، حوزه انرژی می‌باشد، گفت: وجود منابع انرژی و اتصال به آب‌های آزاد، امتیاز بسیار عظیمی برای جنوب کشور و سراسر ایران‌ زمین است که باید به خوبی از آن استفاده شود.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه امروز همه امکانات برای تحول در کشور فراهم بوده و قدم‌های خوبی در زمینه توسعه پتروشیمی، برداشته شده است، گفت: پتروشیمی یکی از مزیت‌های نسبی است که در روند توسعه و صنعتی شدن کشور اهمیت زیادی دارد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز ایران چهاردهمین کشور تولیدکننده برق در جهان است، اظهار داشت: در دولت یازدهم 10 درصد به تولید برق در کشور افزوده شده و امروز در این زمینه وضعیت بسیار مطلوبی داریم.

رییس‌ جمهور ادامه داد: با روند سرمایه گذاری و تولید بعد از برجام ، می‌توانیم به عنوان هاب منطقه در زمینه برق باشیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه در کشور مزیت‌های بسیار فراوانی وجود دارد، گفت: توسعه مناطق جنوب کشور از جمله چابهار، جاسک و منطقه مکران بسیار حائز اهمیت است.

رییس‌ جمهور با اشاره به طرح انتقال نفت از خوزستان به جاسک و صادرات نفت از طریق این منطقه، گفت: به اعتقاد رهبر معظم انقلاب،صادرات بخشی از نفت از دریای عمان، تصمیم استراتژیک‌ این دولت بوده است، چرا که امروز تمامی کشورهای صادرکننده نفت، بخشی از صادرات خود را به بیرون از تنگه هرمز منتقل کردند و تنها کشوری که صادراتش در داخل تنگه و در خلیج فارس صورت می‌گیرد، ایران است که این اقدام می‌تواند قدم‌های خوبی را در این راستا، به دنبال داشته باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه منطقه شرق کشور، دارای معادن بسیار خوب و زمینه‌های مناسب برای توسعه حمل و نقل و ترانزیت است، افزود: ترانزیت کالا یکی از امتیازات بزرگ و از پایه‌های قدرت کشور به شمار می‌رود.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به واسطه تحریم‌ها از صادرات نفت ایران به عنوان یکی از مبانی قدرت کشور، جلوگیری می‌شد، خاطر نشان کرد: تحریم ، قدرت اقتصادی کشور را هدف گرفته بود و امروز ما توانسته‌ایم به قدرت نفتی خود بازگردیم، چرا که کشوری که در بازار نفت و گاز حضور دارد، مقتدر است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه نوسازی صنعت هوایی و ریلی همزمان در حال اجرا است، گفت: در دولت یازدهم 93 درصد تردد هواپیماهای بین‌المللی از آسمان ایران، افزایش یافته که این بدان معناست که امروز اتصالات دنیا، نیاز به عبور از آسمان ایران دارد.

رییس‌ جمهور با اشاره به تلاش دولت برای توسعه شبکه ریلی کشور، خاطر نشان کرد: در طول سال‌های گذشته 160 لوکوموتیو، 300 واگن مسافری و هزار واگن باری به کشور وارد شده و در داخل کشور نیز 5 هزار واگن باری در حال ساخت است.

دکتر روحانی با بیان اینکه توسعه ظرفیت های ترانزیتی ، پایداری قدرت اقتصادی است ، ادامه داد: تا پایان دولت یازدهم، 5 استان کشور به شبکه راه‌آهن سراسری متصل خواهند شد.

رییس‌ جمهور تأکید کرد: شرق کشور در آینده تحولی بزرگ خواهد یافت و تبدیل به کریدور ترانزیتی و انرژی شمال – جنوب خواهد شد.

دکتر روحانی اظهار داشت: مردم ایران از سال 92 تا امروز، حرکت بزرگی را برای توسعه کشور آغاز کرده اند و  توانسته‌اند موانع بسیاری را از مسیر توسعه ایران بردارند.

رییس‌ جمهور تعامل با جهان و ارتباطی که میان بخش‌های مختلف داخلی با خارج از کشور در زمینه‌های مختلف، برقرار می‌شود را مثبت ارزیابی کرد و گفت: باید خود را برای یک جهش بزرگ پس از برداشته شدن موانع، آماده کرده  و امروز تصمیم ملت ایران ، کارآفرینان بخش دولتی و خصوصی و تحصیلکردگان برای پیشرفت ایران است و باید برای ساختن دوباره و عزت روزافزون کشور، کنار یکدیگر باشیم.

رییس‌ جمهور اظهار داشت: امروز در کشور این عزم را شاهدیم و امیدواریم این مسیر ادامه یافته و روز به روز، شاهد سربلندی ایران عزیز باشیم.

مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در ابتدای این دیدار یکی از مسایل مهم در اقتصاد مقاومتی را تکمیل زنجیره ارزش در صنعت نفت دانست و گفت: پتروشیمی از چنین قابلیتی برخوردار است و طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، این زنجیره را تکمیل می‌کند.

وزیر نفت افزود: پتروشیمی مجموعه به هم پیوسته ارزش افزوده است که می‌تواند برای رفع محرومیت در مناطق مختلف کشور مورد استفاده قرار بگیرد، لذا پتروشیمی می‌تواند، پیشران اقتصاد کشور باشد.